اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کارآفرینان موتور رشد اقتصاد

کارآفرینان‌ با مهارتی‌ که‌ در تشخیص‌ فرصت‌ها، موقعیت‌ها و ایجاد حرکت‌ در راستای توسعه دارند، پیشگامان‌ اصلی‌ تغییر در اقتصاد و تحولات‌ اجتماعی‌ هستند.

کارآفرینان موتور رشد اقتصاد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بسیاری‌ از دولت‌ها در کشورهای‌ توسعه‌ یافته‌ و درحال‌ توسعه‌ تلاش‌ می‌کنند با حداکثر امکانات‌ و بهره‌برداری‌ از دستاوردهای‌ تحقیقاتی‌، شمار بیشتری‌ از جامعه‌ را که‌دارای‌ ویژگی‌های‌ کارآفرینی‌ هستند به‌ آموزش‌ در جهت‌ کارآفرینی‌ و فعالیت‌های‌ کارآفرینانه‌ تشویق‌ و هدایت‌ کنند.

کارآفرینان‌ با مهارتی‌ که‌ در تشخیص‌ فرصت‌ها و موقعیت‌ها و ایجاد حرکت‌ در راستای توسعة‌ این‌ موقعیت‌ها دارند، پیشگامان‌ حقیقی‌ تغییر در اقتصاد و تحولات‌ اجتماعی‌ هستند.

کارآفرینان‌ نقش‌ کلیدی‌ در توسعه‌ اقتصادی‌ و تحولات‌ اجتماعی‌ دارند. کارآفرینان‌ به‌ عنوان‌ عناصر اصلی‌ در تسریع‌ توسعه‌ کشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ و در تجدید حیات‌ و استمرار توسعه‌ کشورهای‌ صنعتی‌ مورد توجه‌ و مطالعه‌ بوده‌اند.

در شرایط‌ کنونی‌ اقتصاد کشورمان‌ که‌ با مسائل‌ و نارسایی‌های‌ مهمی‌ نظیر فرار مغزها، بیکاری‌ یا کم‌کاری‌ به‌ ویژه‌ فارغ‌التحصیلان‌ دانشگاه‌ها و نیروی‌ انسانی‌ متخصص‌، کاهش‌ سرمایه‌گذاری‌ دولت‌، عدم‌ تحرک‌ و رشد اقتصادی‌ کافی‌ روبروست‌، پرورش‌ و آموزش‌کارآفرینان‌ توسعه کشور از اهمیت‌ مضاعفی‌ برخوردار است‌.

کارآفرینی فرآیند خلق چیزی با ارزش و متفاوت، از طریق اختصاص زمان و تلاش کافی، همراه با ریسک مالی، روانی و اجتماعی، همچنین دریافت پاداش‌های مالی و رضایت شخص از نتایج حاصله است.

در دنیای امروز اشتغال معنای سنتی خود را از دست داده و تنها افرادی می‌توانند پس از فراغت از تحصیل موفق شوند که بر توانایی‌ها، استعدادها، خلاقیت‌ها و ابتکارات خود تکیه کنند.

هر ساله شاهد برگزاری جشنواره امتنان و تجلیل از کارآفرینان برتر در استان‌های مختلف کشور هستیم و استان کردستان نیز از این قائده مستثنی نیست اما آیا حمایت از این کارآفرینان تنها به برگزاری این جشنواره‌ها خلاصه می‌شود و یا اینکه مسئولین با حمایت از این افراد توانمند ضمن کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال، زمینه‌ها و بسترهای مناسب را برای توسعه هرچه بیشتر کشور فراهم می‌کنند.

کارآفرینان گرداندگان اصلی چرخ‌های توسعه کشور هستند

معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان نیز از‌ کارآفرین به عنوان فردی توانمند نام برد که با تکیه بر دانش، فکر، تخصص، توانایی و پشتکاری برای خود و اطرافیانش شغل ایجاد می‌کند.

به گفته ارسلان ازهاری، ارتقای نوآوری و ایجاد روحیه نشاط از تأثیرات مهم افراد کارآفرین است که ضمن افزایش درآمد برای افراد، زمینه رشد و توسعه اقتصادی در هر جامعه‌ای را فراهم می‌کند.

وی نقش کارآفرینان در تحقق حماسه اقتصادی را پررنگ‌تر از سایر اقشار جامعه دانست و گفت: تحقق حماسه اقتصادی نیازمند هماهنگی و هم‌افزایی بیش از پیش مجموعه دولت، بخش خصوصی و افراد کارآفرین در کشور است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان خاطرنشان کرد: دولت، بخش خصوصی و کارآفرینان سه ضلع مثلثی هستند که باید با هم‌افزایی و اتحاد زمینه و بستر لازم را برای تحقق حماسه اقتصادی و توسعه بیش از پیش استان فراهم کنند.

ازهاری اضافه کرد: کارآفرینان گردانندگان اصلی چرخ‌های توسعه کشور هستند و باید با حمایت از آنان مسیر توسعه همه جانبه استان تسهیل شود.

عدم ثبات قیمت مانع از گسترش فعالیت‌ها می‌شود

کاظم سالاری 40 ساله مدیرعامل شرکت سالار فوم غرب از کارآفرینان کردستانی است که کار خود را از سال 88 با کسب پروانه بهره‌برداری در شهر سنندج آغاز کرده است.

وی با بهره‌برداری از این شرکت برای 15 نفر به صورت مستقیم و 40 نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

این کار آفرین خاطرنشان کرد: مشابه شرکت سالار فوم غرب در کشور وجود دارد، اما شرکت ما تنها شرکتی است که وسایل آن کاملا اتوماتیک است.

سالاری بزرگترین مشوق در انجام این کار را همکارانش در حوزه ساختمان‌سازی عنوان کرد و گفت: تامین مصالح برای ساخت‌و ساز با توجه به اشتغالم در این حرفه موجب شد دست به راه‌اندازی شرکت سالار فوم غرب بزنم که خوشبختانه با تلاش خود و سایر دوستانم موفقیت‌های خوبی را حاصل کرده‌ام.

وی تصریح کرد: کار را با دریافت تسهیلات از بانک ملی استان آغاز و در حال حاضر زمینه اشتغال را برای تعداد زیادی از مردم استان فراهم کرده‌ام.

این کارآفرین با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل تحریم‌های اقتصادی با مشکلاتی مواجه هستیم، گرانی تهیه مواد اولیه با توجه به وارداتی بودن آنها، عدم ثبات قیمت و مشکلات نقدینگی را از مهم‌ترین مشکلات پیشرو عنوان کرد.

سالاری خواستار حمایت بخش دولتی از واحدهای تولید فعال شد و افزود: به منظور رفع موانع سد راه واحدهای تولید فعال و ایجاد انگیزه و شوق برای گسترش این واحدها امری ضروری است.

هیچ ارگانی حمایتم نکرد

فرزانه سالاری 30 ساله مسئول مجتمع آموزشی افق سنندج دیگر کارآفرینی است که از عدم حمایت دولت گلایه کرد و گفت: کارم را بدون کوچکترین حمایتی تنها با امکانات شخصی آغاز کرده ام و تاکنون ادامه داده‌ام.

وی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی این مجتمع آموزشی برای 27 نفر به صورت مستقیم و 30 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده‌ام گفت: بزرگترین مشوق و حامی‌ام در انجام این کار پدرم است که خود نیز از کارآفرینان موفق استان هستند.

مسئول مجتمع آموزشی افق سنندج تصریح کرد: امسال دومین سالی است که به عنوان کارآفرین برتر استان تجلیل می‌شوم و دو سال پیاپی هم مدیر نمونه و واحد نمونه استان بوده‌ام اما هیچ حمایتی از من نشده است.

سالاری افزود: متاسفانه به دلیل تحریم‌های اقتصادی روند ثبت‌نام در آموزشگاهم دچار مشکل شده و چون تسهیلاتی هم دریافت نکرده‌ام هزینه‌ها فشار مضاعفی را بر من وارد کرده است.

وی به داشتن مجوز انحصاری بین‌المللی در برخی از رشته‌ها در این آموزشگاه اشاره کرد و بیان داشت: عمران، حسابداری، کامپیوتر و رشته‌های گردشگری که علاقمندان در گذشته برای دریافت آن باید با صرف هزینه‌های بیشتر به تهران می‌رفتند در این آموزشگاه تدریس می‌شود.

این کارآفرین خاطرنشان کرد: به منظور دریافت تسهیلات برای گسترش فضای آموزشی این آموزشگاه بارها با مسئولین به ویژه شخص استاندار صحبت کرده‌ام اما قول‌های آنها نیز در گیرودار سیاست بازی‌های ادارات ذیربط به فراموشی سپرده شده است.

سالاری با بیان اینکه به عنوان فرد کارآفرین با تلاش، پشتکار و قبول ریسک بالایی این کار را آغاز کرد و با جدیت دنبال می‌کنم ولی برای گسترش و ادامه آن نیاز به حمایت مسئولان دارم.

کارآفرینان موتور رشد اقتصاد هستند

یکی از اساتید دانشگاه آزاد واحد سنندج با تاکید بر حمایت دولت از کارآفرینان گفت: کارآفرینان موتور رشد و توسعه اقتصاد در هر کشوری هستند.

هیرش سلطان‌پناه اظهار کرد: کارآفرینان افرادی هستند که با تکیه بر نیروی فکر و قدرت ریسک‌پذیری بالا با ایجاد نورآوری در فضای کسب و کار برای خود و دیگران اشتغال ایجاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر به فضای کسب و کار در پیرامون خود بنگریم بدون شک احساس خواهیم کرد که فشار بر روی افراد کارآفرین سنگین تر از سایر اقشار جامعه است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فضای کسب و کار در جامعه امروز التهاب زیادتری نسبت به گذشته دارد، افزود: کارآفرینان در چنین فضای ملتهبی با اعتماد به نفس و قبول ریسک بالا ضمن ایجاد شغل برای خود به دیگران نیز کمک می‌کنند.

سلطان‌پناه داشتن اعتماد به نفس را مهم‌ترین مولفه در تبدیل شدن هر انسانی به یک کارآفرین موفق نام برد و اظهار کرد: عزم و اراده و تلاش و پشتکار از دیگر شاخصه‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک کارآفرین است.

به گفته وی، داشتن استعداد، نوآوری، خلاقیت و خوشبینی نیز از دیگر ویژگی‌های یک کارآفرین است که با تکیه بر این توانایی‌ها مسیر رشد و ترقی را حتی با کم‌ترین امکانات طی می‌کند.

یکی از اساتید دانشگاه آزاد واحد سنندج تصریح کرد: فرد کارآفرین همواره از دریچه خوشبینی به فضای پیرامونش نگاه می‌کند و با همین نگاه بهترین بهره‌ را به نفع خود و دیگران از فرصت‌های موجود حاصل می‌کند.

سلطان‌پناه به قبول ریسک بالا در انجام ایده‌های نو از سوی کارآفرینان اشاره کرد و گفت: مدیران و مسئولان بخش دولتی باید میزان ریسک سد راه کارآفرینان را کاهش دهند.

وی خاطرنشان کرد: مدیران و مسئولین دولتی برای ایجاد انگیزه و شوق در کارآفرینان باید موانع موجود در سر راه کارآفرینان را تا حدودی مرتفع و زمینه را برای انجام فعالیت‌های گسترده از سوی آنان فراهم کنند.

استاد دانشگاه آزاد واحد سنندج از کارآفرینان موتور رشد و توسعه اقتصاد در هر کشوری نام برد و گفت: در مدیریت اقتصادی باید با برداشتن موانع سر راه فعالیت‌های کارآفرینان مسیر را برای سایر افراد جامعه تسهیل کرد.

سلطان‌پناه تصریح کرد: بسیاری از اندیشمندان تبدیل شدن آمریکا به کشوری مدرن را نتیجه تلاش کارآفرینان موفق می‌دانند.

وی با بیان اینکه جوانان کارآفرین موفقی در کشور ایران اسلامی و استان ما وجود دارد اضافه کرد: نقش کارآفرینان جوان در کشور به ویژه در پاسخگویی به تهدیدها دشمنان پوشیده نیست.

این استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی در کشور زمینه‌ساز ارتقای تولید، ایجاد اشتغال و اقدامی مطلوب در راستای مبارزه با تحریم‌های دشمنان است.

نوآوری تنها راه تضمین بقا در دنیای پرسرعت امروزی به شمار می‌رود از این رو بزرگان این رشته نوآوری را شاه بیت حیاتی جامعه قلمداد می‌کنند.

گسترش فرهنگ کارآفرینی در جامعه در راستای تفکر و نگاه نوآورانه میسر می‌شود، چرا که فرهنگ تعیین کننده نگرش‌های افراد برای اخذ فعالیت کارآفرینان است.

با توجه به اینکه سند چشم‌انداز 1404 تعیین کرده که ایران اسلامی در ابعاد علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی سرآمد کشورهای منطقه باشد، گسترش فرهنگ کارآفرینی به ویژه در سطح دانشگاه‌ها و موسسات علمی یکی از اصلی‌ترین بسترهای ممکن برای محقق کردن این مهم است.

حمایت از کارآفرینان استان می‌تواند نقش بسزایی در رفع بیکاری و توسعه استان داشته باشد که امیدواریم با لطف مسئولان شاهد تحقق این امر باشیم.

.............................

گزارش از شیرین مرادی

.............................

انتهای پیام/79002/س40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول