اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بخشدار کلاترزان:

یادواره ملاحیدر فهیم برگزار می‌شود

بخشدار کلاترزان از برگزاری یادواره ملاحیدر فهیم از شهدای استان کردستان در بخش کلاترزان خبر داد.

یادواره ملاحیدر فهیم برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ‌جمال مرادی عصر امروز در نشست تخصصی جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه که در بخشداری کلاترزان و با حضور جمعی از خبرنگاران رسانه‌های استان کردستان اظهار کرد: بخش کلاترزان با مرکزیت شهر شویشه از توابع شهرستان سنندج دارای سه دهستان شامل کلاترزان، نگل و ژاورود غربی به مرکزیت آویهنگ است.

وی جمعیت بخش کلاترزان را 23 هزار نفر و 5 هزار و 600 خانوار و حدود 50 روستا عنوان کرد و افزود: در 45 روستای این بخش شورای اسلامی تشکیل شده و شهر شویشه نیز دارای 25 نمایندگی ادارات مختلف سطح استان است.

بخشدار کلاترزان به پروژه عظیم سد آزاد و سامانه انتقال آب به دشت‌های غرب استان در این بخش اشاره کرد و گفت: این سد عظیم هم‌اکنون با 92 درصد پیشرفت فیزیکی آبگیری شده و سامانه انتقال آب آن به دشت‌های قروه و دهگلان در سطح 86 کیلومتر انجام شده است.

مرادی از ساخت نیروگاه برق سد آزاد خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروژه عظیم جاده اصلی محور سنندج - مریوان در دست ساخت است که دو بخش آن در کلاترزان واقع شده است.

وی اضافه کرد: بخشی از جاده اصلی محور سنندج - مریوان در سه راهی تودار به شویشه با بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و مسیر دوم آن تیژ تیژ - گاران است که دارای 3 تونل است که کار ساخت دو تونل آن به اتمام رسیده است.

بخشدار کلاترزان در ادامه به اقدامات و کارهای فرهنگی و هنری در این بخش اشاره کرد و افزود: برگزاری جشن بزرگ وحدت در شهر شویشه از اقدامات مهم و موثر فرهنگی بوده است که می‌طلبد این گونه برنامه‌ها همچنان در سال‌های آینده استمرار داشته باشد.

مرادی از برگزاری یادواره ملا حیدر فهیم در روستای آویهنگ در 10 تیر ماه جاری خبر داد و اضافه کرد: این عالم وارسته پس از شکنجه‌های فراوان به دست گروهک‌های ضد انقلاب در سال 61 در روستای آویهنگ به شهادت رسید.

وی منطقه کلاترزان را مهد عالمان بزرگ و وارسته ذکر کرد و افزود: این منطقه از دیرباز ارادت خاصی به اهل بیت و ائمه اطهار علیهم السلام داشته و دارند و این منطقه جایگاه سید و سادات رسول‌الله است.

بخشدار کلاترزان به قرآن تاریخی نگل در مسجد روستای نگل اشاره کرد و یادآور شد: زائران بسیاری از نقاط مختلف کشورمان برای زیارت این قرآن تاریخی به روستای نگل می‌آیند و از این معجزه الهی بازدید می‌کنند.

مرادی تصریح کرد: این قرآن تاریخی بنا به گفته مردمان منطقه از جمله قرآن‌هایی است که در صدر اسلام برای دعوت مردم کشورهای مختلف از جمله ایران به دین مبین اسلام به منطقه فرستاده شده و در بین مردم روستا و استان کردستان از جایگاه والایی برخوردار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: روستای نگل در 75 کیلومتری جاده سنندج ـ مریوان قرار دارد و با داشتن طبیعت بکر و زیبا‌،‌ هر ساله پذیرای مهمانان زیادی در این ایام و حتی در طول سال است.

انتهای پیام/79005/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول