اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گلستان گزارش می‎دهد

شهرداری اجازه تخریب هیچ اثر تاریخی را ندارد / پوزش مدیرکل میراث از مردم و توجیه همیشگی شهردار گرگان

پس از تخریب اثر ثبت شده و تاریخی خانه دارویی‎ها در گرگان مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان اعلام کرد: شهرداری اجازه تخریب هیچ اثر تاریخی را ندارد و هر نوع اقدامی نسبت به این آثار باید با نظر میراث فرهنگی باشد.

شهرداری اجازه تخریب هیچ اثر تاریخی را ندارد / پوزش مدیرکل میراث از مردم و توجیه همیشگی شهردار گرگان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، استان گلستان و شهر گرگان دارای آثار باستانی بسیار زیادی است و در این زمینه از تنوع بالایی برخوردار است.

شب گذشته در سالگرد یک ساله شدن ثبت جهانی یک اثر تاریخی در گنبدکاووس استان گلستان جشنی برپا شد و متاسفانه در این‎ روزها شاهد آسیب رساندن و تخریب یک اثر ارزشمند در شهر گرگان هستیم.

خانه دارویی‎ها در شهر گرگان یکی از آثار باستانی ثبت شده در آثار ملی از جمله ده‎ها آثار موجود در شهر است که مربوط به اوایل دوره پهلوی اول است و در گرگان، خیابان باغ شاه (ملل)، کوچه پشت سپاه واقع شده و این اثر در تاریخ 25 اسفند 1380 با شمارهٔ ثبت 5424 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اما این اثر در روزهای گذشته مورد بی‎مهری شهرداری گرگان و مهر و محبت بیل و کلنگ‎های شهرداری قرار گرفته و در حال تخریب است.

در روزهای گذشته دلیل این تخریب در محافل و سایت‎های خبری خطرساز بودن ملک با توجه به قدیمی بودن و احتمال ریزش بر روی عابران پیاده اعلام شده است اما این تخریب و اقدام غیر کارشناسی شهرداری گرگان زخمی عمیق را بر پیکره آثار باستانی این شهر و بر دل دوستداران میراث فرهنگی وارد کرده است.

ملک تخریب شده با خانه دارویی هیچ ارتباطی ندارد

اما شهردار گرگان که همیشه در خصوص مسائلی که در شهر اتفاق می‎افتد سعی در ارائه تحلیل و دلیل منطقی و قانونی دارد؛ در گفت‎و‎گوی خبری 21 شامگاه سه‎شنبه شبکه سبز گلستان در پاسخ به این سوال که چرا این اثر ملی توسط شهرداری تخریب شده است، اظهار داشت: ملک تخریب شده با ساختمان دارویی هیچ ارتباطی از لحاظ فیزیکی و از لحاظ سند ندارد.

ابراهیم کریمی ادامه داد: این ساختمان یک ساختمانی است که درب ورودی دارای نمای سنگی مربوط به 20 سال پیش است و اگر از سمت کوچه به دیوار این ساختمان دقت کنید می‎بینید که دارای یک دیوار سیمانی است.

قوانین شهرداری برای مردم لازم ولی برای شهردار توجیه‎پذیر است!!

در اینجا این نکته نیز جالب توجه است که اگر فردی زمانی بخواهد در بافت تاریخی شهر بهسازی، نوسازی و یا ساخت‎و‎سازی را انجام دهد شهرداری وی را ملزم به استعلام از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‎کند و با توجه به اینکه این ملک به عنوان اثر ملی ثبت شده است به نوعی انجام یک هماهنگی ساده بین دستگاهی یک ضرورت اجتناب‎ناپذیر است.

شهردار گرگان در این خصوص تاکید کرد: ضلع جنوبی این ساختمان از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استعلام شده و آنها نظرشان را اعلام کرده‎اند اما این ملک هیچ ارتباطی با خانه دارویی‎ها ندارد.

وی افزود: ما حتی در حال خریداری سه دانگ از ضلع جنوبی این ساختمان هستیم.

کریمی در ادامه در خصوص دلایل اثبات اینکه ملک تخریب شده اثر تاریخی نیست بیان کرد: اگر دقت کنید درب حیاط آهنی است در صورتی که در زمان قدیم درب آهنی وجود نداشته است، دیواره‎های دور این سنگ مرمر آفتاب سوخته قهوه‎ای رنگ و مربوط به سال‎های اخیر است.

اگر مدرکی در خصوص ثبت مکان وجود دارد ارائه شود، جبران خسارت می‎کنیم

شهردار گرگان در اظهار نظری بسیار جالب تصریح کرد: بازهم تاکید می‎کنم این ملک هیچ ارتباطی به خانه دارویی‎ها ندارد و اگر مدارکی در خصوص ثبت ملی این اثر وجود دارد ارائه شود ما جبران خسارت می‎کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس بند 14 ماده 71 قانون شهرداری‎ها شهردار موظف است در صورتی که یک ساختمان خطرناک است بلافاصله نسبت به تخریب آن اقدام کند.

به راستی اگر قرار باشد کسی به آثار ملی و باستانی خسارتی وارد کند و بگوید اگر ثابت شود که جزء آثار ملی است جبران خسارت می‎کنیم چه بر سر آثار تاریخی و هویت ملی ما می‎آمد؟ آیا برای آثار تاریخی که هویت ملی و فرهنگ و تمدن یک ملت است را می‎توان ارزش مالی تعیین کرد؟

از مردم به خاطر اقدام شهرداری پوزش می‎طلبم / انتظار مرمت داشتیم نه تخریب

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‎دستی و گردشگری استان گلستان در خصوص تخریب این ملک اظهار داشت: شب گذشته پس از گذشت یک سال از ثبت جهانی یک اثر ارزشمند تاریخی در گنبدکاووس جشنی را برگزار کردیم و امروز در غم و اندوه تخریب یک اثر ارزشمند در شهر گرگان مرکز استان گلستان توسط شهرداری شهر هستیم که من از اینجا از حرکتی که شهرداری گرگان انجام داده است از مردم پوزش می‎طلبم.

وی ادامه داد: خانه دارویی‎ها دو بخش دارد که یک بخش آن شمالی و بخش دگر آن در ضلع جنوبی و دارای دو حیات مجزا است.

قربان عباسی تاکید کرد: این اثر در سال 1380 ثبت ملی شده و بخش جنوبی این ملک خانواده دارویی در حال حاضر ساکن هستند و بخش شمالی را شهرداری خریداری کرده است.

وی گفت: انتظار ما و مردم فرهنگ‎دوست گرگان این بود که شهرداری گرگان با نظر سازمان میراث فرهنگی و با همکاری یکدیگر بتوانیم این اثر تاریخی را مرمت کنیم و پس از آن در اختیار یک دستگاه فرهنگی یا خود شهرداری قرار گیرد.

شهرداری به هیچ وجه اجازه تخریب آثار باستانی را ندارد

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان تاکید کرد: شهرداری گرگان به هیچ وجه اجازه تخریب آثار باستانی و ملی را ندارد مگر اینکه آن اثر حادثه‌ساز باشد.

وی ادامه داد: حتی در شرایط حادثه‌ساز بودن ملک، تخریب باید با نظر شورای فنی میراث فرهنگی باشد و این شورا باید به این نتیجه برسد.

عباسی اعلام کرد: در خصوص این ملک استعلامی از میراث فرهنگی انجام نشده و شورای فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به هیچ وجه اظهار نظری نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، بر اساس آنچه گفته شد ‎هم سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی حفاظت و حراست از آثار تاریخی و ملی است و باید با متخلف برخورد کند که در ظاهر در خصوص این موضوع اقدام لازم را نکرده و هم شهرداری گرگان به دلیل ورود خسارت به یک اثر باستانی مقصر دانست.

همچنین سوال‎هایی در این میان بی‎پاسخ مانده است که خبرگزاری فارس امیدوار است در پیگیری‎های آینده پاسخ قانع کننده‎ای از مسئولان را در خصوص این اتفاق ناراحت کننده بشنود و به اطلاع مردم برساند.

انتهای پیام/83004/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول