اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی بم:

اسب‌های بم غربالگری می‌شوند

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم گفت: غربالگری اسب‌های شهرستان بم از لحاظ بیماری مشمشه انجام می‌شود.

اسب‌های بم غربالگری می‌شوند

مسعود اسدی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بم از انجام تست مشمشه 90 رأس اسب طی یک سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: این تست توسط اکیپ‌های واحد مبارزه با بیماری‌های دامی شبکه دامپزشکی شهرستان هر شش ماه یک بار انجام می‌شود.

وی افزود: بیماری مشمشه یکی از بیماری‌های باکتریایی خطرناک مشترک بین تک‌سمیان و انسان است که موجب تلفات و صدمات اقتصادی شدید به صنعت اسب و خطر انتقال بیماری به افراد در تماس مستقیم با حیوان آلوده یا موادعفونی می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم عنوان کرد: سرفه، ریزش ترشحات چرک از بینی و زخم مخاط بینی از جمله علائم بیماری مشمشه در دام است.

اسدی‌پور عنوان کرد: عمده راه انتقال بیماری در حیوانات از طریق مواد غذایی و آب آلوده و مراتع و آبشخورهای مشترک است، همچنین بیماری از طریق تماس مستقیم با پوست حیوان آلوده و از راه استنشاقی نیز منتقل می‌شود.

وی بیان کرد: در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع بیماری در انسان این بیماری منجر به مرگ افراد مبتلا و همچنین این بیماری موجب ابتلای دستگاه تنفسی و سیستم لنفاوی حیوان مبتلا می‌شود و به سه شکل بالینی مشمشه شامل شکل پوستی، قسمت فوقانی دستگاه تنفسی و شکل ریوی در حیوان قابل تشخیص است.

اسدی‌پور گفت: محل انجام تست در خارج پلک پایین چشم چپ دام در قسمت وسط به فاصله چند میلى‌متر پایین‌تر از لبه پلک به‌طور داخل جلدى تزریق و نتیجه تست بعد از 48 ساعت قرائت مى‌شود.

وی بیان داشت: در زمان قرائت تست در صورتى‌که هیچ‌گونه واکنشى در چشم دام به‌وجود نیاید، نتیجه تست منفى و اگر چنانچه تورم همراه با پرخونى در مخاط چشم دیده شود، حیوان مشکوک و در صورتى که علاوه بر تورم و پرخونى، ریزش از چشم و ترشحات به نسبت غلیظ و زردرنگ از بینى مشاهده شود، حیوان بیمار تلقى شده و باید از سایر حیوانات جدا و در اسرع وقت معدوم شود.

انتهای پیام/2446/س30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول