اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دامپزشکی قلعه‌گنج خبر داد

مایه‌کوبی 50 هزار دام سبک قلعه‌گنج علیه آبله

سرپرست شبکه دامپزشکی قلعه‌گنج گفت: 50 هزار رأس دام سبک این شهرستان در سه ماهه نخست امسال علیه بیماری آبله واکسینه شدند.

مایه‌کوبی 50 هزار دام سبک قلعه‌گنج علیه آبله

فرشید چمک امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قلعه‌گنج با بیان اینکه آبله یک بیماری ویروسی و واگیردار است، اظهار داشت: آغاز بیماری بعد از دوره نهفته دو تا 14روزگی به صورت تب، ریزش از چشم و بینی و جراحات پوستی در قسمت‌های بدون پشم و موی بدن بروز می‌کند.

وی افزود: این بیماری دارای میزبان اختصاصی است به این صورت که ویروس آبله گوسفندی فقط در گوسفند و آبله بزی فقط در بز ایجاد بیماری می‌کند.

سرپرست دامپزشکی قلعه‌گنج با بیان اینکه بهترین روش برای مبارزه با بیماری آبله واکسیناسیون دام‌های حساس است، تصریح کرد: 50 هزار رأس دام سبک این شهرستان در سه ماهه نخست امسال علیه بیماری آبله واکسینه شدند.

چمک با اشاره به آغاز فصل گرما و احتمال بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو خاطر نشان کرد: سمپاشی بدن دام و اماکن دامی از راه‌های پیشگیری بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو است.

مایه‌کوبی 34 هزار دام فاریاب علیه بروسلوز

سرپرست شبکه دامپزشکی فاریاب گفت: در سه ماه نخست امسال بیش از 34 هزار رأس دام سبک این شهرستان علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند.

اسماعیل نژادکوهستانی با بیان اینکه بروسلوز یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات است، اظهارداشت: میزان شیوع تب مالت در انسان ارتباط مستقیم به شیوع بروسلوز در دام‌ها دارد.

وی افزود: از این رو برای جلوگیری از خسارات اقتصادی و مخاطرات بهداشتی این بیماری کنترل و یا ریشه‌کنی آن در حیوانات اجتناب‌ناپذیر است، این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

نژادکوهستانی با بیان اهمیت مبارزه با این بیماری تصریح کرد: تجربه مبارزه با این بیماری تاکنون نشان داده است که کنترل و پیشگیری از این بیماری در انسان تنها با مبارزه و کنترل این بیماری در دام میسر است.

وی گفت: در سه ماه نخست امسال بیش از 34 هزار رأس دام سبک این شهرستان علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند.

انتهای پیام/80003/ح30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول