اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گردن کلفتی زباله‌ها در شهربابک

زباله‌ها هم در شهربابک گردن کلفتی می‌کنند، فکر کردیم که مسئولان امر زورشان به آشغال‌ها می‌رسد، اما چنین نبود.

گردن کلفتی زباله‌ها در شهربابک

به گزارش خبرگزاری فارس از شهربابک، چندی است که سطل‌های زباله به حالت نیمه برافراشته و واژگون در سطح شهر خودنمایی می‌کنند، همه می‌دانند که کنترل حجم زباله بدون مشارکت شهروندان غیرممکن است.

آموزش شهروندان و ارتقای فرهنگ شهروندی می‌تواند در کنترل و ساماندهی وضعیت زباله‌ها نقش اساسی داشته باشد، زباله‌هایی که با تلاش ویژه و خستگی‌ناپذیر متصدیان امر حمل و دفن می‌شوند و اما وجود یک پاکت کوچک زباله تمام زحمات آنها را هدر می‌دهد.

از سال‌ها قبل زباله یکی از معضلات شهرها بوده است، جدای از مسئله حمل و انتقال زباله بحث تفکیک نشدن زباله‌ها و حجم زیاد آنها از مشکلات اساسی ما است.

در شهری مثل شهربابک به طور متوسط  28 تن در روز زباله تولید می‌شود و این یعنی هر شهروند شهربابکی روزانه 612 گرم در روز زباله تولید می‌کند.

زباله‌هایی که در جوی‌ها و نهرها وجود دارد، عامل اصلی افزایش حیوانات موذی و حشرات، سوسک‌ها و موش‌ها، گربه‌ها و حتی روباه‌ها و شغال‌ها است، بیشترین حجم زباله‌های خانگی پس‌مانده‌های غذایی است.

دفن زباله هزینه بسیار زیادی دارد که بخش عظیمی از توان شهرداری‌ها را صرف خود می‌کند، مهم‌تر از آن مشکلات زیست محیطی است که دفن زباله به همراه دارد.

به نظر می‌رسد، ابتدا باید حجم زباله‌ها را کاهش داد، سپس برای حجم باقیمانده زباله‌ها برنامه‌ریزی کرد، ناگفته نماند به نظر می‌رسد که شهرداری و پیمانکار جمع‌آوری زباله نیز در جمع‌آوری به موقع زباله‌ها کوتاهی می‌کنند که در برخی از معابر عمومی مانند بلوار کشاورز جنب رستوران آریا که از بوی بسیار بد و نامطلوب سطل زباله به سختی می‌توان از خیابان عبور کرد.

قبلا گفته بودیم، زباله‌ها هم گردن کلفتی می‌کنند، فکر کردیم که مسئولان امر زورشان به آشغال‌ها می‌رسد، اما چنین نبود.

محمد مهدوی‌پور پیمانکار جمع‌آوری زباله در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهربابک گفت: وجود سطل زباله در معابر عمومی از نظر بهداشتی درست نیست و ما با این برنامه‌ریزی شهرداری مشکل داریم.

وی افزود: سطل‌های زباله درون شهر قابل شست و شو نیستند و با گرمی هوا بوی بسیار نامطلوبی ایجاد می‌شود.

مهدوی‌پور دلیل وارونه کردن سطل‌های زباله را نریختن آشغال در آنها دانست و گفت: با توجه به اینکه ماشین جمع‌آوری زباله خراب شده، اگر مردم زباله‌های خود را درون سطل‌ها بریزند، جمع‌آوری آنها بسیار مشکل است به همین دلیل سطل‌ها جمع شدند تا جمع‌آوری زباله‌ها راحت‌تر انجام شود.

وی از مردم خواست که زباله‌های خود را زمان تعیین شده در جلوی درب منازل خود بگذارند تا در شهر با چنین وضعیتی روبه‌رو نشویم.

یکی از شهروندان می‌گوید: علت وارونه کردن سطل‌های زباله این است که پیمانکاران حمل زباله ماشین‌های مخصوص حمل زباله ندارند و وقتی قرار است با بنز خاور یا وانت آشغال‌ها را جمع کنند داخل کیسه بودن برای آنها آسانتر است.

انتهای پیام/80023/س30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول