اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سیستان و بلوچستان

عشایر سالانه 3300 تن گوشت قرمز تولید می‌کنند

مدیرکل امور عشایری سیستان و بلوچستان گفت: عشایر سیستان و بلوچستان سالانه به طور متوسط 3 هزار و 300 تن گوشت قرمز و بیش از 12 هزار تن شیر تولید می‌کنند.

عشایر سالانه 3300 تن گوشت قرمز تولید می‌کنند

حمید طوقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: عشایر استان سالانه حدود 49 هزار تن محصولات زارعی و بیش از 12 هزار تن محصولات باغی و بیش از 25 هزار تن علوفه تولید می‌کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تاکنون حدود 5 هزار خانوار عشایری در 68 کانون اسکان و ساماندهی شده‌اند.

مدیرکل امور عشایری سیستان و بلوچستان بیان کرد: یکی از پروژه‌‌‌‌‌های شاخص اداره‌‌‌‌‌کل عشایر سیستان و بلوچستان، برق‌رسانی به چاه‌‌‌‌‌های کشاورزی است که طی سال 90 تا 91 تعداد 47 حلقه چاه کشاورزی برقرار شده‌اند که این سبب افزایش محصولات کشاورزی در مناطق شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: این در حالی است که با برقدار کردن چاه‌های کشاورزی تعداد 470 خانوار عشایر نیز از مزایای آن بهره‌مند شده‌اند.

طوقی با اشاره به مزایای پروژه تانکر کشنده بیان داشت: این تانکر مناطق عشایری کوچ‌رو که فاقد منابع آبی و دارای سرانه دام بالایی هستند به ویژه کوچندگان منطقه سیستان و عمدتا عشایر مستقر در کوه خواجه را شامل می‌شود.

طوقی اضافه کرد: با اجرای این پروژه، آب شرب مناسب برای خانوارهای عشایری و همچنین دام آنان تامین و کاهش فشار بر ناوگان آبرسانی و هزینه‌های مربوط به آبرسانی سیار را در پی داشته و همچنین باعث شده تا عشایر بتوانند در مراتع دور دست استفاده و علوفه‌دهی خود را تامین کنند.

وی گفت: آبرسانی مستمر و سالانه به 3 هزار و 700 خانوار نیز از جمله اقدامات این اداره‌ کل است.

                         

مدیرکل امور عشایری سیستان و بلوچستان عنوان کرد: یکی دیگر از پروژه‌های اجرایی در مناطق عشایری، استفاده از انرژی‌ها است که از سال 1390 شروع و تاکنون 52 دستگاه آبگرمکن خورشیدی و هشت دستگاه پمپ خورشیدی در مناطقی که فاقد خدمات زیربنایی لازم هستند، راه‌اندازی شده است.

 

وی در ادامه به تشریح وضعیت جامعه عشایری سیستان و بلوچستان پرداخت و افزود: جامعه عشایری جامعه‌ای مستقل و دارای ساختار اجتماعی مشخص که در ارتباط مستقیم با طبیعت، زندگی کرده و منبع اصلی تامین معیشت خانوارها دامداری است که این شیوه زندگی آنها را به کوچ‌روی وا می‌دارد و سه عنصر دام، مرتع و کوچ در یک ارتباط نزدیک با هم قرار دارند.

طوقی اضافه کرد: براساس نتایج آخرین سرشماری عشایر کوچنده سال 87، آمار عشایر استان 18 هزار و 984 خانوار با جمعیتی بالغ بر 102 هزار و 199 نفر برآورد شده که این جمعیت در قالب بیش از دو هزار و 420 رده کوچنده پراکنده‌اند.

این مسئول بیان داشت: بررسی قلمروهای عرفی عشایر موید وجود 24 زیست بوم عشایری است که 294 سامانه عشایری در نقاط مختلف استان را در بر می‌گیرد.

وی گفت: عشایر حدود هشت درصد جمعیت روستایی و چهار درصد جمعیت کل استان و هشت درصد از خانوارهای عشایر کشور را شامل می‌شوند.

طوقی اضافه کرد: تعداد دام در اختیار این خانوارها حدود 900 هزار راس است که حدود 25 درصد از تولیدات دامی استان را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل امور عشایری سیستان و بلوچستان بیان داشت: طبق سرشماری اخیر متوسط نرخ باسوادی خانوارهای عشایر استان، 44 درصد برآورد شده که این نرخ برای مردان 50 درصد و برای زنان 37 درصد است.

کوچ عشایر با توجه به شرایط مختلف اقلیمی وضعیت مراتع و توزیع عرفی آن بین طوایف به اشکال متفاوت نمود یافته است.

در سیستان عشایر عمدتا برون کوچ بوده و به نواحی استان خراسان جنوبی و شهرستان‌های بیرجند و نهبندان در فاصله 150 تا 400 کیلومتری برای استفاده از مراتع ییلاقی کوچ می‌کنند.

 در بلوچستان عشایر در فاصله سه کیلومتری کوچ کوتاه و مستقیم و در حاشیه ارتفاعات کوچ عمودی دارند.

کوچ دورانی نیز برای استفاده از منابع آبی موجود در محدوده در بلوچستان رایج است.

انتهای پیام/75004/ن40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول