اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دامپزشکی ارزوئیه:

مایه‌کوبی 265 هزار رأس دام در ارزوئیه

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ارزوئیه گفت: پیش‌بینی می‌کنیم 265 هزار رأس گوسفند و بز در این طرح بخش دولتی واکسینه شوند که عملیات واکسینه کردن را 2 اکیپ بخش خصوصی و یک اکیپ بخش دولتی انجام می‌دهد.

مایه‌کوبی  265 هزار رأس دام در ارزوئیه

مرضیه صادقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارزوئیه اظهار داشت: عملیات مبارزه با بیماری مشترک تب مالت از اول خردادماه سال جاری در جمعیت دامی این شهرستان شروع شده و هدف از اجرای این طرح پیشگیری، کنترل و جلوگیری از خسارات ناشی از بعد اقتصادی و بهداشتی این بیماری است.  

وی خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم، 265 هزار رأس گوسفند و بز در این طرح بخش دولتی واکسینه شوند که عملیات واکسینه کردن را دو اکیپ بخش خصوصی و یک اکیپ بخش دولتی انجام دهد.

مدیر دامپزشکی ارزوئیه افزود: تب مالت یک بیماری باکتریایی است که عامل آن در بدن دام‌های اهلی به ویژه بز، گوسفند، گاو و سایر حیوانات مبتلا وجود دارد و موجب سقط جنین، عفونت پستان و لنگش در دام ماده، عقیمی و تورم بیضه‌ها در دام نر می‌شود.

صادقی تصریح کرد: دام آلوده میلیاردها باکتری را از شیر، ادرار و ترشحات رحمی هنگام سقط یا زایمان دفع می‌کند و چنانچه شیر این دامها خوب جوشانده نشود، موجب انتقال بیماری تب مالت به انسان می‌شود که با علایمی مانند تب مواج، عرق شدید، ضعف،کاهش وزن، درد کمر و مفاصل همراه است.

وی همچنین از آغاز طرح واکسیناسیون تب برفکی گاوی در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: در این طرح 2 هزار و 800 رأس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی از تاریخ 18 خرداد امسال واکسینه شدند و این طرح تا مدت 45 روز ادامه دارد.

صادقی اذعان داشت: بیماری تب برفکی از بیماری‌های مهم و استراتژیک است که شیوع آن ضررهای اقتصادی زیادی را به صنعت دامداری وارد می‌آورد.

مدیر دامپزشکی ارزوئیه عنوان کرد: این بیماری در دام همراه با علایمی از قبیل تاول بین سم‌ها، تاول در دهان و آبریزش از دهان است و هر ساله طی سه فاز در کشور دام‌های سنگین علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.

وی از دامداران شهرستان تقاضا کرد در صورت مشاهده هرگونه علایم مشکوک در دام‌ها به سرعت آن را به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند تا اقدامات لازم انجام شود.

انتهای پیام/80024/ذ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول