اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

یک کارشناس افغان در گفت‌و‌گو با فارس بررسی کرد:

تلاش انگلیس و پاکستان برای کسب مشروعیت سیاسی طالبان

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان با بررسی سیاست‌های دوگانه انگلیس در افغانستان گفت که انگلیسی‌ها سعی کرده‌اند همواره جایگاهی را در عرصه سیاسی افغانستان برای طالبان بوجود آورند و این در حالی است که پاکستان نیز یک پایگاه مهم انگلیس در منطقه است.

تلاش انگلیس و پاکستان برای کسب مشروعیت سیاسی طالبان

«عبدالشکور اخلاقی» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس اظهارداشت: با وجودی که بیش از یک دهه از حضور جامعه جهانی در افغانستان که در راس آن‌ها آمریکا و انگلیس قرار دارند، می گذرد اما نسبت به تامین ثبات و امنیت در این کشور سیاستی شفاف در پیش گرفته نشده است.

عبدالشکور اخلاقی افزود: به نحوی سیاست دوگانه‌ای از سوی خارجی‌ها در افغانستان اعمال شده و بخصوص انگلیسی‌ها این موضع را بیشتر دنبال کرده‌اند به عنوان نمونه، شاهد استقرار نیروهای انگلیسی در هلمند بودیم اما همواره انگلیسی‌ها با مماشات و مدارای خاصی با طالبان برخورد کرده‌اند.

وی اظهار داشت که انگلیسی‌ها تاکنون با جدیت با طالبان برخورد نکرده و از لحاظ سیاسی نیز همواره تلاش داشته‌اند تا در عرصه سیاسی افغانستان جایگاهی را برای طالبان بوجود آورند.

در واقع سیاست انگلیس در مورد مردم و سرنوشت افغانستان همچنین تامین ثبات و امنیت بسیار ناشفاف و مبهم بوده است.

کارشناس افغان با اشاره به اظهارات مشابه مقام‌های پاکستانی و «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس که گفته بود بایستی مذاکرات صلح از یک دهه پیش با طالبان آغاز می‌شد، گفت: معتقدم روابط خاصی میان پاکستان و انگلیس وجود دارد و این روابط تاریخی، سیاسی از گذشته‌های دور بین پاکستان و انگلیس وجود داشته و پاکستان در حقیقت به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم استراتژیک انگلیس در منطقه به شمار می‌رود.

اخلاقی تاکید کرد که پاکستان مولد سیاست‌های انگلیس در منطقه است و در وضعیت فعلی با توجه به سیاست‌های بین‌المللی و نیازمندی‌های داخلی پاکستان اهداف مشترکی بین انگلیس و پاکستان وجود دارد.

وی ادامه داد: این در حالی است که طالبان به عنوان پروژه مشترک انگلیس و پاکستان محسوب می‌شود بنابراین حمایت «فضل الرحمن» (رهبر جمعیت علمای اسلام) و حکومت پاکستان در همنوایی با گفته‌های اخیر کامرون دور از انتظار نیست.

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان تصریح کرد که «نواز شریف» از جمله نیروهای رادیکالی است که همواره از گروه‌هایی مانند طالبان حمایت کرده و در عین حال با گروه های افراطی پاکستان نیز پیوند دیرینه‌ای دارد.

اخلاقی بر این باور است که همنوایی مولوی فضل الرحمن، نواز شریف و دولت پاکستان با کامرون در راستای منافع مشترک دو کشور و در واقع به ضرر ثبات و امنیت در افغانستان است.

کارشناس افغان با اشاره به اظهارات حامد کرزی در مورد تلاش پاکستان برای ایجاد حکومت فدرالی در افغانستان گفت که گمان می‌رود طرحی مبنی بر سهیم ساختن طالبان در ساختار سیاسی افغانستان در حال شکل گیری است و گزینه‌های مختلفی سنجیده شده که از آن جمله می‌توان به طرح واگذاری برخی استان‌های جنوبی یا شرقی این کشور به طالبان نام برد.

وی خاطر نشان کرد که اظهارات کرزی در مورد واژه حکومت «ملوک الطوایفی» (فدرالی) در افغانستان نیز این موضوع را بازگو می‌سازد اما این سخنان نمی‌تواند مبنا واقع شود؛ اما بایست توجه داشت که رئیس جمهور نیز از گذشته در جریان این موضوع‌ها احتمالا قرار گرفته و نگرانی وی سیاسی و برای قناعت بخشیدن به افکار عمومی مردم افغانستان است، گویا کرزی با این برنامه و طرح مخالف است اما در واقع مسائل دیگری در پشت پرده جریان دارد.

اخلاقی با اشاره به تلاش‌های انگلیس و پاکستان برای تاثیر گذاری در روند مذاکرات صلح قطر اظهار داشت: شواهد و گزارش‌ها منتشر شده به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها تلاش دارند بصورت مستقیم با طالبان در قطر تماس داشته باشند.

بنابراین احتمالا انگلیس و پاکستان می‌خواهند در این روند جایگاه قدرتمندتری را برای خود پیدا کنند تا در سیاست‌های آینده افغانستان موثر باشند.

کارشناس افغان اظهارات اخیر حامد کرزی را در دیدار با کامرون در مورد طالبان وطن دوست گفت که ادبیات سیاسی رئیس جمهور کرزی در مورد طالبان وطن دوست، تندرو و میانه رو در حوزه سیاست افغانستان جایگاه مشخصی ندارد.

عبدالشکور اخلاقی ادامه داد که اگر فردی وطن دوست باشد در افغانستان طالب نمی‌شود و هیچگاه به خاطر منافع بیگانگان جان، مال و خاک خود را در معرض نابودی قرار نمی‌دهد.

وی تاکید کرد که بکار بردن چنین ادبیاتی از سوی رئیس جمهوری افغانستان تنها به منظور جلب توجه است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول