اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سنگ اعتیاد و خانواده‌هایی از جنس شیشه

افزایش روزافزون مصرف مواد مخدر در سطح جهان، جوانان و نوجوانان بسیاری را به کام مرگ می‌کشاند؛ جوانانی که غالبا از خانواده‌هایی از جنس شیشه برخاسته‌اند.

سنگ اعتیاد و خانواده‌هایی از جنس شیشه

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، اعتیاد در واقع وابستگی به مصرف موادی است که تکرار آن‌ها در زمان مشخصی از دیدگاه معتاد ضروری است و معتاد کسی است که به مواد مخدر نیاز مبرم جسمی و روحی دارد و باید در فواصل زمانی معین با مصرف مواد مخدر این نیاز خود را برطرف کند.

اعتیاد یکی از معضلات اساسی جامعه کنونی و از بزرگ‌ترین آسیب‌های اجتماعی عصر حاضر به شمار می‌رود؛ به طوری که می‌توان آن را در زمره چهار بحران حاد جهانی قرار دارد.

اعتیاد از جمله مسائلی است که علاوه بر جنبه فردی جنبه‌های متعدد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، روانی، اخلاقی و حقوقی نیز دارد و بنابر این تلاش برای مهار و پیشگیری از آن باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وقتی فردی در دام اعتیاد گرفتار می‌شود علاوه بر اینکه درمان فرد معتاد، خود فرد و اعضای خانواده وی را با مشکلات عدیده روبه‌رو می‌کند، در سطح کلان جامعه نیز بخشی از سرمایه ملی را هدر می‌دهد.

از سوی دیگر باید به این مهم نیز توجه داشت که اعتیاد به مواد مخدر موجب سوق یافتن افراد معتاد به سمت ناهنجاری‌های دیگر می‌شود و آمار ارتکاب بسیاری از جرم‌ها در سطح جامعه از این طریق افزایش می‌یابد.

مواد مخدر به شیوه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شود ولی بهترین نوع گروه‌بندی از طرف سازمان بهداشت جهانی انجام شده که طبقه‌بندی مواد بر اساس تأثیر آن‌ها روی انسان است.

در این طبقه‌بندی مواد مخدر در هشت گروه توهم‌زاها، کانابیس یا شیره گیاه شاهدانه، مواد مخدر، سستی‌زاها (مسکن‌ها – خواب‌آورها)، آرام‌بخش‌ها، چسب و مواد فرار (مواد استنشاقی)، محرک‌ها، الکل، توتون و قهوه قرار می‌گیرند.

افزایش روزافزون مصرف مواد مخدر در سطح جهان جوانان و نوجوانان بسیاری را به کام مرگ می‌کشاند و سوداگران مرگ را روز به روز ثروتمندتر می‌کند و از این رو آگاهی خانواده‌ها درباره سرانجام نکبت‌بار اعتیاد در پیشگیری و مهار آن کمکی مؤثر به شمار می‌آید.

معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین عنوان کرد: عوامل متعددی موجب اعتیاد می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به زمینه‌های خانوادگی، فقر مادی خانواده، عدم آگاهی و کم‌سوادی، اختلاف خانوادگی و ویژگی‌های فرد اشاره کرد.

محمدقربان عسگری با اشاره به اینکه الگوی نامناسب در میان افراد خانواده منجر به تقلید کورکورانه نوجوانان و جوانان می‌شود، افزود: سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، اعتیاد به مواد مخدر و سایر کج‌روی‌های اخلاقی در خانواده موجب بدآموزی و زمینه‌سازی برای شروع انحرافات و آسیب‌های اجتماعی در کودکان و نوجوانان می‌شود.

وی اضافه کرد: در چنین خانواده‌هایی نوجوانان به جای اینکه به فکر انجام فعالیت‌های مثبت و سازنده باشند، مدام درصدد یافتن راه‌هایی برای مقابله با آثار این بحران‌هاست و در بدترین شرایط نیز خود درگیر آن می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه فقر مادی نقش مهمی در معتاد شدن جوانان ایفا می‌کند، گفت: جوانان خانواده‌هایی که فقر مادی دارند بسیاری از امکانات آموزشی و فراگیری تخصص و حرفه را از دست می‌دهند و در نتیجه در بازار کار سهم عمده‌ای ندارند و همین امر موجب کشیده شدن گروهی از جوانان به سمت مصرف مواد مخدر می‌شود.

معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان قزوین با بیان اینکه افراد کم‌سواد در معرض آسیب بیشتری قرار دارند، افزود: اختلافات خانوادگی نیز چون موجب می‌شود فرزندان به سمت دوستان و همسالان معتاد گرایش پیدا کنند سهم بسزایی در معتاد شدن نوجوانان و جوانان دارد.

عسگری عنوان کرد: نگرش‌ها و عاداتی که بچه‌ها در دوران کودکی از پدر و مادر خود می‌آموزند، پایه و بنیانی برای بسیاری از تصمیم‌گیری‌های آینده آنان است.

وی افزود: اغلب نوجوانان 12 تا 13 ساله شاید هنوز آمادگی پذیرش خطرها و مضرات ناشی از مصرف مواد مخدر را نداشته باشند؛ اما به راحتی می‌توانند درس‌های ساده‌ای درباره نحوه تصمیم‌گیری صحیح، اطاعت از قوانین و مقررات خانه و مدرسه، نحوه حل مسائل و مشکلات روزانه، مسئولیت‌پذیری و نحوه خودپنداری یاد بگیرند.

این مسئول با اشاره به اینکه والدین آگاه همواره باید محبت به نوجوانان و جوانان را به خاطر داشته باشند، تصریح کرد: رفتار والدین با فرزندان باید به گونه‌ای باشد که آنان دریابند می‌توانند به پدر و مادر خود اعتماد کنند و نگرانی‌های خود در زندگی را با آن‌ها در میان بگذارند.

معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان قزوین خاطرنشان کرد: نتایج تحقیقات و پژوهش‌ها نشان می‌دهد نوجوانانی که از بودن در خانواده خود احساس رضایت و خشنودی داشته‌اند و روابطی گرم و صمیمی بین اعضای خانواده آنان برقرار بوده است، کمتر به دنبال استفاده از سیگار، الکل و انواع مواد مخدر بوده‌اند.

عسگری افزود: بنابر این بسیاری از خانواده‌ها می‌توانند با برقراری روابط سالم بین اعضای خود و ارائه آموزش‌های صحیح و زودهنگام به فرزندانشان، آنان را از ابتلا به بسیاری از معضلات و گرفتاری‌های گوناگون اجتماعی نجات دهند.

کارشناس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد اداره کل بهزیستی قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی طرحی با عنوان «پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع‌محور» در حال اجراست که با اجرای کامل و مستمر آن از بسیاری از اعتیادها جلوگیری می‌شود.

زهرا محبی شیخلری افزود: این طرح در محیط‌های کاری، محله‌های شهری و روستایی، مهدهای کودک، مدارس و دانشگاه‌های سطح کشور و به تبع آن در استان قزوین در حال اجراست.

وی با اشاره به اهداف اجرای این طرح بیان کرد: هدف اصلی این طرح ارتقای سطح سلامت افراد جامعه با مشارکت خود آنان و توانمند کردن آنان است.

محبی شیخلری عنوان کرد: این طرح از سال 81 در سازمان بهزیستی کشور اجرا شد و از سال 83 نیز در استان قزوین به اجرا درآمد که تاکنون به صورت مستمر در حال پیگیری است.

کارشناس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی قزوین با بیان اینکه اجرای این طرح در سازمان بهزیستی به گونه‌ای متفاوت است، گفت: تفاوت اجرای این طرح در دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی با دیگر دفاتر، استمرار اجرای آن است که در نتیجه ادامه‌دار بودن اجرای آن قطع و یقین نتایج بهتری نیز به دنبال دارد.

محبی شیخلری افزود: با توجه به اینکه این طرح یک طرح اجتماع‌محور است باید با مشارکت افراد جامعه صورت گیرد و از سوی دیگر نوع آموزش‌ها و فعالیت‌های مرتبط با پیشگیری از اعتیاد این طرح نیز از سوی مخاطبان تعیین می‌شود که این یکی از مزیت‌های طرح است.

وی در خصوص جزئیات اجرای این طرح تصریح کرد: برای اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع‌محور پس از اینکه نیازهای مخاطبان مطرح شد اقدام به نیازسنجی، تقسیم‌بندی و اولویت‌بندی موارد مطروحه می‌کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه در مرحله بعدی بر اساس اولویت‌بندی نیازها اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی برای مخاطبان می‌شود، بیان کرد: برگزاری کلاس‌های انواع اعتیاد از شناسایی تا درمان و آموزش مهارت‌های زندگی از جمله دوره‌های آموزشی است که در قالب این طرح اجرا می‌شود.

کارشناس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی قزوین عنوان کرد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته در مدت اجرای طرح در استان قزوین این طرح هنوز به طور کامل در بین مردم نهادینه نشده است و برخی از افراد تصور می‌کنند که این طرح فقط برای افراد معتاد یا افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به اعتیاد هستند، اجرا می‌شود.

محبی شیخلری افزود: دوره‌های آموزشی این طرح برای همه افراد جامعه ضروری است؛ زیرا اطلاعات کاملی در خصوص انواع اعتیاد و درمان آن‌ها به افراد می‌دهد که می‌تواند برای عموم مردم جامعه مفید باشد.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که برای فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت گرفته، گفت: برای جذب بیشتر مردم جامعه به این طرح و آشنا کردن آنان با انواع اعتیاد و درمان آن‌ها اقداماتی از قبیل برگزاری کلاس‌های آموزشی ورزشی و هنری صورت گرفته و حتی برگزاری این کلاس‌ها اشتغال‌زایی نیز محقق شده است.

این مسئول با اشاره به نحوه اشتغال‌زایی در این طرح اضافه کرد: برای بانوانی که همسران معتاد دارند علاوه بر آموزش پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های ناشی از آن کلاس‌های هنری و خیاطی برگزار شد که با این روش بسیاری از این زنان، توانمند و با ایجاد منبع درآمد مستقل خودکفا شده‌اند.

کارشناس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد قزوین ادامه داد: همچنین برای فرهنگ‌سازی و آشنایی بیشتر مردم با طرح یاد شده در برخی موارد نیز اقدام به احداث فضای سبز و ورزشگاه شده و به عنوان نمونه در نظام‌آباد ورزشگاه و در محمودآباد نمونه نیز فضای سبز ساخته شده است.

محبی شیخلری با اشاره به اینکه چنین اقدامات پیشگیرانه‌ای تأثیر زیادی در کاهش اعتیاد در جامعه دارد، عنوان کرد: چنانچه با اجرای این طرح تعداد بیشتری از افراد جامعه با اعتیاد و مشکلات ناشی از آن آشنا شوند و سطح آگاهی عمومی جامعه افزایش یابد قطع و یقین تأثیرات مثبت آن که همان کاهش تعداد افراد مبتلا به اعتیاد و درمان معتادان است، در جامعه مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به علل و زمینه‌های اعتیاد گفت: زمینه‌های متعددی برای ابتلا به اعتیاد وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و روانشناسی اشاره کرد.

این مسئول با اشاره به عوامل اجتماعی اعتیاد عنوان کرد: خانواده، مدرسه، دوستان و معاشران و گروه همسالان، وسایل ارتباط جمعی، اوقات فراغت و در دسترس بودن مواد مخدر از مهم‌ترین علل اجتماعی اعتیاد به شمار می‌روند که در این بین خانواده مهم‌ترین نقش را در این زمینه ایفا می‌کند.

کارشناس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد قزوین افزود: وجود اختلاف بین پدر و مادر، سستی و ضعف در تربیت خانوادگی، عدم سرپرستی نوجوانان به شکل متعارف، رفتار والدین با فرزندان بدون توجه، محبت و خشونت‌آمیز و نیز طلاق و از هم پاشیدگی خانواده از جمله علل سوق دادن نوجوانان و جوانان به اعتیاد است.

محبی شیخلری اضافه کرد: از دیگر نقش‌های خانواده در گرایش به سمت مصرف مواد مخدر می‌توان به کثرت و شلوغی بیش از اندازه خانواده، اعتیاد پدر و مادر و یا یکی از بستگان نزدیک و همچنین بی‌سوادی و کم‌سوادی والدین اشاره کرد.

وی ادامه داد: دوستان و گروه همسالان یکی دیگر از علل مهم اعتیاد در اجتماع است که در این خصوص والدین باید به فرزندان خود مهارت «نه گفتن» را در برابر فشار دوستان آموزش دهند.

این مسئول عنوان کرد: همچنین والدین باید اضطراب اجتماعی را در بچه‌ها رفع و آن‌ها را توجیه کنند که  مصرف مواد برای آن‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیست.

کارشناس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی قزوین با اشاره به راهکارهای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان و جوانان بیان کرد: به والدین توصیه می‌شود فرصت بیشتری برای صحبت کردن با فرزندان خود اختصاص دهند و احساسات فرزندان خود را درک کرده و به آن‌ها احترام بگذارند.

محبی شیخلری افزود: پدر و مادر باید سعی کنند در جریان رفت و آمدهای فرزندان خود باشند و با دوستان و والدین آن‌ها آشنایی داشته باشند تا از این طریق از سلامت روابط فرزندان خود مطمئن باشند.

انتهای پیام/77010/ج40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول