اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

لامرد دروازه خلیج فارس در استان فارس می‌شود

لامرد به عنوان دروازه ورودی استان فارس به خلیج همیشگی فارس مطرح و در آینده‌ای نزدیک به یکی از قطب‌های صنعتی این استان در کشور تبدیل می‌شود.

لامرد دروازه خلیج فارس در استان فارس می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از لامرد، در جنوبی‌ترین نقطه استان فارس و در همسایگی سواحل خلیج همیشه فارس و به عنوان نقطه اتصال استان‌های، بوشهر و هرمزگان شهرستان لامرد قرار گرفته است.

لامرد با فاصله 446 کیلومتری تا مرکز استان فارس از شمال با شهرستان خنج، از شرق با شهرستان لار، از غرب با شهرستان عسلویه و از جنوب با بندر پارسیان بر روی نقشه زیبای کشور عزیزمان خودنمایی می‌کند.

آب و هوای گرم و به اصطلاح شرجی لامرد بزرگ،‏ مردمان خون‌گرم این دیار را در برابر مشکلات، مانند فولاد آبدیده کرده و ‏‎شهرت به میهمان‌نوازی، صداقت، اعتماد، وفا، دین‌داری و  ولایت‌مداری از ویژگی‌های بارز مردم این شهرستان است.

از مناعت طبع مردمان این دیار همین بس که بسیاری از بناهای خیریه بزرگ از جمله بیمارستان‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و مدارس با نگاه خیراندیشانه خیران و نیکوکاران احداث شده است که سال‌های متمادی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به کار و فعالیت مشغول بوده‌اند.

امروز با توجه به فاصله 30 کیلومتری لامرد تا پایتخت انرژی کشور منطقه ویژه پارس جنوبی و دسترسی آسان به سواحل نیلگون خلیج همیشه فارس‏‏، این شهرستان را در موقعیتی استراتژیک قرار داده است.

کشف میادین عظیم گاز شیرین در حوزه تابناک، شانول، هما و وراوی، احداث کارخانه بزرگ سیمان، پالایشگاه گاز پارسیان، ایجاد سایت صنایع انرژی‌بر، کارخانه ذوب فلزات و آلومینیوم، حضور شرکت‌های متعدد نفت و گاز در منطقه، ایجاد صنایع پایین‌دست با توجه به هم‌جواری با عسلویه و وجود شهرک‌های صنعتی، لامرد را به عنوان دروازه ورودی استان فارس به خلیج همیشه فارس و منطقه عسلویه مطرح و در آینده‌ای نزدیک به یکی از قطب‌های صنعتی این استان در کشور تبدیل می‌کند.

با توجه به محوریت و نقش راه‌ها در توسعه یک منطقه، فرودگاه بین‌المللی لامرد با پروازهای متعدد داخلی و خارجی به کشورهای کویت، دبی و قطر و وجود بزرگ‌راه‌ها و جاده‌های مناسب به ویژه اتوبان لامرد ـ مهر ـ گله‌دار و اتصال آن به اتوبان عسلویه ـ جم ـ شیراز و همچنین اتوبان پارسیان به پارس جنوبی و احداث بزرگراه لامرد ـ خنج، احداث بزرگراه لامرد ـ پارسیان استان هرمزگان این شهرستان را در مسیر رشد و تعالی دوچندانی قرار داده است.

وجود دانشگاه‌های دولتی لامرد، پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه جامع علمی کاربردی و موسسه غیرانتفاعی تابناک با ظرفیت بیش از 10 هزار دانشجو در رشته‌های مورد نیاز صنعت، این پتانسیل را ایجاد کرده‌اند تا بسترساز تامین نیروی انسانی تحصیل‌کرده باشند.

امروز هم‌جواری با پارس جنوبی قطب انرژی کشور و وجود ظرفیت‌های بالای سرمایه‌گذاری و پیشرفت‌های روزافزون اقتصادی صنعتی، لامرد را به یکی از شهرهای مهاجرپذیر تبدیل کرده است به‌گونه‌ای که جمعیت سیال در روز در شهر لامرد از مرز 45 هزار نفر نیز فراتر می‌رود.

وجود 38 درصد منابع گاز ایران و 6 درصد گاز جهان در شهرستان لامرد، دولتمردان کشور عزیزمان ایران را متقاعد ساخت تا توجه ویژه‌ای از نظر اقتصادی به منطقه داشته باشند.

این افق روشن، بسیاری از سرمایه‌گذاران را ترغیب کرد تا لامرد را به عنوان دروازه ورود به خلیج فارس دانسته و در پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند.

مدیریت شهری لامرد با توجه به طرح آمایش سرزمین و متناسب با چشم‌انداز این شهر در افق آینده که آن را شهری صنعتی در جنوب استان فارس و در کنار مرز جنوبی کشور نشان می‌دهد و با آماده کردن بسترهای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های گوناگون، سرمایه‌گذاران را به سمت و سوی لامرد ترغیب کرده است.

ساخت هتل پنج ستاره با تمام امکانات و تجهیزات کافی، ساخت چند مرکز بزرگ تجاری ـ تفریحی در بهترین نقاط شهر، انبوه‌سازی در ساخت واحدهای مسکونی، ساخت کارخانه آسفالت و سنگ‌شکن تمام اتوماتیک،‌ ایجاد فضای سبز و گردشگری با توجه به شرایط اقلیمی، احداث شهر شادی و شهربازی مدرن از جمله مواردی بوده که توسط سرمایه‌گذاران در این شهر صورت گرفته است.

همچنین ایجاد پارک‌های محله‌ای در سطح شهر لامرد، مشارکت در اجرای بیش از 50 هزار تن آسفالت گرم معابر به صورت تضمینی، تامین پارکینگ عمومی و طبقاتی، مشارکت در تولید انرژی‌های نو، مشارکت در طرح‌های صنعتی نفت و گاز در منطقه انرژی‌بر جنوب کشور، مشارکت در ایجاد صنایع پایین‌دستی گاز و پتروشیمی، تامین آب منطقه صنایع انرژی‌بر جنوب کشور از دریا نیز از جمله موارد دیگر در این زمینه است.

گذری کوتاه بر جنوبی‌ترین شهرستان فارس

لامرد دیروز یک خیابان، بلوار و یک معبر درست و مناسب نداشت.

لامرد دیروز یک وجب آسفالت نداشت، هرچه مشاهده می‌شد، خاک بود و در لامرد دیروز خبری از پارک، بوستان و وسایل بازی نبود.

لامرد دیروز نشانی از آبادانی و عمران نداشت و هر چه نظاره‌گر آن بودیم، فلاکت بود و بدبختی و محرومیت که انسان را آزرده می‌کرد.

لامرد دیروز در بهداشت و سلامت وضع اسفباری داشت، نه دکتری بود و نه دوایی پیدا می‌شد، اما موج انقلاب پلشتی‌ها را زدود و به حافظه تاریخ سپرد.

لامرد دیروز ناشناخته بود و هویتی نداشت، نقطه‌ای نامعلوم بر روی نقشه زیبای ایران جای داشت و برای بیان عمق محرومیت این شهرستان می‌توان گفت که همسایه بشاگرد هرمزگان بود.

مردمان دیروز لامرد برای تهیه مایحتاج خود در مشقت و سختی بودند، آب الفبای آبادانی هرجا حکم کیمیا داشت و یا نبود یا اگر هم بود به اندازه کافی وجود نداشت.

می‌توان گفت در مدت یک‌سال گذشته مسئولان ارشد استان فارس با انجام سفرهای متعدد و گسترده خود به این شهرستان از موقعیت استراتژیک لامرد بسیار سخن گفتند و خواستار ایجاد زیرساخت‌های کلان صنعتی، عمرانی و همچنین رفع سریع مشکلات موجود در این شهرستان شدند.

لامرد موتور محرکه اقتصادی جنوب فارس می‌شود

استاندار فارس در 12 دی ماه 91 در سومین سفر خود به این شهرستان در جلسه شورای اداری لامرد طی سخنانی اظهار داشت: بر اساس ارزیابی استانداری فارس، شهرستان لامرد که در چند سال گذشته از لحاظ امنیتی جز شهرستان‌های نامطلوب این استان بود امروز در ردیف هفت شهرستان در ایجاد امنیت پایدار قرار دارد.

حسین صادق عابدین افزود: این موضوع در راستای تلاش‌های گسترده و همدلی اعضای شورای تامین شهرستان لامرد محقق شده است.

استاندار فارس با بیان اینکه ویژگی‌های لامرد در فارس منحصر به فرد است، گفت: امروز این شهرستان می‌تواند موتور محرکه اقتصاد در جنوب این استان باشد.

صادق عابدین اضافه کرد: اتفاقات بزرگ صنعتی در لامرد در حال رخ دادن است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به معدن دولومیت اشاره کرد و تاکنون حدود 10 بخش اقتصادی داخلی و خارجی به منظور سرمایه‌گذاری در این معدن استقبال کرده‌اند و در سفر چین نیز مورد توجه سرمایه‌گذران قرار گرفت و در 6 ماه آینده این معدن فعال می‌شود.

نماینده عالی دولت در استان فارس با اشاره به اینکه نرخ بازگشت سرمایه معدن دولومیت لامرد بسیار خوب است ادامه داد: با فعال شدن این معدن 30 کارخانه بزرگ در 300 سال می‌توانند از این معدن استفاده کنند و می‌توان گفت معدن دولومیت لامرد یک انرژی نهفته اقتصادی در جنوب فارس است.

وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از معدن دولومیت کل منطقه جنوب فارس و  کشور نیز متحول می‌شود و امروز تمام مجموعه استان فارس به دنبال فعال کردن این معدن هستند.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود در مورد وجود منابع انسانی خلاق در لامرد بیان داشت: باید از ظرفیت منابع انسانی خلاق لامرد در سطح استان فارس استفاده شود.

صادق عابدین خاطرنشان کرد: راه‌اندازی میز سرمایه‌گذاری در لامرد یک کار ارزشمند در این شهرستان است و باید شرایط فوق‌العاده برای حضور سرمایه‌گذاران در لامرد فراهم شود.

نیاز کشور به منیزیوم برطرف می‌شود

همچنین جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در 15 اسفند ماه سال 91 در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در لامرد اظهار داشت: توانمندی‌های بسیار بالایی در لامرد وجود دارد و یکی از ویژگی‌های مهم این شهرستان دسترسی به پنج فرودگاه کشور و هم‌جواری با خلیج همیشه فارس است.

قادری با اشاره به کشف معدن دولومیت در این شهرستان جنوبی کشور گفت: این معدن کاربردهای بسیاری در زمینه‌های مختلف مانند صنعت فولادسازی، صنایع هوایی و دفاعی دارد و طبق پیش‌بینی‌های موجود 30 فرصت شغلی را ایجاد می‌کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارزش این معدن دولومیت کم‌تر از معادن نفت و گاز نیست ادامه داد: با بهره‌برداری از معدن دولومیت لامرد در آینده نزدیک بسیاری از نیازهای اساسی کشور در زمینه منیزیوم برطرف می‌شود.

لامرد به زودی شاهد شکوفایی و تولید اشتغال می‌شود

همچنین نماینده مردم لامرد در مجلس شورای اسلامی 12 دی ماه 91 در جلسه شورای اداری این شهرستان که با حضور استاندار فارس و برخی مدیران‌کل برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: انسجام و همدلی همچنان میان مجموعه مدیریتی شهرستان‌های لامرد و مهر وجود دارد.

سید موسی موسوی افزود: با هم‌فکری تمام مدیران این دو شهرستان تدابیر لازم به منظور حل سریع مشکلات انجام می‌شود و با حضور در مراکز بخش‌ها و روستاها مشکلات مهم مردم شهرستان‌های لامرد و مهر با حضور مسئولان ارشد این دو شهرستان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهرستان‌های لامرد و مهر دارای نیروی انسانی خلاق و  کارآمد هستند گفت: امروز نیروی انسانی شهرستان‌ها دارای اندیشه و فکر نوین هستند و باید در جایگاه‌های مهم از آنان استفاده شود.

موسوی ادامه داد: با بهره‌برداری از سایت انرژی‌بر لامرد در آینده نزدیک شاهد شکوفایی و ایجاد اشتغال در این شهرستان می‌شویم.

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود به ایجاد میز سرمایه‌گذاری در لامرد نیز اشاره و اضافه کرد: هر سه هفته یک‌بار جلسه میز سرمایه‌گذاری لامرد با حضور کارشناسان امور اقتصادی تشکیل و برنامه‌ریزی‌های هدفمند در آن صورت می‌گیرد.

سرمایه‌گذاری در لامرد بسیار سودآور است

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار فارس نیز در 15 اسفند ماه 91 در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری لامرد که با حضور مسئولان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برگزار شد اظهار داشت: طبیعی است که در شرایط تحریم‌های اخیر فشارهای بسیاری به نظام تولید کشور وارد می‌شود اما در بخش‌های مختلف رشدهای چشمگیری داشته‌ایم.

احمدعلی افکاری افزود: آن‌ چه استکبار جهانی و کشورهای غربی به دنبال آن بوده‌اند تحقق پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه ثبات نظام جمهوری اسلامی ایران به واسطه تحریم‌های اخیر دشمنان افزایش یافته است گفت: به طور یقین سرمایه‌گذار در جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که ثبات نظام آن کشور پایدار باشد و امروز نظام ما دارای قدرت و ثبات بسیاری است.

افکاری با اشاره به اینکه پتانسیل‌های اقتصادی بسیاری در منطقه جنوب فارس به ویژه در لامرد وجود دارد ابراز داشت: استان فارس به عنوان حوزه پشتیبان پایتخت اقتصادی کشور و پارس جنوبی شناخته می‌شود و لامرد نیز پشتیبان این موضوع است.

این مسئول ادامه داد: وجود ذخایر عظیم گازی در شهرستان‌های لامرد و مهر نشان از ظرفیت بالای این شهرستان‌ها دارد.

وی خاطرنشان کرد: به طور یقین سرمایه‌گذاری در لامرد در زمینه‌های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی، صنعت و معدن و گردشگری بسیار سودآور است.

افکاری در بخشی دیگر از سخنان خود از آمادگی مدیران ارشد استان فارس و لامرد در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری خبر داد و بیان داشت: تمام سرمایه‌گذارانی که علاقمند به سرمایه‌گذاری در لامرد هستند، همکاری‌های لازم به صورت ویژه از سوی مسئولان مرتبط با آنان صورت می‌گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار فارس در مورد بودجه سال 92 و چگونگی حمایت از بخش خصوصی نیز ابراز داشت: در بودجه سال 92 کمک به سرمایه‌گذاری و بخش خصوصی به صورت ویژه در نظر گرفته شده و زمینه‌های ویژه برای حمایت از بخش خصوصی فراهم شده است.

انتهای پیام/2448/ط40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول