اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

چرا مذاکرات قطر به حالت تعلیق درآمد؟

یک روزنامه پاکستانی با بررسی روند مذاکرات آمریکا و طالبان در قطر، موضع برخی فرماندهان طالبان در این باره را مورد بررسی قرار داد.

چرا مذاکرات قطر به حالت تعلیق درآمد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، مذاکرات طالبان و آمریکا در شرایطی به حال تعلیق درآمده است. طرفین مذاکره از همان ابتدا نتوانستند با شروط یکدیگر کنار بیایند.

کارشناسان معتقدند که نمی‌توان زیاد به آینده مذاکرات قطر امیدوار بود و توافق مهمی بین آمریکا و طالبان صورت نخواهد گرفت.

دفتر طالبان چندی پیش به طور رسمی در شهر دوحه بازگشایی شد اما بعد از اعتراض دولت افغانستان به برافراشته شدن پرچم امارات اسلامی در دفتر طالبان مذاکره آمریکا با طالبان به حالت تعلیق درآمد.

با اینکه دولت افغانستان حاضر شد نمایندگانی به قطر بفرستد اما برگزاری مذاکرات زیر سوأل رفت و محور مشخصی برای ادامه مذاکره تعیین نشد.

روزنامه «امت» پاکستان در گزارشی، روند صلح در افغانستان و مذاکره با طالبان را مورد بررسی قرار داده است و می‌نویسد: طالبان عنوان کردند مذاکرات را از همان مرحله‌ای که قطع شده بود ادامه می‌دهند بنابراین اگر آمریکا خواهان ادامه مذاکره است باید 5 زندانی طالبان را که در زندان گوانتانامو به سر می‌برند آزاد کند.

آمریکا انتظار دارد حتی بعد از سال 2014 طالبان با فعال بودن برخی پایگاه‌های آمریکا در افغانستان موافقت کنند و آزادی زندانیان طالبان مشروط به حضور دائمی آمریکا در افغانستان است.

رهبران طالبان تصریح کردند که حاضر نیستند اجازه دهند حتی یک سرباز خارجی در افغانستان حضور داشته باشد. آمریکا و طالبان شرایط سختی را برای مذاکره در نظر گرفته‌اند و هیچ یک حاضر نیستند از خود انعطاف نشان دهند و تا زمانی که یکی از طرفین کوتاه نیاید امکان آغاز دوباره مذاکره وجود ندارد.

یک کارشناس افغان که نخواست نامش فاش شود می‌گوید آمریکا سعی دارد تا زمانی که امنیت افغانستان به نیروهای افغان واگذار شود و نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند با مطرح کردن موضوع مذاکره طالبان را از هدف اصلی خود منحرف کنند.

جالب اینجاست که طالبان نیز مدعی هستند که عجله‌ای برای مذاکره با آمریکا ندارند و با افزایش حملات خود در افغانستان سر‌انجام آمریکایی‌ها را به زانو در می‌آورند.

حملات پی در پی طالبان به کابل نشان می‌دهد طالبان هیچ اهمیتی به مذاکره با آمریکا نمی‌دهند و تا زمانی که شرایط آنان پذیرفته نشود کوتاه نخواهند آمد.

«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر طالبان در قطر عنوان می‌کند که بازگشایی این دفتر نشان می‌دهد طالبان خواهان صلح هستند اما تا زمانی که آمریکایی‌ها خواهان برقراری امنیت نباشند کاری از پیش نخواهد رفت.

طالبان: مذاکره، حربه آمریکا برای خروج از افغانستان است

یکی از رهبران طالبان افغانستان در مصاحبه با روزنامه «امت» ابراز داشت: طالبان به خوبی سیاست آمریکا برای حضور دائمی در افغانستان را درک می‌کنند. به گفته وی، آمریکا با حربه سیاسی و در اختیار داشتن رسانه‌ها سعی دارد مظلوم‌نمایی کند و خود را موجه جلوه دهد.

وی افزود: طالبان به «ملا عمر» رهبر خود اعتماد دارند و وی برای این مشاور نظامی به قطر نفرستاد چون قرار بود مذاکره صورت بگیرد اما اگر قرار باشد به جنگ خود در افغانستان ادامه دهیم از هیچ نظر در مضیقه نیستیم و می‌توانیم سال‌های سال بجنگیم.

این رهبر طالبان می‌افزاید: ما می‌خواهیم امنیت برقرار شود و نسل آینده افغانستان در تمام زمینه‌ها پیشرفت کنند اما نمی‌خواهیم با پذیرفتن شرایط آمریکا دستاورد 12 ساله ما از بین برود.

مقامات پاکستانی معتقدند که تنها راه ادامه مذاکره با طالبان آزادی زندانیان آنان از زندان گوانتانامو است.

یکی از رهبران طالبان افغانستان در مصاحبه با روزنامه امت تأکید کرد: طالبان هیچ یک از شرایط آمریکا را نپذیرفته‌اند و این موضوع که طالبان با حضور آمریکا در افغانستان موافق هستند فقط یک شایعه است.

به نظر می‌رسد طالبان دچار اختلاف شده‌اند؛گروهی از آنان موافق مذاکره با آمریکا و گروهی دیگر به شدت با این موضوع مخالفند.

گروه «ملا دادالله» یکی از شاخه‌های قدرتمند طالبان است که عملیات‌های انتحاری در افغانستان را طراحی می‌کند. «نجیب‌الله» فرمانده ارشد این گروه بر این باور است که مذاکره، طالبان را مجبور می‌کند از مواضع خود عقب‌نشینی کند و این موضوع به معنای شکست است بنابراین هرگز نمی‌توانیم چنین مذاکراتی را بپذیریم.

در همین حال، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در پیام اینترنتی خود عنوان کرده است تا زمانی که آمریکا خالصانه به دنبال مذاکره نباشد و اقدامات جدی در این زمینه صورت نگیرد مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.

وی افزود: تاکنون آمریکا اقدامی انجام نداده که به روند صلح در افغانستان کمک کند؛ علاوه بر این، بیشتر ولایات افغانستان در اختیار طالبان است.

طالبان درصدد نزدیکی به گروه‌های افغان است

فرمانده طالبان در ولایت ننگرهار نیز در مصاحبه با روزنامه امت گفت: بعد از خروج آمریکا از افغانستان طالبان مجبورند با سایر گروه‌های افغان بجنگند بنابراین فقط مذاکره با آمریکا سبب توقف جنگ در افغانستان نمی‌شود و ما مجبور نیستیم با آمریکا مذاکره کنیم.

وی افزود: ما در تلاش هستیم به جای مذاکره با آمریکا روابط خود را با سایر گروه‌های افغان افزایش دهیم تا بتوانیم در آینده تسلط کاملی بر افغانستان داشته باشیم.

ملا عمر در پیام اخیر خود بیان کرده طالبان هرگز حاضر نیستند از دولت افغانستان پیروی کنند و به عضویت این دولت درآیند زیرا دولت فعلی نماینده واقعی مردم افغانستان نیست اما حاضرند با نمایندگان واقعی مردم افغانستان به توافق رسیده و با هم کشور را اداره کنند.

به گفته ملا عمر، افغانستان متعلق به تمام افغان‌ها است و ما حاضریم آنان در حکومت با ما شریک باشند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مذاکره آمریکا با طالبان به حالت تعلیق درآمده اما طالبان در برقراری ارتباط با سایر گروه‌های افغان مانند «اتحاد شمال» و «حزب اسلامی» موفق بوده است.

به نظر می‌رسد، طالبان در تلاش هستند برای جلوگیری از جنگ داخلی و  تثبیت تسلط خود بر افغانستان با سایر گروه‌های افغان ارتباط برقرار کنند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول