اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین:

مبلغان نسبت به پرداخت زکات بیشتر تبلیغ کنند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان قزوین گفت: این نهاد مقدس از مبلغان و روحانیون دینی انتظار دارد در ایام ماه مبارک رمضان نسبت به پرداخت زکات از سوی مردم و جذب حامی برای ایتام زیر پوشش کمیته امداد بیشتر تبلیغ کنند.

مبلغان نسبت به پرداخت زکات بیشتر تبلیغ کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، هدایت صفری در همایش بزرگ طلایه‌داران تبلیغ که ظهر امروز در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی در نخستین روزهای انقلاب به دست مبارک حضرت امام خمینی تأسیس شد و امروز با منویات مقام معظم رهبری به قله رسیده است.

وی افزود: کمیته امداد قطعه‌ای از قطعات نظام و حلقه اتصال بین اغنیا و فقرا است و امروز این اتفاق افتاده که آحاد جامعه به فیض خدمت به نیازمندان نائل شوند.

این مسئول اضافه کرد: امروز کمیته امداد امام خمینی در سطح کشور و حتی در سطح بین‌المللی فعالیت دارد و تجارب و دستاوردهای موفق خود را به مجامع مختلف دنیا انتقال می‌دهد و در سطح داخلی الگویی در حوزه توانمندسازی و به صحنه آوردن مردم به عنوان ستون خیری برای امداد و نظام شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان قزوین عنوان کرد: امروز کمیته امداد در دهه چهارم عمر خود از ماهی دادن خارج شده و ماهی‌گیری را به مددجویان خود آموزش می‌دهد و کاری می‌کند که انسان پروری در برابر فقیر پروری اتفاق بیفتد.

صفری تصریح کرد: در استان قزوین 50 هزار نفر به صورت مستمر و 40 هزار نفر اقشار آسیب‌پذیر به صورت غیر مستمر که در مجموع 90 هزار نفر یعنی هشت درصد جمعیت استان هستند، مورد حمایت این نهاد مقدس قرار دارند.

وی افزود: از این تعداد 23 هزار نفر سالمند، 14 هزار نفر زن سرپرست خانوار، دو هزار و 527 نفر از خانواده ایتام، حدود چهار هزار نفر دانش‌آموز و حدود یک‌هزار و 100 نفر دانشجو هستند که از حمایت‌های کمیته امداد امام خمینی بهره‌مند می‌شوند.

این مسئول عنوان کرد: کمیته امداد خمینی در عین حال که به مسائل معیشتی خانواده‌ها رسیدگی می‌کند و روحیه خودکفایی و استقلال آنها را پرورش می‌دهد، سعی کرده عزت نفس و کرامت انسان‌هایی را که به دلیل فقر به عزت نفس آنان خدشه وارد شده را برگرداند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان قزوین اضافه کرد: زیرا افرادی که در فقر به سر می‌برند بیشتر دچار استرس و عدم تعادل می‌شوند بنابر این برای اینکه این افراد به تعادل برگردند و اضطراب آنها از بین برود نیازمند کارهای فکری، فرهنگی و پیوست‌های فرهنگی با رویکرد و ارزش‌های دینی است.

صفری ادامه داد: امروز کمیته امداد امام خمینی به عنوان بال عاطفی نظام کاری کرده است که مددجویان زیر پوشش به صورت توانمند شده به استقلال معیشتی، استقلال فکری و فرهنگی دست یابند.

پیش‌بینی می‌شود بیش از 15 میلیارد تومان زکات در استان قزوین جمع‌آوری شود

وی با اشاره به فریضه واجب زکات عنوان کرد: اگر نگوییم زکات در سنوات گذشته فراموش شده بود به جرأت می‌توان گفت که این فریضه واجب الهی در جامعه کم‌رنگ شده بود، طی سال 84 مبلغ زکات جمع‌آوری شده در استان قزوین 10 میلیون تومان بود که هر سال افزایش یافت.

وی اضافه کرد: این مبلغ در سال 85، به 86 میلیون تومان، سال 86 به 400 میلیون تومان، سال 87 به 860 میلیون تومان، سال 88 به یک میلیارد و 550 میلیون تومان، سال 89 به یک میلیارد و 850 میلیون تومان و سال 90 به 5 میلیارد و 410 میلیون تومان رسید.

این مسئول افزود: در سال 91 نیز میزان زکات جمع‌آوری شده در استان قزوین نسبت به سال 90 بالغ بر 31 درصد افزایش یافت و به 7 میلیارد و 80 میلیون تومان رسید.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان قزوین ادامه داد: امسال هم پیش‌بینی می‌شود بیش از 15 میلیارد تومان زکات در استان جمع‌آوری شود که این ظرفیت می‌تواند گره‌گشای بخشی از مشکلات نیازمندان باشد.

صفری بیان کرد: درخواست ما از روحانیون و مبلغان دینی این است که در روستاهایی که حضور دارند، جایگاه و ارزش این فریضه واجب الهی را برای مردم تبیین کنند.

این مسئول اضافه کرد: درخواست دیگر ما این است که در روستاها و شهرستان‌هایی که زکات واجب به آنها تعلق نمی‌گیرد در خصوص زکات مستحبی تبلیغ کنند، در سال گذشته زکات مستحبی استان قزوین یک میلیارد تومان بوده و در سال جاری نیز تاکنون 500 شجره طیبه به عنوان زکات مستحبی اهدا شده که تمامی این درختان کدگذاری شده و دارای شناسنامه خواهند شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان قزوین با بیان اینکه در حال حاضر دو هزار و 527 یتیم در استان زیر پوشش حامیان خود هستند، گفت: امیدواریم در ماه رمضان با کمک روحانیون و مبلغان دینی بتوانیم ایتام بیشتری را تحت حمایت مادی و معنوی افراد نیکوکار قرار دهیم.

صفری افزود: هر روحانی اگر بتواند شناسنامه 10 یتیم را تحویل گرفته و برای آنان حامی پیدا کند، 300 روحانی می‌توانند بیش از سه هزار یتیم را ساماندهی کرده و مورد حمایت خیرین قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه مسجد محوری در اولویت برنامه‌های کمیته امداد امام خمینی قرار دارد، گفت: کمیته امداد استان آمادگی کامل دارد تا با حمایت از فعالیت مساجد نیازهای این مراکز دینی را شناسایی کرده و با نظارت بر امور آن، محتوای دینی را افزایش دهد.

این مسئول تصریح کرد: آماده تفاهم با امور مساجد برای اجرای برنامه‌های دینی با محوریت مساجد هستیم و تلاش می‌کنیم از همه ظرفیت‌های موجود بهترین استفاده را ببریم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان قزوین یادآور شد: با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان پیشنهاد می‌کنیم تا با محوریت ائمه جماعت مساجد نسبت به جمع‌آوری فطریه‌ها اقدام شود که این کار در مساجد روستاها و محله‌ها می‌تواند با هماهنگی بیشتری صورت گیرد و فطریه‌ها در همان محل برای امور نیازمندان مصرف شود.

صفری افزود: مصرف تاج گل‌های طبیعی در مناسبت‌ها از اموری است که هزینه‌های زیادی به خانواده‌ها تحمیل می‌کند که با اجرای طرح جایگزین از سوی کمیته امداد و تهیه تاج گل مصنوعی و در اختیار گذاشتن آن برای مراسم زمینه صرفه جویی در هزینه‌ها و مصرف آن در امور خیریه را فراهم کرده‌ایم که از مبلغان دینی و روحانیون انتظار داریم در این زمینه اطلاع رسانی و همراهی کنند.

انتهای پیام/77010/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول