اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی فارس با سرمربی اوکراینی تیم ملی ژیمناستیک

هر سربازی می‌خواهد ژنرال باشد/ انگیزه شاگردانم فوق‌العاده است

سرمربی اوکراینی تیم ملی ژیمناستیک گفت: ژیمناست‌های ایرانی با توجه به توانایی‌هایی که دارند، می‌توانند جواز حضور در فینال ژیمناستیک را در رقابت‌های قهرمانی جهان از آن خود کنند.

هر سربازی می‌خواهد ژنرال باشد/ انگیزه شاگردانم فوق‌العاده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، آغاز تمرینات آماده‌سازی 11 ژیمناست تیم ملی کشورمان زیر نظر مربیان تیم ملی در شهرستان البرز استان قزوین بهانه‌ای شد تا به مجموعه ورزشی سالن امام علی (ع) سری بزنیم و تمرینات ملی‌پوشان را از نزدیک نظاره‌گر باشیم.

تمریناتی که زیر نظر سرمربی اوکراینی تیم ملی کشورمان با شور و حال خاصی در حال پیگیری بود و ورزشکاران تیم ملی ژیمناستیک کشورمان نشان می‌دادند که از انگیزه‌های بالایی در این اردو برخوردار هستند.

در این بین جدیت تمرینات «گنادی کوتلنیکوف» سرمربی اوکراینی تیم ملی ژیمناستیک کشورمان هم در نوع خود جالب بود؛ اگرچه در پس این جدیت، چهره خندان و تبسم‌های مهربانانه این مربی اروپایی و گوشزدها و نحوه برخورد با شاگردانش هم گل لبخند را بر روی لبان ورزشکاران تیم ملی می‌نشاند.

هنگام تمرینات مشخص بود که کوتلنیکوف به توانایی‌های شاگردان خود اعتقاد خاصی دارد؛ به طوری که این مربی کاربلد هنگامی که ژیمناستیک‌کاران تیم ملی در شش رشته خرک حلقه، پارالل، پرش خرک، حرکات زمینی، دارحلقه و بارفیکس انتظارات را برآورده نمی‌کردند، شاگردان خود را تشویق می‌کرد و از آنان می‌خواست دوباره با جدیت بیشتری تمرینات خود را پیگیری کنند.

منتظر ماندیم تا تمرینات ورزشکاران تیم ملی ژیمناستیک کشورمان به پایان برسد؛ انتظاری که زیاد طول نکشید.

اوکراینی را در گوشه سالن نشاندیم و پرسش‌های خود را آغاز کردیم؛ البته در این بین امیر متولی مترجم این مربی اوکراینی هم ما را در انجام این مصاحبه همراهی کرد.

*چه اندازه با ژیمناستیک ایران آشنایی داشتید و چه چیز باعث شد تا سرمربیگری تیم ملی کشورمان را قبول کنید؟

واقعیت امر این بود که آشنایی زیادی با ژیمناستیک‌کاران ایرانی نداشتم و در جریان مسابقات آسیایی و حتی جهانی ورزشکاران کشور شما را نمی‌شناختم؛ اما زمانی که با درخواست فدراسیون ایران برای قبولی سرمربیگری مواجه شدم، بنابر تحقیقاتی که انجام شد، تصمیم گرفتم به این پیشنهاد آری بگویم.

همین امر هم موجب شد به ایران سفر کنم و با انجام توافقات نهایی رسماً کار خود را با ژیمناستیک‌کاران ایرانی آغاز کنم.

*چه مدت است که به عنوان سرمربی با تیم ژیمناستیک کشورمان همکاری می‌کنید و در این مدت در چه مسابقاتی به همراه تیم ملی به مسابقات اعزام شده‌اید؟

حدود 9 ماه است که به عنوان سرمربی در تیم ملی ایران مشغول به فعالیت هستم و برای نخستین بار زمانی که فقط دو ماه از حضورم به عنوان سرمربی درتیم ژیمناستیک ایران می‌گذشت، تیم را به مسابقات قهرمانی آسیا بردم.

اتفاقاً تجربه خیلی خوبی هم بود؛ به طوری که دو ژیمناستیک‌کار ایرانی در دو بخش این رقابت‌ها راهی دیدارهای نهایی شدند و در ماده‌های مختلف به همراه ورزشکاران مطرح چین، ژاپن، کره شمالی و کره جنوبی فینالیست شدند که این اتفاق برایم خوشحال‌کننده بود.

*روند اردوی آماده‌سازی ژیمناستیک‌کاران تیم ملی کشورمان تا به حال چگونه بوده است و در کل سطح فنی این اردو را چگونه دیده‌اید؟

سطح فنی اردو در حال حاضر مناسب است و در چند روزی که در شهر البرز اردوی آماده‌سازی را برپا کرده‌ایم، همه چیز به خوبی پیش رفته است.

با وجود اینکه برخی ژیمناستیک‌کاران تیم ملی با مصدومیت روبه‌رو بودند و دیرتر به اردو ملحق شدند، همه چیز برای تمرین عالی بوده و در کل مجموعه‌ای که در آن ورزشکاران تیم ملی تمرین می‌کنند، از ظرفیت خوبی برای تمرین کردن برخوردار است.

*تیم ملی ژیمناستیک کشورمان تا به حال اردوهای زیادی را در شهرهای مختلف گذرانده است. سالن امام علی (ع) الوند از نظر امکانات سخت‌افزاری توانسته است شما و ورزشکاران را راضی نگه دارد؟

از حق نباید گذشت که اگر تمام شهرهای ایران سالنی مانند سالن امام علی (ع) داشته باشند، پیشرفت ورزشکاران خیلی زودتر تحقق پیدا می‌کند.

من بسیار خوشحال هستم که فدراسیون ژیمناستیک ایران و هیئت استان قزوین این مکان را برای برپایی اردوی آماده‌سازی تیم ملی در نظر گرفته است.

این امر به خوبی نشان می‌دهد که مسئولان برای این رشته ورزشی ارزش زیادی قائل هستند که توانسته‌اند چنین سالنی را آماده برپایی اردوهای آماده‌سازی تیم ملی ژیمناستیک کنند.

*ظرفیت ژیمناستیک‌کاران کشورمان را در سطح آسیا و جهان چگونه می‌بینید و آیا فکر می‌کنید برای اینکه ورزشکاران ایرانی بتوانند پله‌های ترقی را هرچه زودتر طی کنند، باید چه کارهایی انجام شود؟

ژیمناستیک‌کاران ایرانی خیلی فعال هستند و از نظر بدنی و هماهنگی عضله بسیار قوی خود را نشان می‌دهند.

به طور حتم برای پیشرفت یک رشته ورزشی تنها یک مربی نمی‌تواند نقش ایفا کند؛ بلکه همه باید دست به دست هم دهند تا در یک رشته بتوانند موفق‌تر ظاهر شوند.

بدون شک اگر بخواهیم به ورزشکاران موفق دنیا نگاهی داشته باشیم باید اذعان کرد که برنامه‌ریزی‌های مدون و مناسب و برخورداری از امکانات، تجهیزات و سالن‌های مجهز به آخرین دستگاه‌های پیشرفته ورزشی می‌تواند نقش بسزایی در قهرمان‌پروری داشته باشد.

برپایی سمینارها و کلاس‌های آموزشی در رده سنین پایه می‌تواند نقش مهمی در قهرمانی یک رشته ورزشی داشته باشد؛ اگرچه مسائل مالی را نباید به این سادگی‌ها فراموش کرد.

به هر حال انگیزه‌های مادی هم خیلی تأثیرگذار است و تأثیر مستقیمی بر روح، روان و آرامش ورزشکار دارد.

*از مسائل مالی صحبت کردید. به نظر شما نقش فدراسیون ژیمناستیک کشورمان در حمایت از ورزشکاران تیم ملی تا چه اندازه می‌تواند مؤثر واقع شود؟

نباید از نقش فدراسیون غافل شد. مجموعه مسئولان ژیمناستیک ایران در طول مدت مربیگری من تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا شرایط خوبی را برای اعزام به مسابقات برای ورزشکاران تیم ملی فراهم کنند و بدون شک حمایت فدراسیون موجب شده تا ژیمناستیک‌کاران تیم ملی با آسودگی خاطر بیشتری روانه میدان مسابقه شوند.

از کنار مسئله مالی هم نباید به راحتی عبور کرد. به طور حتم وقتی ورزشکار تمام فعالیت و عمر خود را در اردوهای آماده‌سازی پشت سر می‌گذارد، باید از نظر مالی به وی توجه شود تا انگیزه لازم را برای حضور در میدان مسابقات داشته باشد.

به خاطر همین است که مسائل مادی روی آمادگی ورزشکار تأثیر مستقیم دارد.

*با توجه به اینکه تا آغاز رقابت‌های ژیمناستیک قهرمانی جهان سه ماه زمان باقی مانده است، آیا در فکر برپایی اردوهای آماده‌سازی تیم ملی ژیمناستیک ایران، در کشورهای خارجی یا برگزاری مسابقات با تیم‌های دیگر کشورها هستید؟

در حال حاضر فدراسیون ژیمناستیک ایران از نظر مالی در شرایط مساعدی قرار ندارد و بعید است که با توجه به این مسائل اردوهای آماده‌سازی تیم ملی را بتوان در کشورهای خارجی برپا کرد؛ اگر چه ما تابع تصمیم فدراسیون هستیم و باید دید فدراسیون در برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های خود در نهایت چه تصمیمی می‌گیرد.

‍* فکر می‌کنید جایگاه ورزشکاران ایرانی در این رشته ورزشی می‌تواند تا چه حد ارتقا داشته باشد؟

به جرأت می‌توان اذعان کرد که ژیمناستیک‌کاران ایرانی با عملکرد خوب خود در جریان رقابت‌های قهرمانی آسیا، این قابلیت را دارند که در مسابقات جهانی هم درخشش خوبی از خود به نمایش بگذارند؛ زیرا آنان در تمرینات بسیار مصمم هستند و نشان می‌دهند که از انگیزه های لازم و کافی برخوردار هستند.

*سقف آرزوهای شما با تیم ملی کشورمان تا چه حدی است و فکر می‌کنید ژیمناستیک‌کاران کشورمان می‌توانند در مسابقات جهانی مدال بگیرند؟

ما ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید هر سربازی می‌خواهد ژنرال باشد. یکی از آرزوهای من این است که ژیمناستیک‌کاران ایرانی بتوانند از مسابقات جهانی دست پر برگردند و مدال‌های ارزشمند جهانی را از آن خود کنند؛ اگرچه  اعتقاد من این است دو تن از ژیمناستیک‌کاران ایرانی با توجه به استعدادها و توانایی‌هایی که دارند، می‌توانند جواز حضور در فینال ماده‌های مختلف ژیمناستیک را در رقابت‌های قهرمانی جهان از آن خود کنند.

*و اما نظر شما در مورد رضا خیرخواه مربی و سرپرست تیم ملی؟

خیرخواه دوست داشتنی است، در تمام اردوهای تیم ژیمناستیک حضور دارد و در تمرینات به من و ورزشکاران تیم ملی کمک می‌کند؛ به طوری که ژیمناستیک‌کاران تیم ملی هم با او رابطه گرمی دارند و در کل حضور وی در کنار تیم بسیار ارزشمند است.

=============

گفت‌وگو از رضا قنبری

============

انتهای پیام/77004/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول