اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد

بزرگ‌ترین ناوگان کشتیرانی منطقه متعلق به ایران است / ‌تعمیر سالانه 30 شناور اقیانوس‌پیما‌

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته منطقه ایزایکو، باید در برنامه هدف خود سالانه 30 فروند شناور اقیانوس‌پیما را تعمیر کند.

بزرگ‌ترین ناوگان کشتیرانی منطقه متعلق به ایران است / ‌تعمیر سالانه 30 شناور اقیانوس‌پیما‌

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، مهدی غضنفری ساعتی پیش در حاشیه مراسم بهره‌برداری از حوضچه خشک تعمیرات کشتی‌های اقیانوس‌پیما در منطقه ویژه کشتی‌سازی اظهار داشت: هرمزگان از نظر لجستیک، تخلیه و بارگیری از مناطق و استان‌های پیشرو در کشور است.

وی افزود: در راستای تحقق امر تخلیه و بارگیری و خدمات به کارخانه‌های مستقر در منطقه ویژه خلیج فارس به اسکله‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز برای دسترسی به آب‌های آزاد نیاز داشتیم که با احداث اسکله تخلیه و بارگیری مواد فله در منطقه مذکور این امر طی سال‌های گذشته محقق و اکنون شاهد بهره‌برداری از طرح توسعه آن هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بهره‌برداری از طرح توسعه زمینه افزایش ظرفیت اسکله مواد فله منطقه خلیج فارس را از شش میلیون تن در روز به 12 میلیون تن ارتقا می‌دهد، اضافه کرد: با احتساب 15 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری مواد نفتی، ظرفیت این اسکله به 27 میلیون تن می‌رسد.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در منطقه ویژه معدنی فلزی خلیج فارس در غرب بندرعباس، گفت: در حال حاضر سه پروژه فولادی بزرگ در این منطقه به بهره‌برداری رسیده است.

غضنفری یادآور شد: پروژه حوض خشک تعمیرات شناورهای اقیانوس‌پیما در ایزایکو نیز از جمله آرزوهایی بود که در وزارت صنعت و معدن همواره مسئولان به دنبال تحقق آن بودند.

وی با بیان اینکه در صنعت دریانوردی، کشتی‌سازی،‌کشتیرانی و کشتی‌داری به عنوان سه بخش مهم محسوب می‌شود،‌گفت: اکنون چرخه و امکانات در هر سه بخش تکمیل شده است به نحوی که طی سال‌های گذشته با ساختن نخستین کشتی اقیانوس‌پیما در حوزه کشتی‌سازی خود را به دنیا ثابت کردیم.

عضنفری اضافه کرد: در حوزه کشتیرانی نیز با وجود تحریم‌ها کماکان بزرگ‌ترین ناوگان کشتیرانی در منطقه متعلق به ایران است.

وی بیان داشت: اما در حوزه کشتی‌داری که به اموری همانند بانکرینگ، بیمه و ارائه خدمات تعمیری به کشتی‌ها اطلاق‌ می‌شود نواقصی داشتیم که با بهره‌برداری از پروژه‌های امروز که به دست رئیس جمهور محقق شد این نواقص نیز رفع شده است.

وزیر صنعت و معدن با بیان اینکه برخی‌ها در ابتدا و کماکان با توجه به تحریم‌های کشور در حوزه صنعت دریایی و دریانوردی، پیراموان احداث حوضچه خشک در ایزایکو و صرف اعتبارات در این راستا تردیدهایی دارند، افزود: با نگاهی به وضعیت کنونی و آینده دریانوردی در خلیج فارس می‌توان به خوبی به اهمیت سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در ایزایکو پی برد.

وی ادامه داد: تردد سالانه 600 کشتی پهن پیکر در خلیج فارس نیاز مداوم شناورها به تعمیرات، بازار مناسب تعمیرات کشتی‌ها، نفت‌کش‌ها و فله‌برها، سرمایه‌گذاری در باب احداث این حوضچه را منطقی و توجیه‌پذیر کرده است.

غضنفری افزود: اگر سالانه پنج کشتی نیز در منطقه ایزایکو مورد تعمیر قرار گیرد ارزآوری قابل توجهی عاید کشور می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه طبق برآوردهای صورت گرفته ایزایکو می‌تواند از این پس در فاز نخست و طی سال اول شش فروند شناور بزرگ را تعمیر کند، گفت: طبق برنامه هدف در سال‌های دوم و سوم در ایزایکو باید سالانه به ترتیب 12 و 18 فروند شناور بزرگ تعمیر شود به نحوی که روند باید به نحوی پیش رود که ایزایکو به ظرفیت خود یعنی همان سرویس‌دهی به 30 فروند در سال برسد.

منطقه ویژه کشتی‌سازی خلیج فارس  (ایزایکو) در غرب بندرعباس واقع و در حوزه ساخت و تعمیر شناورهای سنگین فعال است.

انتهای پیام/88001‌/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول