اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کتابخوانی کلید پر کردن اوقات فراغت

کتابخوانی بهترین فعالیت برای پر کردن اوقات فراغت است که علاوه بر علم‌آموزی، سبب ارتقای سطح فرهنگ عمومی در جامعه می‌شود.

کتابخوانی کلید پر کردن اوقات فراغت

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در زمینه پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان دستگاه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند که هر یک در حیطه وظایف و چارچوب‌های خود برنامه‌هایی را در راستای پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان اجرا می‌کنند.

خانواده‌ها نیز برای اینکه فرزندان را از آسیب‌های احتمالی دور نگه دارند، نوجوانان و جوانان را به سمت فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی سوق می‌دهند.

در این میان بر اساس آمارها نوجوانان و جوانان در وهله نخست بیشتر اوقات فراغت خود را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند و ارتباط با دیگران و ورزش در مراتب بعدی فعالیت‌های نوجوانان و جوانان قرار دارد.

اما چیزی که متأسفانه در بین برنامه‌های نوجوانان و جوانان مغفور واقع شده بحث کتاب و کتابخوانی است.

سرانه نامناسب مطالعه مفید در جامعه امروزی کشور به نسبت سرانه مطالعه ایده‌آل، نشان می‌دهد که هنوز ما نتوانسته‌ایم با ایجاد زمینه‌های مناسب و فرهنگ‌سازی از کودکی فرزندان خود را با کتاب این یار مهربان آشنا کنیم؛ به گونه‌ای که در دوران نوجوانی و جوانی فرزندان به صورت ناخودآگاه کتاب را عضوی از زندگی روزمره خود بدانند.

به اندازه‌ای سرانه مطالعه در جامعه مهم و اساسی است که فیلسوفی چون سقراط در این خصوص می‌گوید: «جامعه وقتی فرزانگی و سعادت می‌یابد که مطالعه، کار روزانه‌اش باشد.»

از کودکی در کتاب‌های درسی آموخته‌ایم که کتاب یار مهربان است اما هنوز مفهوم یار مهربان را درک نکرده‌ایم و با بی‌اعتنایی به آن گاها وقتمان را به بطالت می‌‌گذرانیم.

نوجوانان و جوانان به ویژه قشر عظیم دانش‌آموزان وقتی فصل تابستان آغاز می‌شود، فکر و ذهنشان این است که چگونه اوقات فراغت خود را به صورت مفید پر کنند؟

کتاب نه تنها در فصل تابستان بلکه در طول سال باید در کنار انسان باشد زیرا راهی است برای رسیدن به نیکی‌ها که در این رابطه بیهقی حجت را تمام می‌کند و می‌گوید «با کتاب است که می‌توان به دانش و نیکی‌ها دست یافت.»

در اهمیت کتاب در دین مبین اسلام نیز تأکید شده و در قرآن و احادیث کتاب و کتابخوانی بسیار مورد توجه بوده است.

سخنان مقام معظم رهبری در خصوص کتاب و کتابخوانی بسیار حائز اهمیت است، ایشان درباره امر کتاب و کتابخوانی می‌فرمایند: «همه به مفاد و محتوای کتاب احتیاج دارند، در حالی که همه از کتاب استفاده نمی‌کنند. اکنون ملت ایران باید عقب افتادگی‌ها را جبران کند. اینک فرصت بی‌نظیری از حکومت دین و دانش بر ایران پدید آمده است که باید از آن در جهت اعتلای فکر و فرهنگ این کشور بهره جست. امروز کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. از همه بیشتر، جوانان و نوجوانان باید احساس وظیفه کنند، اگرچه آن‌گاه که انس با کتاب رواج یابد، کتاب‌خوانی نه یک تکلیف، که یک کار شیرین و یک نیاز تعلل‌ناپذیر و یک وسیله برای آراستن شخصیت خودش تلقی خواهد شد، و نه تنها جوانان، که همه نسل‌ها و قشرها به دلخواه و شوق بدان رو خواهند آورد.»

کتاب و کتابخوانی کلیدی برای پر کردن مفید اوقات فراغت در فصل تابستان به شمار می‌رود و نوجوانان و جوانان باید با استفاده مناسب از وقت خود، علاوه بر افزایش دانش شخصی به اعتلای جامعه نیز کمک کنند.

محمدرضا مولایی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین پیرامون بحث کتابخوانی برای پر کردن اوقات فراغت در فصل تابستان بیان می‌کند: کتابخانه‌ها به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی فرهنگی، مکان مناسبی برای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان است.

وی ادامه می‌دهد: کتاب بهترین گزینه برای پر کردن اوقات فراغت است زیرا با آگاهی‌بخشی به جامعه سبب ارتقای فرهنگ عمومی می‌شود.

مولایی با بیان اینکه به مطالعه تنها نباید به چشم سرگرمی نگاه کرد، می‌گوید: ‌مطالعه و کتابخوانی یکی از نیازهای ضروری زندگی است و ما باید به جایی برسیم که کتاب با خانواده‌ها عجین شود.

امروزه سرانه مطالعه کتاب در کشورها یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی است و در این راستا کشورهای توسعه‌یافته با درک درست از اهمیت کتابخوانی و اجرای برنامه‌های وسیع به دنبال افزایش سرانه مطالعه مفید در کشورهای خود هستند.

پس باید بکوشیم با برنامه‌های ابتکاری و فرهنگ‌سازی نوجوانان و جوانان کشور را به سمت کتاب و کتابخوانی سوق داده و با اجرای فعالیت‌های فرهنگی کتابخوانی را در بین اقشار مختلف مردم اشاعه دهیم.

انتهای پیام/77003/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول