اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان خبر داد

انجام 3 هزار و 400 هکتار زراعت چوب در همدان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: تاکنون 3 هزار و 400 هکتار زراعت‌چوب در همدان انجام شده که روند کار به دلیل محدودیت شدید منابع آب کند شده است.

انجام 3 هزار و 400 هکتار زراعت چوب در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدرضا همتی در جریان بازدید از خبرگزاری فارس همدان با اشاره به بحث فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی در رابطه با مقوله منابع طبیعی، نگاه مردم نسبت به منابع طبیعی را شامل دو دیدگاه دانست و افزود: برخی از مردم نسبت به منابع طبیعی بسیار حساس بوده و موضوعات را با جدیت خاصی دنبال می‌کنند و برخی نیز از این مهم غافل هستند.

وی بیان داشت: حساسیت مردم در کشور ما بیشتر بر روی بحث‌های محیط زیستی و گونه‌های جانوری است و در زمینه گیاهی این مسائل خیلی کمرنگ‌تر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه منابع طبیعی از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی حائز اهمیت است، منابع طبیعی را بیشتر یک موضوع فرهنگی قلمداد کرد و ادامه داد: منابع طبیعی را باید از دیدگاه فرهنگ نگاه کرد چرا که متعلق به آحاد مردم بوده و همگان از آن استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت منابع طبیعی ادامه داد: مردم باید نسبت به این موضوع حساس بوده و مسئولیت خود را در این زمینه ایفا کنند.

همتی گفت: با وجود 135 میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در سطح کشور دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات آن را رصد کند و به طور حتم باید مردم در این زمینه با شناخت وظایف خود فعال شوند.

*هر هکتار پوشش گیاهی 67 تن گرد و غبار را تثبیت می‌کند

وی با اشاره به اهمیت پوشش گیاهی و حیاتی بودن این موضوع گفت: منابع طبیعی بیشتر در مناطق شیب‌دار است چرا که در سطح دشت‌ها و آبرفت‌ها بیشتر کشاورزی و باغداری صورت می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: وقتی زمین شیب‌داری در معرض آب باران قرار بگیرد اگر پوشش گیاهی آن پنج درصد باشد روان‌آب آن 85 درصد است که با حرکت آب از بالا بر سرعت آن افزوده می‌شود و در صورت نبودن پوشش گیاهی مناسب باعث فرسایش خاک، سیل و رسوب می‌شود.

وی نقش دیگر پوشش گیاهی را جلوگیری از حرکت خاک و ریزگردها دانست و تصریح کرد: هر هکتار جنگل و پوشش گیاهی 67 تن گرد و غبار را تثبیت و رسوب می‌کند.

به گفته همتی اگر پوشش گیاهی مناسبی وجود نداشته باشد در آن صورت کنترل و مهار  پدیده ریزگردها سخت خواهد بود.

وی گفت:  هر چه بذرکاری، کپه‌کاری و جنگل‌داری انجام شود ولی مردم در قبال حفاظت از آن بی‌توجه باشند به منزله آن است که کاری انجام نشده است.

 

 

*خبرنگاران به عنوان سفیران توانمند منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بر آموزش و فرهنگسازی در زمینه منابع طبیعی تأکید کرد و گفت: اعتلای فرهنگی در این راستا و بیان مزایا، معایب، مباحث و اقدامات در زمینه منابع طبیعی جز از طریق رسانه‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به طرح‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در راستای فرهنگسازی ابراز داشت: طرح همیار طبیعت و محافظ افتخاری، برنامه‌های ویژه اداره آموزش و ترویج، یگان حفاظت و روابط عمومی از جمله اقدامات ما است.

همتی خواستار ورود روحانیان و افراد موثر در سطح استان و آموزش و پرورش برای فرهنگسازی در این زمینه شد و یکی از ابعاد آن را انعقاد تفاهمنامه‌های دوجانبه عنوان کرد.

وی با اشاره به حوزه فعالیت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح مراتع، جنگل‌ها و پوشش گیاهی گفت: اگر خبرنگاران نسبت به منابع طبیعی اشراف کامل داشته باشند می‌توانند به عنوان سفیری توانمند در این زمینه عمل کنند.

 

*لزوم آموزش و فرهنگسازی در زمینه منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کم شدن برخی از گونه‌ها از قبیل سنجد و ارغوان افزود: سنجد درخت پر نیازی است که در گذشته در کنار باغ‌ها، حاشیه جاده‌ها و کنار راه‌ها کشت می شد که دارای خاصیت‌ها و مزایایی در طب بود و علاوه بر آن حالت بادشکن داشت و مانع آسیب به مزارع اصلی می‌شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سنجد به صورت طبیعی خیلی کم است، گفت: طی سال‌های اخیر این گونه مورد ظلم قرار گرفته است.

همتی ادامه داد: در رابطه با گونه‌های درختی چون ارغوان که جزو گونه‌های مطلوب و جنگلی است نیز یک نمونه در گردنه اسدآباد وجود دارد که سعی ما بر توسعه آن است.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به مشکلات منابع طبیعی یادآور شد: بحث جوی استان همدان، ارتفاع آن از سطح دریا، طول دوره یخبندان و باد شدید در کنترل دانه‌های گیاهی موثر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان داشت: از دیگر مشکلات استان همدان در راستای توسعه جنگلی کمبود رطوبت در هوا و خاک است به همین دلیل بلوط که یکی از گونه‌های بسیار ارزشمند جنگلی است در استان همدان وجود ندارد و تنها 20 هکتار در منطقه گیان نهاوند وجود دارد.

وی با اشاره به مرگ بلوط و زبان جنگل زاگرس تصریح کرد: علت این امر تغییرات محیطی در طول سالیان دراز است که باعث می‌شود اکوسیستم‌های جنگلی یا مرتعی تغییر موضع و گونه بدهند که این امر تا حدی طبیعی است.

همتی  با اشاره به از بین رفتن درختان بلوط در ایلام، فارس و خوزستان گفت: بخشی از این امر به طبیعت و بخشی نیز به دخالت انسان برمی گردد که در حال حاضر ایجاد نگرانی کرده است.

وی یادآور شد: دام زیاد، کوبیدگی سطح جنگل‌ها و بی‌توجهی به این مقوله و علاوه بر آنها بحث‌های اقلیمی این امر را تشدید می‌کند.

 *استعدادیابی 2 هزار هکتار از اراضی همدان طی سال گذشته

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت:‌ زراعت چوب نیز از دیگر اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است که در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی با اشاره به فلسفه زراعت چوب افزود: با کاشت گونه‌هایی که سریع رشد می‌کنند در راستای تولید چوب، فشار از گونه‌های جنگلی کاسته می‌شود و مقرون به صرفه است.

همتی زراعت چوب را شامل دو بخش دانست و در تشریح این مطلب گفت: یک بخش در اراضی شخصی و توسط مردم انجام می‌شود که با ارائه  طرح به آنها تسهیلات پرداخت می‌کنیم و بخش دیگر در اراضی ملی اجرا می شود که افراد دارای مجوز آب می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند.

وی بیان داشت: تاکنون 3 هزار و 400 هکتار در سطح استان در دو بخش اراضی ملی و شخصی کشاورزان توسعه زراعت چوب داشته‌ایم که روند کار به دلیل محدودیت شدید منابع آب کند شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در پایان با بیان اینکه از دیگر وظایف منابع طبیعی و آبخیزداری استعدادیابی اراضی است،خاطرنشان کرد: طی سال گذشته در سطح 2 هزار هکتار استعدادیابی و مکان‌یابی معمولی صورت گرفته است.

انتهای پیام/89006/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول