اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با ماه مبارک رمضان صورت می‌گیرد

اجرای برنامه‌های قرآنی در 25 امامزاده استان البرز

با ورود به ماه مبارک رمضان استان البرز برنامه‌های قرآنی خود را در 25 امامزاده این استان اجرا می‌کند.

اجرای برنامه‌های قرآنی در 25 امامزاده استان البرز

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج،‌ طی ده روز گذشته و بر اساس یک سنت معنوی و آئینی مساجد، امامز‌اده‌ها و اماکن مقدس استان البرز حال و هوای دیگری داشت.

در این مراسم که در دهه آخر ماه شعبان‌المعظم برگزار می‌شود، مردم خداجوی سراسر ایران از جمله استان البرز اقدام به نظافت،‌ غبار‌روبی و عطرافشانی در مساجد، امامزاده‌ها و اماکن مقدس استان البرز می‌کنند.

در دهه آخر ماه شعبان امسال نیز هزاران نفر از مردم استان البرز به ویژه جوانان، دانشجویان و طلاب به همراه خدام و هیئت‌ امنای مساجد و اماکن مقدس استان، اقدام به غبارروبی و عطرافشانی این امکان کردند و با برگزاری آئین فوق‌، استان البرز آماده حضور در ماه مبارک رمضان شد.

حال که در آخرین روز ماه شعبان قرار داریم، ساکنان البرز آماده برگزاری یک ماه روزه‌داری و عبادت هستند.

نهادها و دستگاه‌های متولی امور فرهنگی و مذهبی از جمله سازمان تبلیغات اسلامی و اداره اوقاف استان البرز نیز برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای برگزاری مراسم معنوی این ماه پر خیر و برکت کرده‌اند.

* رمضان ماه پرورش فکری امت اسلامی است

در همین رابطه مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج درباره برنامه‌های این اداره اظهار داشت: ماه مبارک رمضان بر اساس احادیث و روایات موثق از پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) فرصت بسیار مناسبی برای پرورش فکری امت اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس مسعودی تصریح کرد: فضای معنوی که در ماه مبارک رمضان وجود دارد، این فرصت را فراهم می‌سازد تا جامعه اسلامی به ویژه جوانان و نوجوانان برای ارتقای فکری و معنوی تلاش کنند.

وی افزود: در همین راستا برنامه‌های فرهنگی و مذهبی متعددی از سوی نهادهای مختلف از جمله تبلیغات اسلامی در این استان تدارک دیده شده است که طی این ماه معنوی در نقاط مختلف البرز به ویژه مساجد، اماکن مقدس، کانون‌های فرهنگی و هیئت‌ها و حسینه‌ها برگزار خواهد شد.

* اعزام 300 مبلغ دینی در استان البرز

مسعودی گفت: یکی از برنامه‌های اصلی اعزام مبلغان دینی و حضور آن‌ها در نقاط مختلف استان البرز است که برای این منظور هم از علمای دینی داخل استان استفاده کرده و هم با هماهنگی‌های انجام شده تعدادی از علمای دینی از حوزه علمیه به البرز می‌آیند.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های تبلیغی در ماه مبارک رمضان برگزاری جلسات پرسش و پاسخ دینی و در این جلسات علمای حاضر در جلسه به تمام پرسش‌ها و دغدغه‌ها و شبهات مردم به ویژه نسل جوان پاسخ خواهند داد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز ادامه داد: در دین مبین اسلام هیچ اکراهی وجود ندارد و علمای دینی همواره با روی گشاده و اخلاق نیکو به پرسش‌ها و حتی شبهات مردم پاسخ داده‌اند.

مسعودی افزود: بنابراین یکی از اولویت‌های ویژه‌ برنامه‌های ماه مبارک رمضان از سوی سازمان تبلیغات اسلامی برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با جوانان است.

وی بیان داشت: ترویج قرائت و حفظ کلام‌الله مجید نیز از دیگر برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی استان البرز است که طی این ماه محافل انس با قرآن متعددی در سراسر استان برگزار خواهد شد.

مسعودی در پایان اظهار امیدواری کرد: مردم به ویژه نسل جوان استان البرز بتوانند با استفاده بیشتر از معنویت حاکم بر ماه مبارک رمضان، در پایان این ماه بسیاری از شبهات و پرسش‌های خود را برطرف شده ببینند.

در همین رابطه چند روز قبل معاون اعزام و تبلیغ اداره تبلیغات اسلامی شمال کرج نیز با حضور در نشست ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی بر فضاسازی مناسب برای استقبال از ماه مبارک رمضان تأکید کرده بود.

حجت‌الاسلام کیا حیرتی در این نشست با اشاره به انتظار عمومی مردم برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در ماه مبارک رمضان گفته است: متولیان فرهنگی استان باید برای بهره‌گیری بیشتر مردم از برکات ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی کنند.

* آمادگی اعزام مبلغ و مبلغه به تمام نقاط شهرستان کرج در ماه رمضان

در همین رابطه حجت‌الاسلام ابوالفضل نبوی، مسئول واحد اعزام مبلغ اداره تبلیغات اسلامی جنوب شهرستان کرج نیز اعلام کرده است: اداره تبلیغات اسلامی در کرج آمادگی اعزام مبلغ و مبلغه به تمام نقاط جنوب شهرستان کرج در ماه مبارک رمضان را دارد.

وی تاکید کرده است: توان تبلیغی مبلغین بومی اداره تبلیغات اسلامی جنوب کرج در سطح عالی است و با توجه به تغذیه فکری روحانیون در منطقه جنوب کرج امید آن می‌رود که ماه رمضان امسال ماه بصیرت دینی و سیاسی و معنوی باشد.

* اجرای برنامه‌های قرآنی در 25 امامزاده‌ استان البرز

بر اساس این گزارش، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه البرز نیز از اجرای طرح ویژه ضیافت الهی و برنامه‌های قرآنی طی ماه مبارک رمضان در 25 امامزاده این استان خبر داده است.

حسین امینی به خبرنگار فارس در کرج گفته بود: با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان و استقبال بیشتر مردم در این ماه از برنامه‌های فرهنگی و معنوی، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز چندین برنامه معنوی ویژه این ماه طراحی کرده است.

وی تصریح کرد: محور اصلی برنامه‌های فرهنگی و معنوی که از سوی اداره فوق در ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود، برنامه‌های قرآنی است و اولویت اصلی ما در این ترویج و تعلیم مفاهیم قرآنی به ویژه برای نسل جوان است.

* برگزاری محافل انس با قرآن در استان البرز

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز افزود: اکثر برنامه‌های فوق در اماکن مقدس و متبرکه استان و امامزاده‌های البرز برگزار می‌شود.

امینی بیان داشت: یکی از مهمترین برنامه‌های این اداره برگزاری محافل انس با قرآن است که تاکنون برای برگزاری 12 محفل در 12 امامزاده در ماه مبارک رمضان هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است.

وی بیان داشت: محافل انس با قرآن از نخستین روز ماه مبارک رمضان در 12 امامزاده استان البرز برگزار می‌شود که اطلاع‌رسانی لازم درباره زمان و مکان آن‌ها به زودی انجام خواهد شد.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز افزود: همچنین در تمام 25 امامزاده استان طرح ویژه ضیافت الهی برگزار می‌شود و بر اساس آن برنامه‌های متعدد قرآنی در این امامزاده‌ها طی ماه مبارک رمضان و به صورت هر روزه اجرا خواهد شد.

به گفته امینی طی ماه مبارک رمضان، هر روز در تمام امامزاده‌های استان البرز برنامه قرائت قرآن طی ساعاتی مشخص و با حضور قاریان برجسته کشوری و استانی برگزار می‌شود.

* ضرورت جذب بیشتر جوانان به محافل قرآن

وی پس از تشریح این برنامه‌ها تاکید کرد: همانطور که رهبری معظم انقلاب اسلامی بارها تاکید فرموده‌اند، دشمنان اسلام و انقلاب به صورت بی‌وقفه علیه باورها و ارزش‌های دینی و معنوی مسلمانان توطئه می‌کنند و هدف اصلی آنها نیز نسل جوان است.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز ادامه داد: برای خنثی‌سازی تهاجم فرهنگی غرب علیه باورها و ارزش‌های نسل جوان، باید آن‌ها را بیش از گذشته جذب محافل قرآنی کنیم و هدف اصلی این اداره از اجرای برنامه‌های فرهنگی و معنوی ویژه ماه مبارک رمضان، حضور جوانان و نوجوانان در برنامه‌های قرآنی است.

امینی بیان داشت: امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها بتوانیم در خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان اسلام و انقلاب و جذب بیشتر جوانان به محافل قرآنی موفق باشیم.

* ضرورت توجه به برنامه‌های فرهنگی در ماه مبارک رمضان

با توجه به حضور گسترده مردم ایران به ویژه جوانان و نوجوانان در مراسم‌های معنوی ماه مبارک رمضان، یکی از دغدغه‌های اصلی متولیان امور فرهنگی،‌ جذب بیشتر جوانان در ماه رمضان است.

در همین رابطه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج بر ضرورت توجه به تدوین برنامه‌های فرهنگی در ماه مبارک رمضان در کرج تأکید کرده است.

داوود وحیدی که در گردهمایی ائمه جماعات شهر و مدیران فرهنگی کرج سخن می‌گفت، تاکید کرد: با توجه به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان و اهمیت این ماه باید مسئولان فرهنگی تدابیر لازم را برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در این ماه بیندیشند.

وی ادامه داد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که جوانان و افراد جذب این برنامه‌ها شده و بتوانند از فضای برگزاری این برنامه‌ها در این ماه بهترین آموزش‌ها را فرا گیرند.

این مسئول با اشاره به ارائه اعتبارات به مساجد و استفاده از توانمندی‌های جوانان برای برگزاری هر چه بهتر برنامه‌های این ایام افزود: ماه مبارک رمضان ماه خودسازی است، لذا اجرای برنامه‌هایی برای استفاده بهینه از این ماه باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وحیدی با بیان اینکه اجرای برنامه‌های فرهنگی گامی مهم در جهت جذب بیشتر جوانان به سمت مساجد است، گفت: استفاده از توانمندی‌ها و خلاقیت‌های جوانان نیز می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف خود یاری دهد.

وی در ادامه افزود: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده کمک دو میلیون تومانی به مساجد قدیمی و بزرگ شهر در راستای اجرای برنامه‌های فصل تابستان و به ویژه ایام ماه مبارک رمضان اختصاص داده خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج تأکید کرد: تبلیغات و فضاسازی‌های شهر به منظور استقبال از این ماه نیز از دیگر برنامه‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، ماه مبارک رمضان برای جهان اسلام به ویژه مردم ولایی ایران اسلامی و بالاخص استان البرز از اهمیت خاصی برخوردار است.

علت این اهمیت حال و هوای معنوی خاصی است که ماه پر خیر و برکت رمضان دارد و با توجه به برنامه‌های متعدد، فرهنگی و مذهبی که دستگاه‌های مختلف برای این ماه ترتیب داده‌اند، امید می‌رود که امسال جوانان بیشتری جذب فعالیت‌های مذهبی به ویژه طرح‌های قرآنی مانند طرح صراط در استان البرز شوند.

انتهای پیام/2302/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول