اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ذخیره‌گاه جنگلی منحصر به فرد ارس در آبیک

ذخیره‌گاه جنگلی ارس روستای صمغ‌آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان آبیک از ذخیره‌گاه‌های منحصر به فرد در کشور محسوب می‌شود.

ذخیره‌گاه جنگلی منحصر به فرد ارس در آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، ذخیره‌گاه جنگلی صمغ‌آباد‌ شهرستان آبیک از ذخیره‌گاه‌های استان قزوین است که 50 هکتار وسعت دارد و دارای گونه اصلی ارس به همراه درختچه‌های سیب وحشی و شیر خشت است.

ذخیره‌گاه جنگلی ارس روستای صمغ‌آباد قدمت یک هزار ساله دارد ‌که در 20 کیلومتری شهر آبیک واقع شده است.

حمیدرضا رضا‌نژاد رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آبیک در خصوص ذخیره‌گاه جنگلی ارس روستای صمغ‌آباد در گفتگو با خبرنگار فارس در آبیک گفت: ذخیرگاه جنگلی یک بانک ژنتیکی محسوب می‌شود که در دنیا دارای اهمیت بسزایی است و گونه جنگلی ارس جزو درختانی است که به دلیل بهره‌برداری‌های بی‌رویه در گذشته‌های دور در معرض انقراض است.

گونه گیاهی ارس چه نوع گونه‌ای است؟

گونه ارس سوزنی برگ و بومی ایران است که طبق قانون منابع طبیعی جزو گونه‌های ممنوع‌القطع محسوب می‌شود و قطع آنان دارای جرایم نقدی سنگین و حبس است.

این‌ گونه مناطقی با عنوان ذخیره‌گاه‌های جنگلی در راستای گونه‌های در حال انقراض و گونه‌های نادر و گونه‌های مورد تهدید و سایر گونه‌های بومی که از نظر ژنتیکی در مقایسه نسبی با دیگر رویشگاه‌ها همان گونه برتر بوده، انتخاب می‌شوند.

حمید روزبه معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار کرد: ذخیره‌گاه جنگلی ارس شهرستان آبیک جزو آخرین بازمانده‌های به جا مانده از دوران سوم و چهارم زمین‌شناسی است.

وی افزود: با توجه به اینکه فردی آبیاری این ذخیره‌گاه جنگلی را بر عهده ندارد، ولی این ذخیره‌گاه تاکنون زنده مانده است.

این مسئول در خصوص فواید ذخیره‌گاه جنگلی توضیح داد: این نوع ذخیره‌گاه‌ها به دلیل داشتن گونه‌های جنگلی در جلوگیری از بیماری‌ها به عنوان نمونه مالاریا و بهبود بیماری‌ها بسیار مؤثر هستند.

بیان این مطلب خالی از لطف نیست که جنگل‌ها علاوه بر اینکه نقش بادشکن و گردگیر را ایفا کرده، سبب جذب آلودگی‌های صوتی نیز می‌شود.

جنگل‌ها با جذب دی اکسید کربن علاوه بر تلطیف هوا و چشم‌نواز بودن، سبب ایجاد تعادل بین عناصر موجود در جو می‌شوند.

جالب است بدانید طبق گفته کارشناسان منابع طبیعی، چهار هزار و 500 محصول فرعی از جنگل ایجاد می‌شود.

اجرای طرح جنگلی ذخیره‌گاه ارس، نیازمند اعتبار است

رضا‌نژاد رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آبیک با بیان اینکه ذخیره‌گاه ارس دارای طرح جنگلی مصوب است، تصریح کرد: در نظر داریم در آینده طرح صیانت و حفاظت از ذخیره‌گاه را در برابر خطراتی که ممکن است وجود داشته باشد به اجرا درآوریم که برای اجرای این طرح، به بیش از 50 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با اشاره به مدیریت پایدار در جنگل‌های کشور و تقابل با پدیده‌های ناخوشایند، افزود: سازمان جنگل‌ها بر اجرای طرح جامع صیانت از جنگل‌ها با هدف اجرای برنامه‌های حفاظت جامع و احیا و توسعه جنگل‌ها، ارتقای شاخص‌های پایداری همچون تنوع زیستی و توسعه‌ی گیاهان دارویی، تولید سوخت پاک و سازگار با محیط زیست تأکید دارد.

با توجه به ظرفیت منطقه ذخیره‌گاه جنگلی ارس، شرایط تجدید حیات را در ذخیره‌گاه‌ها ایجاد و عوامل محدودکننده حیات محدود ‌شونده پیش‌بینی می‌شود با اعمال مدیریت صحیح از امر حفاظت از ذخیره‌گاه جنگلی ارس و برنامه‌های احیایی و انجام عملیات مراقبتی مانند عملیات بیولوژیکی برای حفظ این گونه ارزشمند، روند مطلوب و مناسبی را در راستای توسعه این گونه داشته باشیم.

زادآوری طبیعی گونه گیاهی ارس

با توجه به نزولات جوی، رشد و نمو و زادآوری گونه ارس در ذخیره‌گاه جنگلی صمغ‌آباد به طور طبیعی صورت می‌گیرد که بهترین شیوه برای گسترش ذخیره‌گاه محسوب می‌شود.

مردم روستای صمغ‌آباد برای حفظ و نگهداری ذخیرگاه جنگلی ارس تلاش ویژه‌ای دارند، بنابراین این ذخیره‌گاه محافظ افتخاری هم دارد.

اگر چه عبور و مرور در ذخیره‌گاه جنگلی ارس روستای صمغ‌آباد ممنوع است، ولی مسئولان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آبیک با هماهنگی مسئولان استان قزوین و کسب مجوز این آمادگی را دارند که چون منطقه محصور است اجازه بازدید به دستگاه‌های اجرایی، دانشگاهیان و دانش‌آموزان را صادر کند.

«بر اساس مندرجات ماده 50 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور مناطقی که طبق قانون ماده یک حفاظت و بهره‌برداری ذخیره‌گاه اعلام شده‌اند از تاریخ صدور آگهی تا اطلاع ثانوی قرق اعلام شده و به هر شرایطی از هر گونه دخل و تصرف به هر نوع و کیفیتی در تمام عرصه از قبیل قطع اشجار و چرای احشام تصرف در عرصه احداث هرگونه اعیانی و تخریب و تجاوز به طور جدی اجتناب جسته و در غیر این صورت با متخلفین طبق مقررات برخورد قانونی می‌شود. »

«متخلفان برابر با تبصره سه ماده یک حفاظت و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی برای بار نخست علاوه بر پرداخت خسارت بر حسب مورد که توسط کارشناسان اداره کل منابع طبیعی ارزیابی می‌شود به حبس از یک تا شش ماه و پرداخت جزای نقدی برای هر اصله درخت معادل یک نیم برابر قیمت روز آن و در صورت تکرار به اشد مجازات محکوم می‌شوند.»

بیان این مطلب ضروری است که منابع طبیعی بخشی از انفال و در ردیف سرمایه‌های ملی و خدادادی محسوب می‌شود که با توجه به این ویژگی، حفاظت و حمایت از این عرصه‌ها از ضروریات است.

لازم است با جلوگیری از تخریب این عرصه‌ها به منظور افزایش پوشش گیاهی، آب و خاک و ذخیره‌گاه‌های جنگلی در حفظ و نگهداری از این سرمایه عظیم و با ارزش کوشا باشیم و در این راستا تلاش مضاعفی کنیم.

با توجه به اینکه برابر ماده 42 و 48 قانون، قطع گونه ارزشمند ارس ذخیره‌گاه جنگلی ارس روستای صمغ‌آباد جرم محسوب شده و متخلفان تحت پیگیری قانونی قرار می‌گیرند، مردم باید در راستای آموزه های دینی و احادیث نبوی به عنوان یک وظیفه شرعی، در راستای حفظ و احیای جنگل‌ها، ذخیره‌گاه‌ها و عرصه‌های طبیعی تلاش کنند که امیدواریم مردم شهرستان آبیک توجه ویژه  و بیشتر به این امر داشته باشند.

انتهای پیام/77006/ک40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول