اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان اردیبهشت‎ماه امسال

جمعیت گلستان به بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر رسید

مدیرکل ثبت‎احوال استان گلستان گفت: بر اساس آخرین برآوردها جمعیت استان تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری یک میلیون و 822 هزار و 557 نفر بوده که 51 درصد آن ساکن نقاط شهری و 49 درصد ساکن روستاهای استان هستند.

جمعیت گلستان به بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سیف‎الله ابوترابی ظهر امروز در همایش روز جهانی جمعیت در گرگان گفت: از کل جمعیت استان 250 هزار و 286 نفر کمتر از هفت سال دارند و 75 هزار و 324 نفر نیز بالای 65 سال هستند.

وی با بیان اینکه نرخ امید به زندگی برای مردان شهری استان 71.5 و برای زنان شهری 73.1 سال است، تصریح کرد: این رقم برای مردان و زنان روستایی به ترتیب 68.8 و 69.8 سال است.

نرخ امید به زندگی در گلستان کمتر از متوسط کشوری است

مدیرکل ثبت‎احوال گلستان افزود: نرخ امید به زندگی در کشور برای مردان و زنان شهری و روستایی به ترتیب 71.7، 74.4، 69.2 و 70.3 سال است که بر اساس آن در تمامی موارد امید به زندگی استان تا حدی کمتر از متوسط کشوری است.

ابوترابی با اشاره به اینکه نشر نتایج نخستین بررسی‎های صورت گرفته در سال‎های اخیر بازنگری در سیاست‎های جمعیتی کشور را در پی داشته است، خاطرنشان کرد: تدوین راهبردهای ملی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب لایحه اصلاح قوانین تنظیم خانواده و جمعیت در مجلس شورای اسلامی از نتایج آن بوده است.

وی متذکر شد: همفکری و مشارکت دستگاه‎های اجرایی، مجامع علمی و تخصصی باید ما را به سمت اجرای هر چه اثربخش‎تر سیاست‎ها، راهبردها و قوانین مذکور رهنمون کند.

استقرار دبیرخانه دائمی همایش روز جهانی جمعیت در گلستان

مدیرکل ثبت‎احوال گلستان؛ ساماندهی نظام جامع مدیریت جمعیت کشور و تشکیل نهاد تخصصی در این زمینه را یک ضرورت جدی دانست و افزود: بعید به نظر می‎رسد جمعیتی از نظر تعداد و ساختار سنی برای مدت طولانی در مرزهای تعادل باقی بماند و همواره احتمال بروز بحران در میزان جمعیت و ساختار سنی آن وجود داشته و دارد.

ابوترابی با بیان اینکه برای حفظ پویایی و تعادل در ساختار کلی جمعیت نیازمند یک نهاد تخصصی هستیم، یادآور شد: نهادی که بتواند در هر دوره زمانی موردنیاز حرکات جمعیتی را رصد کرده و تحولات آن را پایش و بر اساس آن تصمیم‎سازی کند.

وی از استقرار دبیرخانه دائمی همایش روز جهانی جمعیت در استان خبر داد و گفت: این همایش در راستای بررسی مسائل جمعیتی استان از زوایای مختلف و تبیین راهبردهای کلان و سیاست‎های اجرایی با بهره‎گیری از نظرات صاحبنظران و تصمیم‎سازان حوزه‎های مختلف علمی و اجرایی برگزار شد.

انتهای پیام/83001/خ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول