اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

روزنامه «هشت صبح» افغانستان

تاسیس دفتر سیاسی طالبان بر تفکرات خشونت‌طلبانه آنان تاثیری نداشته است

روزنامه «هشت صبح» افغانستان نوشت: طالبان با افزایش حملات خود نشان داده‌اند که در تفکراتشان تغییری حاصل نشده و به دنبال فشار بیشتر بر مردم و دولت افغانستان هستند.

تاسیس دفتر سیاسی طالبان بر تفکرات خشونت‌طلبانه آنان تاثیری نداشته است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «هشت صبح» افغانستان، حمله انتحاری گروهی طالبان به محل استقرار شرکت‌های طرف قرارداد ناتو در شرق کابل، نشان می‌دهد که علی‌رغم افتتاح دفتر این گروه در قطر، طالبان همچنان به جنگ فکر می‌کنند و از هیچ کوششی در این زمینه فروگذار نمی‌کنند.

رهبران طالبان بدون این ‌که فرصت را از دست دهند، هنوز هم به انتحار و انفجار و مین‌گذاری می‌اندیشند و می‌خواهند از این طریق به دولت افغانستان و مردم این کشور فشار وارد کنند.

ساعات اولیه صبح روز گذشته راننده یک خودرو بمب‌گذاری‌شده، خود را در برابر در ورودی محل استقرار شرکت‌های طرف قرارداد نیروهای ناتو در شرق کابل منفجر کرد و سپس درگیری و تیراندازی متقابل بین محافظان این محل و تعدادی از طالبان مهاجم روی داد.

طالبان به صورت فوری با ارسال پیامی به رسانه‌های خبری، مسئولیت این حملات را پذیرفتند که پذیرش مسئولیت این حادثه از سوی طالبان نشان می‌دهد که فکر اصلی طالبان مثل گذشته جنگ است و چراغ سبز نشان دادن ایالات متحده آمریکا، جامعه جهانی و حتی دولت افغانستان برای این گروه به ویژه با باز کردن دفتر سیاسی در دوحه، نتوانسته در نگرش این گروه تغییری ایجاد کند.

حملات اخیر هشداری جدی برای آمریکا و دولت افغانستان است

این مسئله می‌تواند یک هشدار جدی برای جامعه جهانی و ایالات متحده آمریکا و همچنین دولت افغانستان باشد.

با اینکه در آغاز افتتاح دفتر سیاسی طالبان در قطر، شماری از تحلیلگران معتقد بودند که باز شدن این دفتر باعث ایجاد تغییر وضعیت رفتاری این گروه در خصوص جنگ نخواهد شد، اما برخی از کارشناسان انتظار داشتند که باز شدن دفتر قطر، تغییراتی در رفتار طالبان به وجود آورد.

برخی از کارشناسان افغان معتقد بودند افرادی که از سوی طالبان در دفتر قطر تعیین شده‌اند، کسانی هستند که با «ملامحمدعمر» رهبر گروه طالبان رابطه چندان جدی ندارند، از این رو این دفتر نمی‌تواند نقشی در تغییر موضع ملاعمر در خصوص جنگ و صلح داشته باشد.

با توجه به تشدید حملات طالبان و باز شدن دفتر این گروه در قطر، به نظر می‌رسد که دفتر قطر تأثیری بر رفتار طالبان نخواهد داشت.

اگر وضعیت همین‌گونه ادامه یابد، طراحان و طرفداران بازگشایی دفتر سیاسی برای طالبان در قطر، سودی نخواهند کرد.

بسیاری از دولت‌هایی که از روند بازگشایی دفتر سیاسی برای طالبان طرفداری می‌کردند، انتظار داشتند که این کار بتواند بر رویکرد و رفتار طالبان تغییر ایجاد کند.

انتظار اصلی این بود که تغییر رفتار طالبان سبب کاهش خشونت و ناامنی در افغانستان شود اما اکنون دیده می‌شود که باز شدن این دفتر نه تنها نتوانسته این انتظار را محقق کند، بلکه سبب شده رهبران این گروه با شدت عمل بیشتر به انتحار و انفجار و مین‌گذاری ادامه دهند.

آمریکا و دولت افغانستان باید در برخورد با طالبان شدت عمل بیشتری نشان دهند

بر اساس برخی از گزارش‌ها، گفته شده است که در یک ماه اخیر حدود چند صد تن از مأموران پلیس ملی افغانستان کشته و زخمی ‌شده‌اند باید پرسید که آیا این مسئله نشان‌دهنده افزایش قدرت طالبان در انجام تحرکات جنگی پس از ایجاد دفتر سیاسی برای این گروه در قطر نبوده است؟ اگر جواب این سؤال مثبت باشد، باید در خصوص برخورد با طالبان رویکرد بهتر و مؤثرتری اتخاذ شود.

با توجه به این وضعیت، تنها نتیجه‌ای که دفتر طالبان داشته، زمینه‌سازی برای مطرح شدن این گروه به عنوان یک تحرک سیاسی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است.

در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد که بهترین راه برای مقابله با این وضعیت این خواهد بود که با طالبان از سوی جامعه جهانی و دولت افغانستان به صورت متقابل برخورد صورت گیرد.

وقتی طالبان تحرکات خود را افزایش می‌دهند، باید از سوی دولت و نیروهای بین‌المللی نیز شدت عمل بیشتری در برابر این گروه به خرج داده شود تا به رهبران و فرماندهان این گروه فرصت داده نشود که در حالت و موضع تهاجمی‌ قرار بگیرند.

از سوی دیگر باید در خصوص دفتر سیاسی این گروه در قطر نیز محدودیت‌هایی وضع شود تا این گروه نتواند از این دفتر به عنوان کانون جلب توجه، کانون تبلیغات و کانون جمع‌آوری کمک برای خود استفاده کند.

چندی پیش «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که فعالیت دفتر قطر منوط به همکاری طالبان با روند صلح خواهد بود؛ اکنون شاهدیم که این گروه علاقه‌ای برای مصالحه و کاهش خشونت ندارد از این رو باید از سوی آمریکا نیز در خصوص برخورد با این گروه تجدید نظر صورت گیرد و محدودیت‌هایی در خصوص فعالیت این گروه از طریق دفتر قطر وضع شود تا طالبان مجبور به تغییر وضعیت رفتاری و دست برداشتن از خشونت و جنگ در افغانستان شود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول