اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گلستان گزارش می‎دهد

شیشه می‌شکند / آهنگ تند ابتلای جوانان به مواد مخدر صنعتی در گلستان

آمار بالای استفاده جوانان گلستانی از مواد مخدر صنعتی در کنار افزایش کشف بالای 90 درصدی مواد مخدر در این استان زنگ هشدار مواد مخدر و اعتیاد را در گلستان به صدا در آورده است.

شیشه می‌شکند / آهنگ تند ابتلای جوانان به مواد مخدر صنعتی در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، بر زبان آوردن هشدار اعتیاد و مواد مخدر در گلستان توسط مردم، مسئولان و کارشناسان و آمار بالای استفاده جوانان گلستانی از مواد مخدر صنعتی در کنار افزایش کشف بالای 90 درصدی مواد مخدر در گلستان زنگ هشدار مواد مخدر و اعتیاد را در گلستان به صدا در آورده است.

 مصرف اعتیاد دلیل فلج شدن از کمر و پا جوان گلستانی

در روزهای گذشته یک جوان گلستانی که به تازگی از بند اعتیاد رهایی یافته در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: من در دوران خدمت سربازی به دلیل آنکه پس از خروج از پادگان با افراد ناباب و نادرست آشنا شدم و با آنها همنشینی می‎کردم و در یکی از این نشست‎ها برای بار اول به راحتی مواد مخدر را مصرف کردم و از همان روز استارت زندگی همراه با مواد مخدر من آغاز شد.

وی ادامه داد: در روزهای اولیه که با مصرف تریاک آغاز کردم رفته رفته و در مدت زمان بسیار کوتاهی به سمت شیشه و کراک گرایش پیدا کردم.

این جوان رها شده از اعتیاد خاطرنشان کرد: پس از مدتی به صورت ناخودآگاه از ناحیه کمر و پا احساس درد و کرختی کردم که طی چند روز دیگر نتوانستم روی پاهایم بایستم و به طور کامل از کمر به پایین فلج شدم.

وی گفت: پزشکان دلیل این موضوع را یک بیماری دانستند که محرک اصلی و علت اصلی آن استفاده از مواد مخدر به خصوص مواد مخدر صنعتی تشخیص داده شده است.

این جوان 26 ساله از سن 24 سالگی از کمر به پایین فلج است و متاسفانه زندگی خود و خانواده‎اش به دلیل یک تفریح کاذب و یک اشتباه از هم پاشیده شده است. 

 آهنگ تند ابتلای جوانان و نوجوانان به مواد مخدر در گلستان

نائب رئیس دوره سوم شورای اسلامی شهر گرگان در صحن علنی این شورا در روز گذشته اظهار داشت: آهنگ تند ابتلای جوانان و نوجوانان به مواد مخدر در استان گلستان و در کشور همچنان ادامه دارد و نمودارها ایام نگران‌کننده‎ای از استفاده معتادان از مواد مخدر صنعتی را نشان می‎دهد.

وی ادامه داد: در این میان مراکز ترک اعتیاد NA نیز وجود دارند که در این مراکز افرادی که خود در گذشته گرفتار این بلای خانمان‌سوز بوده‎اند و در حال حاضر مشغول درمان معتادان هستند دچار سختی‎ها و مشکلات فراوانی هستند.

عبدالرضا چراغعلی خاطرنشان کرد: ‎این مراکز در شرایطی در حال ترک معتادان هستند که در خانه‎های نمور و قدیمی این فعالیت را انجام می‎دهند و  از لحاظ تغذیه نیز دچار مشکل هستند.

وی گفت: سیاست و مرام‎نامه این افراد در این مراکز این است که به سوی شخص یا نهادی دست دراز نکنند اما این دلیل نمی‎شود که ما نیز در آن زمینه کمکی نکنیم و توجه به این مراکز توجه به یک معضل اجتماعی و شهری است.

 تهیه مواد مخدر در کمتر از 15 دقیقه

چراغعلی افزود: متاسفانه موضوعی که بسیار جوانان را تهدید می‎کند و به نوعی یک فاجعه در جامعه ما به حساب می‎آید این است در صورتی که بخواهیم در همین لحظه یک کیسه سیمان برای عملیات عمرانی تهیه کنیم با وجه نقد و نزدیک‎ترین روابط و در صورت روان بودن ترافیک و نداشتن مشکلات مشابه این امکان حدود 25 دقیقه طول خواهد کشید و این زمان برای تهیه مواد مخدر بین 12 تا 15 دقیقه است.

وی تاکید کرد: این امر یک هشدار جدی است و جای تاسف دارد که مواد مخدر به این آسانی و با این سرعت و با قیمت بسیار ارزان در اختیار جوانان قرار می‎گیرد و باعث نابودی یک یا چند خانواده می‎شود.

کمپ توسکستان به مرکز توریستی تبدیل نشود

نائب رئیس شورای اسلامی شهر گرگان بیان کرد: در ایام گذشته با کمک دستگاه‎ها یک کمپ اجباری در توسکستان ساخته شد که در این روزها شنیده می‎شود قرار است به یک مهمانسرا و منطقه توریستی تبدیل شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه چنین معضلی به صورت جدی کشور و به خصوص استان ما را تهدید می‎کند از شهردار گرگان و مسئولان امر انتظار می‎رود تا با توجه به اینکه آنجا به عنوان ساخت کمپ اجباری ترک اعتیاد که محلی برای ترک معتادان خیابانی است پیگیری جدی را در خصوص عدم کاربری و موضوع مورد استفاده را داشته باشند. 

 

 «شیشه» دومین ماده مخدر مصرفی در کشور

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در اسفندماه سال گذشته در بازدید از اردوگاه ترک اعتیاد توسکستان اظهار داشت: مصرف شیشه خطرزاتر از تریاک است و جای نگرانی در این زمینه وجود دارد.

فرید براتی ادامه داد: با فعالیت پیشگیرانه‎ای که صورت گرفته، انتظار داریم تا مصرف شیشه در بین معتادان کمتر شود.

 آماری از تعداد معتادان شیشه‎ای وجود ندارد

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در خصوص آمار معتادان شیشه‎ای خاطرنشان کرد: تحقیقی در مورد میزان مصرف‌کنندگان مواد مختلف و محرک انجام نشده است، اما طرح‎های مطالعاتی وجود دارد که نتایج آن به چاپ خواهد رسید.

براتی با اشاره به وضعیت اعتیاد در گلستان تصریح کرد: با توجه به خدماتی که به افراد متقاضی از سوی بهزیستی انجام می‎شود، خوشبختانه وضعیت مناسبی را نسبت به سال گذشته دارد.

وی عنوان کرد: در بحث پیشگیری به طور جدی در سال 1390 نگرانِ گلستان در حوزه مراکز ارائه‎دهنده خدمات، بخش اقامتی میان‎مدت «کمپ‎ها»، مرکز TC و مراکز سرپایی بودیم که خوشبختانه نگرانی‎ها کمتر شده و وضعیت بهتری در گلستان احساس می‎شود.

 200 میلیون تومان اعتبار در اختیار بهزیستی گلستان/ اعتبارات دیگر در راه است

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: تیم‌های اجتماع‌محور در سال گذشته بین چهار تا شش تیم بود و اکنون به 20 تا 25 تیم افزایش یافته است و در دانشگاه‎ها، محله‎های شهری و روستایی این فعالیت‎ها وسیع‎تر شده است.

براتی با بیان اینکه اعتبارات خوبی برای گلستان نسبت به سال گذشته در نظر گرفته شده است، بیان داشت: بیش از 200 میلیون تومان از منابع بهزیستی، ستاد موادمخدر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختیار بهزیستی گلستان قرار گرفت و اعتباری بالغ بر 101 میلیون تومان دیگر نیز در راه است.

وی اضافه کرد: تلاش داریم اعتبارات دیگری نیز تا پایان سال علاوه بر اعتبارات مذکور برای بهزیستی گلستان جذب کنیم و این انتظار وجود دارد در حوزه خدمات پیشگیری، درمان و کاهش آسیب‎ها شاهد فعالیت‎های بهتری در گلستان باشیم.

افزایش 93 درصدی کشف مواد مخدر در گلستان

فرمانده انتظامی استان گلستان روز گذشته اعلام کرد: میزان کشفیات مواد مخدر از ابتدای سال‌جاری تاکنون 93 درصد در گلستان افزایش داشته است.

سیدمحمود میرفیضی از انهدام 24 باند تهیه و توزیع مواد مخدر از ابتدای سال‌جاری تاکنون خبر داد و افزود: میزان انهدام باندهای تهیه و توزیع مواد مخدر طی این مدت 110 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

وی ادامه داد: با تلاش مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر از ابتدای سال‌جاری تاکنون 610 کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شد که میزان کشف این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 93 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

756 نفر عوامل اصلی تهیه و توزیع مواد مخدر در استان در روزهای گذشته

فرمانده انتظامی گلستان دستگیری 756 نفر از عوامل اصلی تهیه و توزیع مواد مخدر را از دیگر موفقیت‌های کارکنان طی این مدت عنوان کرد و اذعان داشت: در همین راستا 11 دستگاه خودرو و چهار دستگاه موتورسیکلت و 22 دستگاه گوشی تلفن همراه متعلق به قاچاقچیان توقیف شد.

میرفیضی اجرای مستمر طرح پاکسازی نقاط آلوده و جلوگیری از فعالیت علنی و پنهان عوامل توزیع خرد مواد مخدر را از اولویت برنامه‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر در سال جدید عنوان کرد و بیان کرد: برگزاری مانورهای سراسری و منطقه‎ای در قالب طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و اجرای طرح نجات و جمع‌آوری معتادان پرخطر از دیگر برنامه‌های مهم پلیس در سال جدید خواهد بود.

 کاهش ابتلا به اعتیاد زمینه‌ساز کاهش بسیاری از جرائم است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر استان اظهار داشت: برای کاهش آسیب‌ها به ویژه در حوزه ‏مواد مخدر که به تنهایی عامل بسیاری از جرائم و آسیب‌های پرخطر اجتماعی است باید کار بنیادی صورت ‏بگیرد که این مهم بدون ایفای نقش خانه و خانواده، نظام تعلیم و تربیت و اطلاع‌رسانی مناسب امکان‌پذیر ‏نخواهد بود‎.‎

علیرضا جمشیدی در تشریح موارد اثرگذار در کاهش گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر بیان کرد: خانه و خانواده و نظام ‏تعلیم و تربیت از همه جهت‎ها می‌توانند در پیشگیری از اعتیاد اثرگذار باشند، به ویژه در بحث کنترل رفتارهای ‏فرزندان و دانش‌آموزان و اینکه در بیرون از محیط خانواده نوجوان و جوانشان با چه افراد و گروه‌های سنی ‏در ارتباط هستند‎.‎

جمشیدی تأکید کرد: خانواده‌ها باید این آگاهی را داشته باشند و به این موضوع توجه کنند که فرزندانشان ‏با افراد و گروه‌هایی که اختلاف سنی زیادی بین آنها وجود دارد، همراه نشوند زیرا این همراهی می‌تواند ‏باعث بروز اشکالات رفتاری شده و نوجوان و فرزند شما را به سمت آسیب هدایت کند‎.‎

 مواد مخدر صنعتی زنگ خطر را دوباره با صدای بلندتر به صدا درآورد

بنابر آنچه گفته شد به این نتیجه می‎رسیم که علاوه بر اینکه مصرف مواد مخدر در کشور و استان گلستان یک چالش و فاجعه بزرگ اجتماعی است گرایش جوانان به مواد مخدر صنعتی و تهیه این نوع مواد در کمترین زمان و با صرف هزینه بسیار پایین یک هشدار و زنگ خطر گوش‎خراشی را به صدا در آورده است.

علاوه بر اینکه در سراسر کشور فعالیت‎های جدی و مستمری برای کاهش مصرف مواد مخدر و در درجه اول جلوگیری از ورود و تولید مواد مخدر در حال انجام است اما باز هم شاهد آمار بسیار بالای مصرف مواد و تشکیل پرونده‎های گوناگون قضایی، جنایی و خانوادگی در دادسراها و دادگاه‎ها هستیم و متاسفانه در طول سال خانواده‎های زیادی بر اثر این بلای خانمان‌سوز نابود می‎شوند.

این امر نیاز به این دارد که علاوه بر تلاش مضاعف مسئولان، خانواده‎ها نیز در کنترل روابط دوستانه و اجتماعی فرزندان خود بیشتر دقت کنند و خود فرد نیز با هوشیاری بیشتر و درک بهتر ماهیت انسانیت، از استفاده این ماده بیهوده و پرخطر دوری کند.

انتهای پیام/83004/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول