اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره بهزیستی شهرستان سنندج:

5700 خانوار سنندجی زیرپوشش بهزیستی هستند

رئیس اداره بهزیستی شهرستان سنندج گفت: بیش از 5 هزار و 700 خانوار از حمایت و خدمات بهزیستی در این شهرستان بهره‌مند هستند.

5700 خانوار سنندجی زیرپوشش بهزیستی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، خدمات سازمان بهزیستی در زمینه رفاه جامعه هدف خود بر هیچ‌کس پوشیده نیست چرا که جامعه هدف این سازمان افراد و یا خانواده‌هایی هستند که نیاز به حمایت جدی دارند و به نوعی برای حفظ شأنیت انسانی آنان لازم است این سازمان در سرفصل‌هایی چتر حمایتی خود را بر سر آنان بگستراند.

برای آشنایی بیشتر با خدمات این سازمان با ثریا حافظی رئیس اداره بهزیستی شهرستان سنندج گفت‌وگو انجام دادیم.

فارس: اکنون چند نفر زیرپوشش بهزیستی شهرستان سنندج قرار دارند؟

حافظی: در حال حاضر 5 هزار و 739 خانوار زیرپوشش بهزیستی شهرستان سنندج قرار دارند.

فارس: چند نفر به صورت مستمر و موردی در قالب‌ سر‌فصل‌های مختلف از خدمات این نهاد بهره‌مند می‌شوند؟

حافظی: هم‌اکنون در بهزیستی شهرستان سنندج 2 هزار و 589 خانوار زیرپوشش به صورت ماهانه مستمری دریافت می‌کنند و این تعداد با توجه به اعتبارات سازمان ماهانه روند افزایشی دارد.

تعداد 3 هزار و 150 خانوار زیرپوشش نیز به صورت مستمری در قالب درمانی از تمامی خدمات غیرمستمری بهره‌مند هستند.

فارس: آیا در حال حاضر خانواده‌هایی هستند که درخواست بهره‌مندی از حمایت‌های این سازمان را داشته باشند؟

حافظی: بله. در حال حاضر 700 خانوار پشت ‌نوبتی داریم.

فارس: خدمات بهزیستی در چه حوزه‌هایی ارائه می‌شود؟

حافظی: بهزیستی دامنه وسیعی از فعالیت‌های جامع و برنامه‌های پیشگیری، حمایتی، توانبخشی و خدمات اجتماعی را ارائه می‌دهد.

همچنین با محور قرار دادن سلامت فکری برای ارتقای کیفیت زندگی افراد تلاش می‌کند و با مشارکت و مداخله آنان برنامه‌های ارتقایی را تدوین و اجرا کرده و بر اصول پیگیری تاکید می‌ورزد، لذا خدمات در قالب معاونت‌های اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری از آسیب‌ها انجام می‌شود.

با توجه به رسالت بهزیستی و حمایت از تمامی افراد نیازمند و معلول در معرض آسیب، فعالیت تمامی حوزه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

فارس: آیا برای اشتغال مددجویان اقداماتی در این سازمان انجام می‌شود؟

حافظی: بله، از سال 1391 تا‌کنون 281 مورد اشتغال از طریق پرداخت وام خود‌اشتغالی و کارفرمایی ایجاد شده است و از مهم‌‌ترین اقدامات در این زمینه پرداخت حق بیمه اشتغال مددجویان و توان‌خواهان است.

فارس: بهزیستی در حوزه امور اجتماعی چه برنامه‌هایی دارد؟

حافظی: فعالیت‌های این واحد در برگیرنده امور مربوط به آموزش پیش دبستانی شامل مهدهای کودک و روستامهدها و همچنین زنان سرپرست خانوار، آسیب‌دیدگان اجتماعی و افراد در معرض آسیب و خانواده‌های نیازمند است که در قالب بخش‌های زیر فعالیت می‌کند.

در زمینه «امور شبه خانواده» نیز مسئولیت مراقبت، تربیت و پرورش کودکان و نوجوانان را شامل می‌شود که به دلایل مختلف خانواده خود را از دست داده یا فاقد سرپرست مؤثر و با صلاحیت هستند و نزد قیم قانونی سرپرستی می‌شوند.

در بخش امور کودکان و نوجوانان نیز ارائه خدمات به کودکان زیر شش سال را در قالب آموزش‌های پیش از دبستان بر عهده دارد، همچنین بر عملکرد مهدهای کودک در مسیر رشد یکپارچه کودکان برنامه‌ریزی، نظارت، کنترل و ارزشیابی می‌کند.

در زمینه توانمندسازی زنان و خانواده نیز به زنان سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل آنان که دچار معضلاتی در یک یا چند جنبه زندگی عاطفی، فرهنگی، اقتصادی  و ... شده‌اند، خدمات لازم ارائه می‌شود.

فارس: در حال حاضر چند خانوار زیرپوشش خدمات خیریه (مراکز دولتی، کلینیک‌های مددکاری اجتماعی و موسسات خیریه) قرار دارند؟

حافظی: تعداد یک‌هزار و 230 خانوار از خدمات مراکز دولتی، کلینیک‌های مددکاری اجتماعی و موسسات خیریه بهره‌مند هستند که از این تعداد 731 نفر زن سرپرست خانوار و 499 نفر خانوار نیازمند هستند که به طور متوسط بین 2 تا 6 نفر عضو دارند و خدمات مختلفی از جمله دریافت مستمری، خدمات درمانی، تحصیلی و تفریحی و فرهنگی را در طول سال دریافت می‌کنند.

فارس: در قالب طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار زیرپوشش این سازمان از سال گذشته تا کنون چند خانوار دارای سرپرست زن باز‌توانی و از چرخه مستقیم خارج شده‌اند؟

حافظی: از سال گذشته تا‌کنون 68 نفر زن سرپرست خانوار به دلایل ازدواج و اشتغال بازتوان شده و از چرخه حمایت این نهاد خارج شده‌اند.

فارس: در مجموع چند نفر از زنان سرپرست خانوار زیرپوشش بهزیستی هستند؟

تعداد 334 نفر از کل مددجویان زنان سرپرست خانوار دارای بیمه عمر هستند که از این تعداد 322 نفر زنان سرپرست خانوار و تعداد 12 نفر زنان نیازمند و از کار افتاده‌اند.

-------------------------

مصاحبه از الهام امانی

-------------------------

انتهای پیام/79016/ز40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول