اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان‎رضوی مطرح کرد

شروع طرح غربالگری اوتیسم در خراسان‎رضوی بعد از ماه مبارک رمضان

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان‎رضوی گفت: طرح غربالگری اوتیسم در خراسان‎رضوی بعد از ماه مبارک رمضان شروع می‌شود.

شروع طرح غربالگری اوتیسم در خراسان‎رضوی بعد از ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حمیدرضا پوریوسف ظهر امروز در سومین نشست آموزشی طرح غربالگری اوتیسم با عنوان آموزش غربال و تشخیص اظهار داشت: طرح غربالگری اوتیسم در خراسان‎رضوی به صورت همزمان با چهار استان کشور از اواخر مرداد ماه در شهرستان طرقبه‌شاندیز به اجرا در می‌آید.

وی افزود: جمعیت هدف این طرح در شهرستان طرقبه‌شاندیز بین 3 تا 4 هزار کودک دو تا پنج ساله است.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان‎رضوی یادآور شد: تاکنون دو فاز حساس‌سازی و آگاه‌سازی و کارگاه آموزشی روش‌های مداخله در درمان طیف اوتیسم با شرکت کارشناسان تمام استان‌ها در خراسان‎رضوی برگزار شده و امروز شاهد برگزاری سومین فاز این طرح با عنوان کارگاه آموزشی غربالگری هستیم.

وی در ارتباط با با چگونگی برگزاری این طرح گفت: پایگاه‌هایی که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده‌اند مهدهای کودک، مراکز بهداشت، مراکز درمانی شهری و روستایی، کلینیک‌های مادر و کودک، کلینیک‌های تأمین اجتماعی و سایر مراکز تجمع کودکان دو تا پنج سال است.

در ادامه فرزانه غنیمی، کارشناس اوتیسم سازمان بهزیستی نیز در این نشست گفت: در هر یک از استان‌های محل اجرای طرح، یک شهرستان را در نظر گرفته‌ایم که محیط کار محدود و قابل کنترل باشد تا غربالگری با دقت و ریزبینی بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: پس از استخراج نتایج طرح، می‌توان این نتایج را به کودکان دیگر تسری داد و به نتایج عمومی‌تری دست یافت.

غنیمی ادامه داد: برای اینکه شاهد کمترین خطا در اجرای طرح باشیم، غربالگری را در چهار فاز انجام می‌دهیم که مرحله نخست، توزیع فرم‌ شناسایی یا پرسشنامه برای والدین است که در مراکز اجرای طرح گذاشته شده و از والدین تقاضا می‌شود این فرم‌ها را تکمیل کنند، به این مراکز، پایگاه‌های سطح یک گفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پرسش‌نامه‌های تکمیل شده، پس از بررسی کارشناسان تخصصی که قبلا آموزش دیده‌اند در صورت احتمال وجود اوتیسم به فاز مصاحبه اختصاصی در پایگاه‌های سطح دو می‌رود، به این معنی که از والدین این گروه از کودکان دعوت می‌شود تا در یک مصاحبه‌ی اختصاصی برای بررسی و پایش دقیق پرسشنامه‌ها شرکت کنند که صحت و سقم پاسخ‌های داده شده از اطمینان بالاتری برخوردار شود.

وی یادآور شد: پس از این مرحله، کودکانی که احتمال ابتلا دارند مورد مصاحبه تخصصی قرار می‎گیرند و اگر مشخص شد به طور قطع به یکی از اختلالات نافذ رشد مبتلا هستند، به مراکز مداخله و درمان راهنمایی می‌شوند.

کارشناس اوتیسم سازمان بهزیستی با بیان اینکه طرح غربالگری با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی اجرا می‌شود، گفت: این سازمان کودکان بالای پنج سال را در هنگام ورود به مدرسه از همه‌ جهات آزمایش می‌کند که یکی از موارد آزمایش، اوتیسم است اما با توافقی که با این سازمان انجام شده، کودکان زیر پنج سال توسط پایگاه‌های سازمان بهزیستی در شهرستان‌هایی که طرح در آنها در حال اجراست غربال می‌شوند.

وی تأکید کرد: این طرح برای سلامت روان کودکان بسیار مهم است و امیدواریم که خانواده‌ها در شهرستان‌های محل اجرای طرح، با درک حساسیت موضوع، داوطلبانه در این طرح شرکت کنند و به پرسش‌ها به صورت دقیق و کامل پاسخ دهند.

انتهای پیام/70005/صا30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول