اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شیرجه به سوی مرگ

با آغاز فصل گرما تمایل افراد برای شنا در کانال‌های آب و برخی رودخانه‌ها افزایش پیدا می‌کند که هر ساله شاهد قربانی شدن تعداد زیادی از افراد در مکان‌های غیرمجاز هستیم.

شیرجه به سوی مرگ

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، گرمای هوا در فصل تابستان سبب می‌شود نوجوانان و جوانان تمایل زیادی برای آب‌تنی پیدا کنند و با شنا در مکان‌های غیرمجاز جان خود را به خطر بیاندازند.

هر ساله شاهد قربانی شدن بسیاری از جوانان و نوجوانان در کانال‌های آب و مکان‌های غیرمجاز برای شنا هستیم که این حوادث ناگوار، سبب عزادار شدن ده‌ها خانواده شده است.

به دلیل گسترش شهر قزوین کانال‌هایی که پیش از این در حواشی شهر قرار داشتند امروز از میان این شهر عبور کرده و با محیط‌های مسکونی فاصله‌ای ندارند که این موضوع نیز دلیلی بر افزایش حوادث در این کانال‌های آب شده است.

وقتی که از کنار کانال‌های آب در قزوین عبور می‌کنیم تعداد زیادی از افراد را می‌بینیم که در داخل کانال‌ها مشغول شنا کردن هستند، بدون اینکه بدانند چه خطری در کمین آن‌ها نشسته است.

برای اینکه بیشتر با دلایل شنای نوجوانان و جوانان در چنین کانال‌هایی آشنا شویم به سراغ شناکنندگان در کانال آب مادر قزوین رفتیم که صحبت‌های جوانان بسیار جالب بود.

احمد خلیلی یکی از شناکنندگان نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: محل زندگی من به کانال آب نزدیک است و در این فصل در هفته چندین‌بار برای شنا به این محل می‌آیم.

وی ادامه داد: هوا که گرم می‌شود دمای آب نیز برای شنا بسیار مطلوب شده و همه چیز برای یک آب‌تنی فراهم می‌شود.

* توان خرید بلیط استخر شنا را ندارم

سهیل عزیزی که در فنون شنا مهارت دارد، می‌گوید: با وجود اینکه از خطرات شنا در کانال آب مطلع هستم ولی به خاطر هزینه‌های سنگین بلیط استخر شنا مجبورم برای تفریح به این مکان بیایم.

این نوجوان بیان می‌کند: استخرهای شنا برای قشرهای خاصی از جامعه که توان مالی بیشتری دارند، است و ما نمی‌توانیم به استخر برویم و مجبوریم به کانال‌های آب بیاییم.

* مسئولان تدبیری کنند

محمد سعیدی از دیگر شناکنندگان به خبرنگار فارس در قزوین گفت: اگر شرایط در استخرها برای من که توان مالی خوبی ندارم، فراهم شود دیگر در کانال‌های آب شنا نخواهم کرد و مسئولان باید در این خصوص تدبیری کنند.

وی افزود: کانال آب کم‌ هزینه‌ترین تفریح است و در ماه بارها برای شنا به این کانال می‌آیم.

همچنین سعید ابراهیمی ابراز می‌کند: هر هفته با دوستان برای آب‌تنی به کانال‌های آب می‌آییم که البته کمی نیز به فنون شنا آشنا هستم.

وی ادامه می‌دهد: در کانال‌های آب می‌توان با ایجاد شرایطی، محلی را برای شنای عموم مردم فراهم آورد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین با توجه به اینکه شدت آب در کانال‌ها متغیر است نمی‌توان سرعت آب را پیش‌بینی کرد که این مسئله بسیاری از افراد را به دام می‌اندازد.

همچنین عمق تمام کانال‌ها و رودخانه‌ها یکسان نبوده و افرادی که مسلط به فنون شنا نیستند فریب سطح آب را می‌خورند و به سوی مرگ شیرجه می‌زنند.

هر ساله در استان قزوین شاهد قربانی شدن بسیاری از افراد در کانال‌های آب و مکان‌های غیرمجاز هستیم که مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین در خصوص آمار غرق‌شدگان در کانال آب اطراف قزوین اعلام می‌کند: سال گذشته پنج نفر در کانال آب اطراف قزوین جان خود را از دست دادند و امسال نیز این آمار تا این لحظه عدد چهار را نشان می‌دهد.

سیدعلی شفیعی با اشاره به آغاز فصل گرما و علاقه‌مندی برخی از مردم به ویژه نوجوانان و جوانان به حضور و یا شنا در کانال‌ها، رودخانه‌ها و سدها؛ به مردم توصیه کرد از حضور در مکان‌های فاقد کارآیی تفریحی و شنا خودداری کنند.

بر اساس آمار پزشکی قانونی استان قزوین در سال گذشته 21 نفر در استان قزوین بر اثر غرق‌شدگی فوت کرده‌اند که از این تعداد 18 نفر مرد و سه نفر زن بوده‌اند؛ این درحالی است که در سال 88 تعداد متوفیان غرق‌شدگی در این استان 6 نفر اعلام شده که از این تعداد پنج نفر مرد و یک نفر زن بوده است.

به دلیل ورود آلودگی‌ها و فاضلاب‌های خانگی و صنعتی به داخل آب‌ کانال‌ها بسیاری از افرادی که در این مکان‌ها آب‌تنی می‌کنند دچار عارضه‌های پوستی نیز می‌شوند.

مسئولان باید در این زمینه با ایجاد شرایط مناسب، نوجوانان و جوانان را به سمت مراکز مجاز سوق دهند تا دیگر شاهد قربانی شدن نوجوان یا جوان دیگری در کانال‌های آب نباشیم.

انتهای پیام/77003/ط40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول