اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از نمایشگاه ضیافت سنندج گزارش می‌دهد

از رضایت مسئولان تا نارضایتی غرفه‌داران

در حالی که مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از برگزاری نمایشگاه ضیافت در سنندج ابراز رضایت می‌کنند، بسیاری غرفه‌داران از کسادی بازار خود گلایه دارند.

از رضایت مسئولان تا نارضایتی غرفه‌داران

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، نمایشگاه ماه رمضان با عنوان ضیافت به منظور بهره‌مندی شهروندان از مواد غذایی مورد نیاز به ویژه کالاهای اساسی به همت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در این شهرستان و سایر شهرستان‌های استان برپا شده است.

در این نمایشگاه‌ها غالبا کالاهای اساسی با تفاوت قیمتی و تخفیف ویژه‌ای نسبت به بازار آزاد عرضه می‌شود تا  مردم بدون اتلاف وقت و هزینه‌های اضافی کالای مورد نیاز خود را در این نمایشگاه خرید کنند.

برای آگاهی از کم و کیف برگزاری به محل دائمی نمایشگاه‌های استان سری زدیم.

*ساعت 9:20

در نگاه نخست تعدادی خودرو پارک شده در مسیر منتهی به نمایشگاه خبر از استقبال شهروندان می‌دهد؛ با این تصور که ازدحام فراوانی از افراد در نمایشگاه خواهم دید وارد می‌شوم. اما باورهایم خیلی زود رنگ می‌بازد چرا که حضور مردم با تعداد خودروهای پارک شده تناسب نداشت.

ساعات کاری نمایشگاه تا 10 شب است، با خود می‌گویم چون هوا هنوز گرم است شاید دقایقی دیگر شاهد حضور مردم باشم. به این امید در دالان‌های تو در توی نمایشگاه چرخی می‌زنم.

آنگونه که از گفت‌وگوی اخیر خود با معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان خبر داشتم قرار بود نمایشگاه تنها مختص مواد غذایی باشد، اما می‌بینم در غرفه‌ها از زنجیر و پلاک تا کفش، پوشاک و کتاب یافت می‌شود.

به سراغ یکی از غرفه‌داران که شیرینی و کلوچه عرضه می‌کند می‌روم و می‌پرسم استقبال مردم چگونه بوده است، در جواب می‌گوید: چیزی که انتظار داشتم محقق نشده است که فکر می‌کنم دلیل اصلی آن عدم اطلاع‌رسانی مناسب درباره برگزاری نمایشگاه است.

وی با بیان اینکه قرار بود از طریق سامانه پیام کوتاه نسبت به اطلاع‌رسانی برگزاری نمایشگاه اقدام شود از تحقق نیافتن این قضیه انتقاد می‌کند و می‌گوید: شاید با 10 درصد هزینه‌ای که ما غرفه‌داران برای اجاره این مکان پرداخت می‌کنیم امکان این کار وجود داشت اما نمی‌دانم چرا این کار را انجام ندادند.

این غرفه‌دار تأکید می‌کند: اگر از مردم سؤال کنید که چگونه متوجه برگزاری نمایشگاه شده‌اند می‌گویند یا از طریق افراد دیگر در جریان قرار گرفته‌ایم و یا اتفاقی از اینجا رد شده و متوجه شده‌ایم.

از او می‌پرسم چه میزان اجاره غرفه پرداخت می‌کنید که در پاسخ می‌گوید: متری 30 هزار تومان برای ما حساب کرده‌اند و من برای این غرفه 16 متری باید 480 هزار تومان پرداخت کنم که فعلاً 100 هزار تومان پیش پرداخت داده‌ام.

وی با اشاره به اینکه اجناس ما تا 40 درصد نسبت به قیمت بازار پائین‌تر است از کسادی و بی‌رونقی می‌گوید و اضافه می‌کند: در این چند روز برگزاری نمایشگاه حتی 500 هزار تومان نیز فروش نداشته‌ام.

این غرفه‌دار با بیان اینکه من قبلاً در همدان هم اقدام به برپایی غرفه شیرینی کرده‌ام، می‌‌گوید: آنجا وضعیت عالی بود اما در اینجا با این اوضاع فکر می‌کنم 2 نمایشگاه هم زیاد است.

غرفه دیگری ویژه فروش مجسمه‌های تزئینی نظرم را جلب می‌کند، دو جوان در بیرون غرفه ایستاده و تنها نظاره‌گر مردمی هستند که عبور می‌کنند.

از یکی از آنها در خصوص استقبال مردم می‌پرسم که در جواب می‌گوید: بسیار ضعیف است، من برای این غرفه 480 هزار تومان پرداخت کرده‌ام و اکنون فقط می‌خواهم اجاره غرفه در بیاید وگرنه سود پیشکش.

وی دو غرفه گز‌فروشی را در کنار هم نشانم می‌دهد و می‌گوید: چون غرفه‌داران استقبال نمی‌کردند و این 2 غرفه خالی مانده بود هر دوی این غرفه‌ها را در مجموع 480 هزار تومان اجاره دادند، در حالی که از ما برای همین مکان کوچک همین مبلغ را گرفتند.

شریکش می‌گوید: نمایشگاه امسال خلوت است که فکر می‌کنم مربوط به تبلیغات نامناسب باشد، چون تنها در مسیر منتهی به نمایشگاه اطلاع‌رسانی شده است.

از وی در خصوص اینکه قرار بود نمایشگاه تنها منحصر به مواد غذایی باشد می‌پرسم و او در پاسخ با اظهار بی‌اطلاعی از این قضیه می‌گوید: به ما چنین چیزی نگفتند.

غرفه دیگری اقدام به عرضه مرغ و گوشت قرمز کرده است. قیمت‌هایش را که می‌پرسم پاسخ می‌دهد: مرغ منجمد را به قیمت 4 هزار و 600 تومان، گوشت سردست و ران را 2 هزار تومان ارزانتر از بازار با قیمت‌های 16 هزار و 500 و 16 هزار و 700 تومان و تخم‌مرغ را هر شانه 6 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسانیم.

وی با بیان اینکه مرغ گرم را به دلیل به صرفه نبودن عرضه نمی‌کند از استقبال مردم نسبت به محصولات خود ابراز رضایت کرده و حتی درخواست تمدید مهلت نمایشگاه را دارد.

امسال خبری از صف‌های طویل برای برنج خارجی وجود ندارد. برخی ارقام پرطرفدار برنج هندی با قیمت‌های 5 تا 6 هزار تومانی ارزانتر نسبت به بازار به فروش می‌رسد.

اما ارقام دیگر چون هندی پرمحصول و برنج تایلندی با وجود قیمت پائین چندان پرفروش نیست. اینها را غرفه داری که اقدام به عرضه کالاهای اساسی با قیمت مصوب بازرگانی کرده است می‌گوید.

وی رونق نمایشگاه را معمولی توصیف می‌کند و در رابطه با قیمت‌های محصولاتش می‌گوید: برنج سفید هندی را هر کیلو 4 هزار و 500 ، تایلندی 2 هزار و 300، پرمحصول یک هزار و 800، عدس 3 هزار و 200 و نخود را 3 هزار و 100 تومان به فروش می‌رسانیم.

غرفه‌دار دیگری اقدام به عرضه مواد پروتئینی می‌کند. او تخفیف اجناسش را 10 درصد عنوان می‌کند و می‌گوید: مواد پروتئینی بسته‌بندی شده ما در فروشگاه بیرون 33 هزار تومان و در اینجا 29 هزار تومان عرضه می‌شود.

وی می‌افزاید: باید نمایشگاه ابتدای ماه برگزار و ساعات کاری آن هم 5 عصر تا 12 شب اعلام می‌شد. او معتقد است در روزهای آینده مردم به دلیل روزه‌داری و خستگی ناشی از آن کمتر از این هم مراجعه خواهند کرد که باید زمان نمایشگاه قبل از ماه رمضان بود.

در بخش دیگری از نمایشگاه که غرفه‌ای پستو مانند است فروشنده‌ای اقدام به عرضه کتاب کرده است. فروشنده خانمی جوان است که می‌گوید: وضعیت فروش خوب نیست.

وی در خصوص چرایی این مسئله اظهار می‌کند: یا مردم علاقه‌شان به کتاب را از دست داده‌اند و یا اینکه پول چندانی برای خرید ندارند و ترجیح می‌دهند با آن مواد غذایی بخرند.

این غرفه‌دار تأکید می‌کند: با وجود آنکه نرخ کتاب که کالایی فرهنگی است از بیشترین تخفیف در این نمایشگاه برخوردار است و با 20 تا 25 درصد زیر قیمت بازار به فروش می‌رسد، اما باز هم مردم رغبتی به خرید نمی‌کنند که جای تأسف دارد.

وی تصریح می‌کند: اطلاع رسانی هم خوب صورت نگرفته به گونه‌ای که حتی اقوام من نیز از برگزاری نمایشگاه خبر ندارند.

ساعت 20:30

از خانمی که همراه دختر خود مقداری خرید کرده‌اند نظرشان را در خصوص نمایشگاه می‌پرسم. آنها هم عدم اطلاع‌رسانی مناسب را یکی از مشکلات عنوان می‌کنند.

خانم حسینی می‌گوید: یکی دیگر از مشکلات این است که برخی مواد غذایی نیاز به یخچال و وسایل سرماساز برای جلوگیری از فساد دارند که متأسفانه به جز غرفه‌های عرضه گوشت و لبنیات بقیه از این امکانات بی‌بهره هستند.

وی قیمت اجناس را نسبتا مناسب ارزیابی می‌کند و در عین حال می‌گوید: البته در بحث کیفیت نمی‌توان اکنون قضاوت کرد و تنها پس از مصرف می‌توان در این خصوص صحبت کرد.

خانم دیگری که خریدهایش را انجام داده و در حال گذاشتن آنها در صندوق عقب خودرویش است می‌گوید: من مقداری مواد شوینده و برنج خریداری کردم که نسبت به بازار قیمت بهتری داشت.

وی با اشاره به نبود تبلیغات مناسب در سطح شهر می‌گوید: از طریق رسانه‌های گروهی متوجه برپایی نمایشگاه شدم.

او اضافه می‌کند: کاش در مناطق دیگر چون بهاران نیز نمایشگاه دائر می‌شد تا مردم متحمل صرف زمان و هزینه بیشتری نشوند.

شهرداری با ما همراهی نکرد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه در زمینه برپایی نمایشگاه اطلاع‌رسانی شده بود، اظهار می‌کند: از طریق رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف نسبت به برپایی نمایشگاه تبلیغات خوبی شد.

پیمان اسراری مقصر کمبود تبلیغات در سطح شهر را شهرداری می‌داند و می‌گوید: شهرداری به مناسبت رمضان اجازه  پخش تراکت و بنر نداد.

وی با مقصر دانست شهرداری در این خصوص گفت: 15 نقطه را به منظور تبلیغ برگزاری نمایشگاه مشخص کرده بودیم که شهرداری فقط اجازه تبلیغ در چند نقطه را به ما داد.

اسراری با تأکید بر اینکه شهرداری نه در این نمایشگاه و نه در برگزاری هیچ نمایشگاه دیگری با ما همراهی نمی‌کند، اظهار کرد: یکی از مصوبات تنظیم بازار همراهی شهرداری است تا بدون اخذ وجه اقدام به  تبلیغات در خصوص نمایشگاه کند.

وی افزود: متأسفانه ما نه تنها به حساب شهرداری پول واریز می‌کنیم بلکه اجازه تبلیغات هم نمی‌دهد. در حالی که در و دیوار شهر مملو از تبلیغاتی چون کلاس‌های کنکور شده است.

اسراری با بیان اینکه مردم استان کردستان در مهمانی و شب نشینی‌ها متوجه برگزاری این نمایشگاه می‌شوند، مدعی شد هر چه به روزهای آخر نمایشگاه نزدیک شویم استقبال مردم بیشتر می‌شود و به غرفه‌داران هم گفتم نگران نباشند در روزهای اول و دوم این استقبال کم اتفاق می‌افتد و پس از آن بهبود پیدا می‌کند.

فارس: شایان ذکر است بازدید ما از نمایشگاه نه در روز اول و دوم که در روز پنجم برگزاری انجام شده بود.

اسراری با بیان اینکه در صورت استقبال مردم، امکان تمدید زمان نمایشگاه وجود دارد گفت: اگر غرفه‌داران درخواست کنند ما آمادگی داریم ساعات کاری نمایشگاه را نیز از ساعت 17 تا 24 بامداد قرار دهیم تا مردم بیشتری مراجعه کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در پاسخ به این سؤال که قرار بود نمایشگاه مختص مواد غذایی باشد اظهار کرد: این موضوع صحت ندارد. من خودم اعلام کردم که قسمت اعظم و نه همه نمایشگاه اختصاص به مواد غذایی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: از 40 غرفه نمایشگاه حداکثر 5 غرفه به مواد غذایی مرتبط نیست، اما شما ببینید هیچ استانی نتوانسته مثل ما نمایشگاه را برگزار کند و نباید تنها نیمه خالی لیوان را دید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان خاطرنشان کرد: همکاران ما زحمت زیادی برای تنظیم نمایشگاه متحمل شدند و 70 تا 80 درصد فروشگاه مربوط به مواد غذایی است، چه اشکالی دارد برخی غرفه‌ها غیر خوراکی باشند.

اسراری در خصوص هزینه اجاره غرفه‌ها نیز گفت: اگر استقبال مردم از نمایشگاه کم باشد اجاره غرفه‌ها را 5 درصد کاهش خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه در فکر برگزاری نمایشگاه در شهرک بهاران سنندج نیز بودیم اظهار کرد: اما اگر این کار را انجام می‌دادیم باید با تعداد محدودی غرفه نمایشگاه را در آنجا برگزار می‌کردیم که زیبنده مردم منطقه نبود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه قیمت مرغ گرم توزیعی در استان بیش از میانگین کشوری نیست اظهار کرد: در راستای سیاست تنظیم بازار، اقدام به عرضه مرغ منجمد 4 هزار و 600 تومانی در نمایشگاه شد تا مردم از این بابت نگرانی خاصی نداشته باشند.

اسراری در ارزیابی خود از میزان رضایت خود از نمایشگاه طرح ضیافت تصریح کرد: اگر این نمایشگاه را با نمایشگاه سال گذشته که تنها 8 غرفه در آن وجود داشت مقایسه کنیم باید بگوییم رضایت 100 درصدی حاصل شده است.

وی افزود: البته ارزیابی‌ها باید بر اساس امکانات موجود در استان باشد، زمانی که در کردستان واحد تولید و عرضه مواد غذایی به اندازه کافی وجود ندارد باید از ظرفیت شرکت‌های پخش و فروشگاه‌ها به منظور پر کردن غرفه‌ها استفاده کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه نسبت به شرایط، وضعیت رضایت‌بخشی را شاهد بودیم خاطر نشان کرد: هرچه از زمان برپایی نمایشگاه بگذرد شاهد رونق گرفتن آن و استقبال بیشتر مردم خواهیم بود.

رویکرد سازمان تشکیل پرونده نیست

معاون نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: رویکرد سازمان در نمایشگاه ضیافت تشکیل پرونده نیست چرا که اینگونه برخوردها به جایی نمی‌رسد.

فریبرز دهقان با بیان حضور فعال بازرسان مقیم در نمایشگاه‌‌های طرح ضیافت استان عنوان کرد: در تمام ساعات برگزاری نمایشگاه این بازرسان با حضور در محل نسبت به کنترل مقررات مربوطه و جلوگیری از تخلفات اقدام می‌‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر هدف بر جریمه و سختگیری بی‌مورد باشد در کاهش تخلف اثری نخواهد داشت اظهار کرد: وظایف بازرسان بیشتر جنبه نظارتی دارد.

دهقان با تأکید بر اینکه حساسیت بر روی اقلام خوراکی در بازار بیشتر است، ارائه آمار مربوط به میزان تخلفات و بازرسی‌های صورت گرفته در نمایشگاه را موکول به پایان نمایشگاه کرد.

=============

گزارش از: کیوان قاسمی

=============

انتهای پیام/79012/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول