اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه آلستر ایرلند:

شناسایی گروه‌های در معرض خطر از اهداف طرح غربالگری اوتیسم است

عضو هیئت علمی دانشگاه آلستر ایرلند گفت: شناسایی گروه‌های در معرض خطر و کاهش علائم اوتیسم پیش از پیچیده شدن از جمله اهداف طرح غربالگری اوتیسم است.

شناسایی گروه‌های در معرض خطر از اهداف طرح غربالگری اوتیسم است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی صمدی ظهر امروز در در سومین نشست آموزشی طرح غربالگری اوتیسم با عنوان «آموزش غربال و تشخیص» که با حضور کارشناسان و مدیران مراکز مداخله و درمان اوتیسم در مشهد، کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی مشهد و طرقبه و جمعی از روان‌شناسان بهزیستی استان برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس محتوای منابع علمی که در ماه می امسال ویرایش شده‌اند، کودک مبتلا به اوتیسم از سه جنبه دچار نقص می‌شود.

وی افزود: کودک اوتیستیک از نظر ارتباطی و اجتماعی، از جهت حسی و از نظر تخیل و تفکر دچار نقص می‌شود که به این سه وجه اصطلاحا مثلث نقص گفته می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آلستر ایرلند تصریح کرد: حضور نداشتن در جمع‌های دوستانه و خانوادگی، تمایل به تنهایی، دور شدن از دیگران و حتی اعضای خانواده، شیوه‌ی صحبت و تکلم متفاوت و عدم برقراری ارتباط عادی با همسن و سالان از جمله علائم نقص در ارتباط است که این کودکان به آن مبتلا می‌شوند.

وی ادامه داد: در قسمت حسی، این کودکان احساس خطر ندارند و بنابراین ممکن است هر شیء را به دهان خود فرو ببرند و به این جهت، برای خود خطر‌های زیادی ایجاد می‌کنند.

صمدی خاطر نشان کرد: بسیاری از این کودکان به هیجانات عادی پاسخ نمی‌دهند، یعنی شاد نمی‌شوند و نمی‌خندند و عموما گوشه‌گیر و غمگین‌ هستند.

نویسنده کتاب اختلالات طیف اوتیسم افزود: همچنین بیش حسی در لامسه و شنوایی، از علائم این کودکان است به طوری که صداهای عادی و به‌ویژه صداهای مکرر و یکنواخت، آنها را به‌شدت آزرده می‌سازد و با شنیدن این صداها گوش‌های خود را می‌گیرند و مدام گریه می‌کنند.

وی نبود توانایی پردازش موقعیت‌ها و اطلاعات جدید را از دیگر علائم این کودکان برشمرد و گفت: در قسمت نقص تخیل و تفکر، علاوه بر این، می‌توان گفت که آنها با تغییر مخالف‌ هستند چون هر گونه تغییر در محیط، باید با تخیل و تفکر و پردازش اطلاعات جدید همراه باشد که این کودکان از آن ناتوان هستند.

مشاور تحقیقاتی دانشگاه آلستر همچنین خطاب به مربیان و مدیران مهدها و مراکزی که قرار است مجری طرح غربالگری اوتیسم باشند گفت: شما در بحث غربالگری وارد حوزه‌هایی می‌شوید که به دلیل باورهای فرهنگی و ویژگی‌های سنتی اجتماعی، ممکن است عادی تلقی شده و در نگاه عمومی، علائم بیماری محسوب نشوند.

وی خاطرنشان کرد: مثلا کم‌ارتباطی و انزوای کودک را ممکن است والدین او خجالتی بودن به حساب آورند و آن را طبیعی بدانند یا اینکه بیش حسی در شنوایی را ممکن است مادران یک حسن دانسته و برای مثال مادر بگوید که فرزندش همین که موتوری از داخل کوچه رد می‌شود، کودک می‌گوید که پدرش آمده است چون پدر موتور سیکلت دارد، در حالی که بیش حسی، فراتر از این است به طوری که بچه‌ از شنیدن صداهای بلند گوشش را می‌گیرد.

صمدی اضافه کرد: بنابراین شما باید داخل باورها و توهمات سنتی شوید و واقعیات محض و علمی را از میان گفتارهای آنان استخراج کنید.

وی شناسایی گروه‌های در معرض خطر و کاهش علائم اوتیسم پیش از پیچیده شدن را از جمله اهداف طرح غربالگری اوتیسم عنوان کرد و گفت: در این طرح خانواده‌هایی که به مداخلات درمانی پاسخ مناسب و به موقع می‌دهند نیز شناسایی می‎شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آلستر ایرلند عنوان کرد: با شناسایی گروه‌های در معرض خطر می‌توان برای آنها مشاوره‌های ژنتیک گذاشت تا میزان احتمال ابتلای به اوتیسم در کودکان آینده‌ کاهش یابد.

صمدی تصریح کرد: به جهت اینکه مراحل ابتدایی طرح غربالگری، به جهت اینکه امکان ابتلا به اختلالات طیف اوتیسم را مطرح می‌کنیم، ممکن است با نگرانی برخی خانواده‌ها همراه باشد اما اجرای کامل این طرح، نگرانی آنها را رفع و به دغدغه‌های آنان برای همیشه پایان می‌دهد.

انتهای پیام/70004/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول