اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بر اثر چرای بی‌رویه دام صورت گرفت

انقراض جنگل چهار کنجه در کویر مرنجاب

مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان گفت: جنگل چهار کنجه در کویر مرنجاب بر اثر چرای بی‌رویه دام و استفاده از چوب درختان آن توسط ساربان‌ها منقرض شده است.

انقراض جنگل چهار کنجه در کویر مرنجاب

خسرو اعتماد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: بیش از 300 هکتار توسعه فضای سبز و مرتع‌کاری توسط سازمان مردم‌نهاد جمعیت کویر سبز کاشان از ابتدای فعالیت این سازمان تاکنون به مرحله اجرا رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: این میزان فضای سبز و مرتع‌کاری از زمان تأسیس جمعیت کویر سبز کاشان از سال 79 تاکنون در شهرستان کاشان و ارتفاعات و روستای قهرود اجرا شده است.

مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان تصریح کرد: 80 هکتار بادام‌کاری در ارتفاعات دُرّین، بیش از 50 هکتار بادام‌کاری دربند آبخیزداری جنت‌آباد و اجرای حدود 200 هکتار مرتع‌داری در مزرعه اشکنه غوغا از توابع روستای قهرود را از جمله اقدامات جمعیت کویر سبز کاشان از ابتدای فعالیت این سازمان مردم‌نهاد تاکنون بوده است.

اعتماد، همچنین از اجرای 20 هکتار فضای سبز در محل تصفیه‌خانه شرکت آب و فاضلاب شهرستان کاشان به روش‌های عرضی و مثلثی خبر داد و گفت: 20 هکتار از مجموعه 42 هکتاری فضای سبز منطقه اقبالیه در محل تصفیه‌خانه شرکت آب و فاضلاب کاشان با استفاده از پس‌آب مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب کاشان، سیستم آبیاری تحت فشار و قطره‌ای اجرا شده است.

به گفته وی، برای اجرای این میزان فضای سبز، تعداد 12 هزار اصله درخت با نیاز آبی کم از 10 گونه گیاهی پیراکانتا، زیتون تلخ، سنجد، اکالیپتوس، سرو، کاج، آکاسیا و ... استفاده شده است.

مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان ارزش ریالی 12 هزار اصله درخت غرس شده در فضای سبز 20 هکتاری تصفیه‌خانه فاضلاب کاشان را بالغ بر 2 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بخشی از درختان را اداره منابع طبیعی کاشان تأمین کرده است و برخی از درختان اکالیپتوس کمتر از یک دهم قیمت در شهرستان کاشان، از شهرستان دزفول تهیه شده است.

اعتماد تأکید کرد: با اجرای سیستم آبیاری تحت فشار و قطره‌ای برای 20 هکتار فضای سبز به میزان 92 درصد در مصرف پساب فاضلاب و پرت آب جلوگیری شده است.

وی با اشاره به اینکه برای هر 2 هزار اصله درخت فضای سبز 20 هکتاری یک شیر آب و یک پمپ 10 اسب استفاده می‌شود گفت: به علت عدم اجرای آبیاری همزمان برای 20 هکتار فضای سبز، هر 2 هزار اصله درخت در یک فاصله زمانی پنج روزه آبیاری می‌شود.

مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان، هدف از اجرای فضای سبز در منطقه اقبالیه در محل تصفیه‌خانه فاضلاب کاشان را جلوگیری از باد غالب به طرف مرکز شهرستان، عدم انتشار بوی نامطبوع و جلوگیری از طوفان‌های شن کویری اعلام کرد.

اعتماد با اشاره به اینکه، در شهرهای کویری هر درخت حکم یک انسان زنده را دارد ابراز داشت: در حالی که در کویر از جنگل بهره‌ای نداریم، جنگل چهار کنجه در کویر مرنجاب بر اثر چرای بی‌رویه دام و استفاده از چوب درختان آن توسط ساربان‌ها منقرض شده است و نابودی جنگل‌های کویری و بادام‌های کوهی در کوهستان به پیشرفت بیابان‌زایی در این منطقه کمک کرده است.

انتهای پیام/2406/ح40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول