اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی و گردشگری همدان:

آتش‌سوزی هگمتانه برای معدوم‌سازی علوفه‌های خشک بود

آتش‌سوزی 16 تیر در محوطه هگمتانه همدان کنترل شده و برای معدوم‌سازی علوفه‌های خشک از آتش‌سوزی ناخواسته بود.

آتش‌سوزی هگمتانه برای معدوم‌سازی علوفه‌های خشک بود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، اخیراً در چند خبرگزاری خبر آتش‌سوزی چهار هکتاری محوطه‌ تاریخی هگمتانه منتشر شده بود که خبرگزاری فارس در خصوص صحت و سقم این خبر با معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت‌وگو کرد.

بهرام توتونچیان در این راستا در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: در مواقعی بوته‌ها، شب هنگام در اثر شبنم‌زدگی با تابش نور خورشید تبدیل به ذره‌بین شده و منجر به اشتعال می‌شود.

وی تصریح کرد: در اکثر قریب به اتفاق، وقوع آتش‌سوزی جنگل‌ها در جای جای کشور نیز از این طریق است و شبنم‌ها با شعله‌ور شدن موجب آتش‌سوزی می‌شوند.

معاون میراث فرهنگی و گردشگری همدان با اشاره به کاهش بارندگی امسال در همدان ادامه داد: امسال به علت کاهش بارندگی، در استان پوشش گیاهی نداشتیم.

وی بیان داشت: با بی‌آبی امسال پهنه 30 هکتاری هگمتانه که فاقد پوشش گیاهی است، مستعد آتش‌سوزی است و برای جلوگیری از این حادثه ناخواسته باید اقداماتی برای مهار و کنترل آتش‌سوزی انجام شود.

*آتش‌سوزی هگمتانه کنترل‌شده و با هدف معدوم‌سازی علوفه‌های خشک بود

مسئول پایگاه میراث فرهنگی هگمتانه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: محوطه هگمتانه محوطه‌ای 30 هکتاری است که همه آن تپه ماهور بوده و از همه جهات محصور شده است.

محمدرحیم رنجبران بیان داشت: امسال با توجه به کمبود بارندگی در استان، بوته‌های محوطه نیز تا حدی بالا آمده اما همه به شدت خشک شده‌اند و هر سال، با این معضل مواجهیم.

وی تصریح کرد: ما باید اینها را کنترل شده معدوم کنیم تا اتفاق خاصی نیفتد چرا که اگر ناخواسته آتش بگیرد، آتش‌سوزی غیر قابل کنترل می‌شود.

مسئول پایگاه میراث فرهنگی هگمتانه به تشریح حادثه پرداخت و افزود: دو روز قبل قسمتی از علوفه‌های خشک‌شده برای جلوگیری از آتش‌سوزی، معدوم شد.

وی ادامه داد: در جریان این کار، آتش به چند حلقه لاستیک فرسوده سرایت کرد و با شدت گرفتن آن منجر به آلودگی شد که برای جلوگیری از آلودگی با سازمان آتش‌نشانی تماس گرفتیم تا آن را خاموش کند که این امر تبدیل به این اخبار کذب شد.

رنجبران با بیان اینکه هیچ گونه موضوع غیر عادی رخ نداده است، یادآور شد: باید این علف‌ها را کنترل می‌کردیم تا اتفاق ناخواسته رخ ندهد.

به گفته وی نگرانی در این خصوص وجود ندارد و به هیچ مکانی از محوطه تاریخی آسیبی نرسیده است.

مسئول پایگاه میراث فرهنگی هگمتانه اظهار کرد: برای جلوگیری از وقوع حادثه آتش‌سوزی علوفه‌های خشک این منطقه چاره‌ای جز این کار نبود زیرا نمی‌توان با دست آنها را چید.

وی در مورد نازیبایی و سیاهی ایجاد شده در این منطقه نیز گفت: سیاهی ناشی از آتش زدن علوفه‌ها نیز با تردد افراد از بین می‌رود و صدمه‌ای به آثار و ابنیه تاریخی نمی‌زند.

انتهای پیام/89003/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول