اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ساخت مینی پالایشگاه پتروشیمی در بویین زهرا

پروژه احداث مینی پالایشگاه پتروشیمی بویین زهرا تا سال 94 به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

ساخت مینی پالایشگاه پتروشیمی در بویین زهرا

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا استان قزوین، کثرت منابع غنی، سرشار و متنوع کانی‌ها و معادن فعلی در نقاط مستعد کشور از گذشته تا به حال ظرفیت‌های عالی و امیدوار‌کننده‌ای را برای پیشرفت صنعتی و حتی علمی کشور در تمامی بخش‌ها قرار داده تا با استخراج این منابع عظیم خدادادی بتوان علاوه بر بی‌نیاز‌ی بخش‌های تولیدی کشور و ارتقای رتبه ایران به مقام نخست در کشف، استخراج و تولید مواد معدنی کشور‌های حوزه خاورمیانه همچنین مقدمه‌ای در مسیر صادرات انواع مواد و منابع متنوع معدنی و صنعتی رسید.

کارشناسان و محققان عرصه‌های صنعتی و معدنی بر این عقیده تأکید دارند که مشق فراروی پیشرفت‌های اقتصادی یک حکومت و جامعه بر به کارگیری از ظرفیت‌های موجود و خدادادی منطقه تکیه دارد و استخراج و یا تولید این منابع برای کمک بیشتر به چرخه‌های اقتصادی آن کشور مهم است.

کشور ایران جزو معدود نقاطی است که به طور خاص در چهار فصل سال دارای جاذبه‌های متنوع و تولید محصولات بخش کشاورزی بوده و در کنار این مهم در حال حاضر غنی‌ترین منابع معدنی خاورمیانه در جمهوری اسلامی قرار داشته و معادن خدادادی کشور ایران، فرصت و ظرفیت ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری به وجود آورده است.

معادن و نواحی صنعتی حاضر در استان‌های کرمان، یزد، اصفهان، مشهد، قزوین، و چند شهر غربی کشور اندوخته‌هایی بس گرانبها و طلا‌مانند آماده کشف و استخراج بوده که یکی از سیاست‌های کشور نیز طی سه دهه گذشته توجه دائم به همین امر و گسترش کشف و استخراج از منابع سرشار خدادادی بوده است.

روند اکتشافات و بهره‌برداری از منابع موجود در معادن استان‌های مختلف با تهیه و اتخاذ سازوکارهایی جدید طی چند سالی که از عمر دولت‌های نهم و دهم، گذشت سیر و روندی چشم‌گیر را به همراه خویش داشته است.

منابع اولیه تهیه و تولید انواع فلزات، آهن‌آلات، برخی مواد پلاستیکی، ابزار و اجسام مختلفی که در طول یک روز کاری انسان به آن‌ها نیازمند است، تماما از معادن نقاط گوناگون کشور استخراج شده و پس از طی یک فرایند در کارخانه‌هایی که مرتبط با معادن هستند شکل کنونی را برای استفاده و بهره‌برداری می‌یابند.

جایگاه مناسب و برتر انواع معادن صنعتی و معدنی و انجام اکتشافات مختلف طی سال‌های اخیر در نواحی استان قزوین شکلی نو و قابل تحسین به خود دیده و تدابیر اتخاذی به منظور کشف و استخراج منابع خدادادی معدنی در نواحی الموت، آبیک، بویین زهرا و آوج نیز در این استان سیر صعودی به خود گرفته است.

اکتشاف و همچنین اجرای عملیات‌های استخراج منابع و کانی‌های معدنی از دل رشته کوه‌های رامند شهرستان بویین زهرا از ابتدای دهه 70 روند خود را یافته و شکل گرفته است.

فعالیت‌های اثر‌گذار در حوزه‌های صنعتی در منطقه بویین زهرا از اواخر دهه 60 آغاز شده و طی حدود 20 سال گذشته حجم و تعداد نواحی صنعتی این شهرستان به طور قابل توجهی در شهر‌های آراسنج، ارداق، سگز‌آباد، دانسفهان و شال به میزان انبوه و حائز اهمیت دست یافته است.

ناحیه صنعتی آراسنج بویین زهرا جزو معدود نواحی پربار از لحاظ منابع سرشار و امیدوار‌کننده در راستای توسعه صنعت استان قزوین است و علاوه بر ظرفیت‌های فوق‌العاده و متناوبی که این منطقه مهم و صد البته استراتژیک همراه خود برای این شهرستان کشانده است، در حال حاضر صد‌ها نیروی کار زبردست و پرانرژی کارگر، نیمه متخصص و متخصص در ناحیه یاد شده به تولید و کار مشغول هستند.

تولید و جهش چرخه‌های صنعتی در نواحی چندگانه صنعتی در پهنه جغرافیایی شهرستان بویین زهرا با توجه به حساسیت مسئله صنعت در اقتصاد نقش غیر قابل کتمانی را در ارتقای رتبه و مقام صنعتی این شهرستان ایفاگر بوده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بویین زهرا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا اظهار داشت: 50 درصد معدن استان قزوین در حال حاضر در شهرستان بویین زهرا قرار داشته و بویین زهرا از این منظر قوی برای شکوفایی است.

اسماعیل انصاری با بیان اینکه بیشتر معادن این شهرستان را معادن رسی به منظور تهیه و تولید مواد اولیه اجسام کاشی تشکیل می‌دهند، تعداد معادن فعال این شهرستان را به شمار 35 معدن عنوان کرد.

وی به نقش مهم صنعت و کمک به چرخش و گسترش اقتصاد اشاره کرد و افزود: اشتغال جوانان در بخش‌های صنعتی اولویتی است که می‌تواند در افزایش و گسترش روند نواحی صنعتی مهم و قابل توجه واقع شود.

توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالقوه ناحیه صنعتی آراسنج بویین زهرا در چند ساله اخیر شهره‌ای استانی و یا حتی کشوری یافته که بر این اساس سرمایه‌گذاری‌های چشم‌گیری در حوزه صنعت این شهرستان را می‌توان متصور شد.

در راستای افق صنعتی شهرستان بویین زهرا احداث پروژه مینی پالایشگاه شرکت توسعه پتروشیمی پانیذ ایرانیان از سال 94 با ظرفیت 150 هزار تن تولید انواع بنزین و گاز و هیدرو‌کربن از ضایعات پالایشگاهی از سال 1390 شروع به کار کرده است.

پروژه احداث پالایشگاه پتروشیمی بویین زهرا با تابع بر 280 میلیارد تومان اعتبار در کیلومتر 30 جاده بویین زهرا به سمت محور ساوه به وسعت 75 هکتار قرار گرفته است.

اشتغال‌زایی بیش از 800 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم جزو ظرفیت‌های پیش‌بینی شده پالایشگاه یاد شده به حساب آمده که با حمایت‌های دستگاه‌های دولتی و خصوصی به کار خود می‌تواند ادامه داده و با توجه به اینکه استان قزوین در کریدر ترانزیتی قرار گرفته است، اجرای چنین پروژه بسیار حائز اهمیت است.

پروژه مینی‌پالایشگاه پانیذ ایرانیان در راستای افزایش رونق اقتصادی، کارآفرینی و افزایش ارزش افزوده محصولات پالایشگاهی و با توجه به نیاز کشور و منطقه در سال توسعه اقتصادی و حماسه اقتصادی طرح‌ریزی و اجرایی شده است.

قابل ذکر اینکه پروژه مینی‌ پالایشگاه آراسنج بویین زهرا با حمایت دستگاه‌های استانی دارای ظرفیت انبارداری صنعت نفت و پتروشیمی است که این مهم برای توسعه این صنعت ضروری به حساب می‌آید.

با احتساب و در‌ نظر‌گیری حساسیت شرایط کنونی و فشار‌های به عمل آمده بخش نفتی و اقتصادی در حوزه‌های گوناگون امید است مرحله بهره‌برداری از پروژه احداث مینی پالایشگاه پانیذ ایرانیان که جزو ده‌ها پروژه‌ عظیم در بخش نفتی و پتروشیمی است، با حمایت دستگاه‌های استانی در سال 94 به انجام رسیده و افتخاری دیگر در مسیر چرخه نفی و صنعتی کشور رقم خورده و روزنه‌ بزرگ در مسیر اشتغال جوانان منطقه بویین زهرا باشد.

==================

گزارش از رسول لامعی رامندی

==================

انتهای پیام/77005/ع40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول