اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون نظارت و بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل:

کالایی که بارکد نداشته باشد قاچاق است / طرح شبنم بدون همراهی مردم بی‌معناست

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: در مرحله اول اجرای طرح شبنم شناسایی کالاها و تطبیق کیفیت کالا با بارکد مورد توجه قرار گرفته و کالایی که بارکد نداشته باشد کالای قاچاق محسوب می‌شود.

کالایی که بارکد نداشته باشد قاچاق است / طرح شبنم بدون همراهی مردم بی‌معناست

علی نوبخت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: بعد از گذشت یک سال از اجرای طرح شبنم (شبکه بازرسی و نظارت مردمی) شاهد شفاف‌سازی در گروه‌های کالایی مختلف از نظر کیفیت و اصالت کالایی هستیم به طوری که با گذشت پنج سال از طرح این موضوع هیئت دولت در سال 90 دستور‌العمل اجرایی طرح شبنم را ابلاغ کرد تا این طرح اجرایی و عملیاتی شود.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مزیت طرح شبنم شفاف‌سازی گروه‌های کالایی و حمایت جدی از مصرف‌کنندگان و هدایت واردکنندگان کالا به سمت دریافت بارکد و شناسه‌های اصالت و کیفیت کالایی بود که از طریق سامانه شبنم و رهگیری در این زمینه اقدامات خوبی انجام شد تا کالاهای بی‌کیفیت وارد چرخه فروش و مصرف نشود.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل یادآور شد: اجرای این طرح به عنوان شبکه بازرسی و نظارت مردمی تنها از عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت و محدود بودن نیروهای بازرسی و نظارتی بر نمی‌آید بلکه خود مردم از طریق این شبکه می‌توانند بر نحوه عرضه و فروش کالا نظارت داشته باشند و اگر تخلفی را مشاهده کردند با سامانه 124 به صورت پیامک یا تلفن اطلاع دهند.

نوبخت گفت: اگر در خصوص بارکد کالایی نیز شک و شبهه‌ای وجود داشته باشد از طریق سامانه‌ای که برای طرح شبنم تعریف شده و سایت در نظر گرفته شده می‌توانند به اصالت کالا و واقعی بودن واردات آن اطمینان پیدا کنند و سپس به مصرف آن دست بزنند.

این مسئول عنوان کرد: تاکنون دو مرحله از مراحل طرح شبنم اجرایی شده که در این دو مرحله سعی شده است کالاهای وارداتی شناسایی و بعد از فهمیدن اصالت آن بارگذاری شود که قطعاً مردم طرح‌ها و رنگ‌های روی کالا را که ناشی از اجرای طرح شبنم است مشاهده کرده‌اند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل ضرورت آموزش و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی مردم را از اجرای طرح شبنم یادآور شد و بیان داشت: شبکه‌ای نیز در این زمینه طراحی شده که علاقه‌مندان می‌توانند از جزئیات آن با خبر باشند.

نوبخت با اعلام اینکه طرح شبنم ویژه کالاهای وارداتی با احتمال قاچاق است، افزود: به مردم توصیه می‌کنیم کالایی که بارکد لازم و شناسه طرح شبنم را نداشته باشد خرید نکنند و از آن پرهیز داشته باشند.

وی در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل تصریح کرد: بعد از اجرای مرحله اول و دوم در شناسایی و دستیابی به اصالت کالایی قطعاً در مراحل بعدی نرخ‌گذاری‌ها و جلوگیری از برخی سوء استفاده‌ها در این زمینه در دستور کار قرار می‌گیرد تا بتوانیم حرکت مثبت و سازنده‌ای را در این حوزه شاهد باشیم.

انتهای پیام/62004/ح3/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول