اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آمار و اطلاعات برنامه‌ریزی استانداری گیلان:

کشور نیازمند سیاست مدون جمعیتی است/نرخ بیکاری گیلان 15.1 درصد است

مدیرکل آمار و اطلاعات برنامه‌ریزی استانداری گیلان گفت: نبود سیاست مدون جمعیتی کشور خلأ اساسی است که باید با کمک استان‌ها در زمینه‌های متعدد و سند فرادستی تهیه شود.

کشور نیازمند سیاست مدون جمعیتی است/نرخ بیکاری گیلان 15.1 درصد است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، فرشته انسان‌دوست ظهر امروز در همایش علمی روز جهانی جمعیت در اداره کل ثبت احوال گیلان، با اعتراض به سخنان پورعزیزی مدیر کل امور اجتماعی‌فرهنگی استانداری گیلان که عنوان کرده بود «با توجه به پیشرفت علم دیگر نیازی به سرشماری دوباره نیست»، اظهار کرد: حذف سرشماری برای کشور امکانپذیر نیست.

وی داشتن سیاست مدون جمعیتی کشور را خلأ اساسی ذکر کرد و گفت: سیاست‌های جمعیتی فراتر از اینهاست زیرا برای استان می‌خواهیم برنامه‌ریزی داشته باشیم.

این مسئول، اذعان کرد: باید برای هر استان با توجه به وضعیت موجود آن سیاست‌های جمعی تعریف شود و تدوین این سیاست با کمک استان‌ها در کشور ضرورت است.

وی جمعیت کشور بر اساس سرشماری سال 90 را 75 میلیون نفر عنوان کرد و افزود: طبق این سرشماری گیلان دو میلیون و 480 نفر جمعیت دارد.

انسان‌دوست سهم گیلان از جمعیت کشور را 3.3 درصد ذکر کرد و یادآور شد: رشد جمعیت گیلان شش دهم است.

وی گیلان را از نظر رشد جمعیتی استان بیست و هشتم بیان کرد و متذکر شد: گیلان با رشد منفی جمعیت مواجه است.

مدیرکل آمار و اطلاعات برنامه‌ریزی استانداری گیلان با بیان اینکه تفاوت فاحشی در رشد جمعیت شهری و روستایی کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: عواملی مانند تبدیل شدن روستاها به شهر در جمعیت شهری تأثیرگذار است.

وی با تصریح بر اینکه یک روستا 30 سال طول می‌کشد تا به شهر تبدیل شود، یادآور شد: از سال 45 تا 92 تعداد 205 روستا خارج و تبدیل به شهر شده است و 40 آبادی از مناطق روستایی خارج به شهر پیوسته است که رقم بالایی است.

انسان‌دوست، مساحت گیلان را 9 دهم مساحت کل کشور نامید و اذعان کرد: گیلان پس از تهران و البرز پرتراکم‌ترین استان کشور است.

وی سالمندی کشور را موجب از دست رفتن نیروی کار در روستاها و نداشتن سرباز عنوان کرد و متذکر شد: یکی از شاخص‌های اصلی نرخ بیکاری گیلان است.

این مسئول نرخ بیکاری گیلان را 15.1 درصد طبق سرشماری سال 90 اعلام کرد و یادآور شد: نرخ بیکاری زنان در گیلان 55.14 درصد و نرخ بیکاری مردان 31.5 درصد است.

وی با تأکید براینکه برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز 20 ساله باید سیاست مدونی نوشته شود، تصریح کرد: تنظیم سند سیاست مدون جمعیتی از ضرورت‌های کشور است.

انتهای پیام/2300/خ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول