اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شاگرد شهید بهشتی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

روش تدریس در دانشگاه‌ها بهشتی‌پرور نیست

یکی از شاگردان شهید بهشتی با بیان اینکه دانشگاه و روش تدریس دانشگاه‌هایمان، بهشتی‌پرور نیست، گفت: وضعیت تدریس در دانشگاه مبتنی بر مباحثه نیست که در این زمینه نیازمند یک تغییر جهت برای تجلی اندیشه‌های افرادی چون بهشتی هستیم.

روش تدریس در دانشگاه‌ها بهشتی‌پرور نیست

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، صادقعلی رنجبر عضو هیئت علمی دانشگاه‌های مازندران و یکی از شاگردان آیت‌الله شهید بهشتی است.

 به مناسبت واقعه هفت تیر، گفت‌وگوی فارس درباره شخصیت شهید بهشتی با وی را می‌خوانیم.

این شاگرد شهید بهشتی در پاسخ به سئوالی درباره ویژگی‌های شخصیتی شهید بهشتی گفت: بحث درباره شهید بهشتی در واقع بحث معنوی، معناگرایی و شناسایی ابعاد ماهوی شخصیت وی به همراه شهید مطهری که رکن اساسی اندیشه‌های جهان‌بینی و تبیین راهکاری و ساختاری در شکل‌گیری جمهوری اسلامی است را شامل می‌شود.

شهید بهشتی اندیشه‌های انقلاب را اجرایی کرد

رنجبر با اشاره به اینکه شهید مطهری پایه‌گذار اندیشه‌های انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: شهید بهشتی کسی بود که این اندیشه‌ها را به شکل اجرایی درآورد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در واقع بهشتی قانون اساسی را از ارزش‌هایی که متاثر از اندیشه‌های مطهری بود به شکل اجرایی استخراج کرد.

وی با بیان اینکه شهید مطهری و شهید بهشتی هر دو شاگرد امام خمینی (ره) بودند، افزود: پردازش درباره شخصیت شهید بهشتی در واقع پردازش ماهیت انقلاب اسلامی است که این شهید بزرگوار جهان‌بینی و نگرشی نسبت به نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه تبیین کردند.

شهید بهشتی بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب

این استاد علوم سیاسی دانشگاه‌های مازندران شهید بهشتی را بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: تبیین ولایت فقیه در انقلاب اسلامی در بافت مجلس خبرگان رهبری در دوره اول و در زمانی که این مجلس آن موقع به هیچ وجه آمادگی این مسئله را نداشت از دستاوردهای بارز شهید ارزشمند هفتم تیر است.

وی با تاکید بر اینکه در مجلس خبرگان رهبری در دوره اول شهید بهشتی با دو گروه روحانیون لیبرال و روشنفکری روبرو بودند که ضرورتی را برای ولی فقیه نمی‌دیدند، خاطرنشان کرد: شهید بهشتی در آن موقع برای تصویب این مسئله فقط زمان حاضر را نمی‌دیدند بلکه آینده‌نگری داشتند و در واقع روزهای مانند امروز را می‌دیدند و به این نتیجه رسیدند که باید اراده برتر برای حل مشکلات انقلاب اسلامی وجود داشته باشند.

اصرار بر تصویب اصل ولایت فقیه در قانون اساسی توسط «یک ملت»

رنجبر اصرار بر تصویب اصل ولایت فقیه در قانون اساسی و بحران‌زدایی با تکیه بر قوانین ثانویه برای عبور از بحران را از زحمات و تلاش‌های بی‌وقفه شهید بهشتی برشمرد و اظهار داشت: شهید بهشتی برای دست یافتن به این مسئله، مناظره‌ها و مباحثه‌های زیادی را در دانشگاه داشتند و سعی می‌کردند که تفکر ناب و اسلام ناب محمدی را همان‌گونه که است در جامعه ترویج دهند.

وی استمرار و اجرایی شدن اندیشه‌های شهید مطهری را تلاش‌های ویژه شهید بهشتی برشمرد و گفت: شهید بهشتی علمدار اجرایی و مانع بزرگ برای مصادره انقلاب توسط لیبرال‌ها، احزاب و گروه‌های افراطی اوایل انقلاب بودند، گرو‌ه‌هایی که در اوایل انقلاب در فضای رسانه‌ای مطلوبی که جهان برایشان فراهم کرده بودند، برای عدم تحقق این مسئله تلاش می‌کردند.

امام فرمودند: «شهید بهشتی مظلومیت مضاعف داشت»

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مقابله با بنی‌صدر و اندیشه‌های انحرافی آن زمان و ایستادگی در برابر اندیشه‌های انحرافی موجب شده بود تا این شهید از طرف خودی‌ها و حتی غیرخودی‌ها تخطئه شود، افزود: به واسطه همین مسئله بود که امام فرمود:«شهید بهشتی مظلومیت مضاعف داشت».

رنجبر با بیان اینکه تخطئه و مخالفت گروه‌های غیرخودی تعجب ندارد، اظهار داشت: آنچه تاسف‌بار است این است که شهید بهشتی از سوی خودی‌ها نیز تخطئه می‌شود و برخی افراد خودی نادانسته به دلیل فقدان بصیرت، پذیرش اندیشه‌های این شهید بزرگوار را نداشتند.

موضوع قابل پرداخت از سوی شهید بهشتی همیشه نو بود

یکی از شاگردان شهید بهشتی در ادامه درباره معرفی شهید بهشتی به عنوان کلیددار انقلاب نیز افزود: مهم‌ترین نقش شهید بهشتی در انقلاب این بود که در هر موضوعی که وارد می‌شدند موضوع نو و جدیدی بود.

وی با اشاره به اینکه شهید بهشتی بحث قانون اساسی اسلامی که با استانداردهای جهانی قابل انطباق باشد را از مجلس موسسات کّند و قانون اساسی که قابلیت اجرایی و اسلامی داشته باشد را در دستور کار قرار داد، یادآور شد: برای نمونه درباره اجرایی شدن لایحه قصاص بر اساس آنچه که در اسلام آماده است، شهید بهشتی برای نخستین بار مطرح کردند که در این زمینه در 25 خرداد سال 60 به دعوت بازرگان، تظاهرات خیابانی به راه انداختند.

آشتی‌ناپذیر بودن با انحراف‌پیشگان از ویژگی بارز شهید بهشتی

رنجبر با اشاره به اینکه بعد از این مسئله بود که امام فرمودند: «از نهضت آزادی‌ها در هیچ سمتی استفاده نشود»، خاطرنشان کرد: شهید بهشتی بعد از این مسئله بود که گفتند:« ما راست‌قامتانی هستیم که در برابر هیچ انحرافی سر خم نکردیم».

این شاگرد شهید بهشتی آشتی‌ناپذیر بودن با انحراف پیشگان را از دیگر ویژگی بارز شهید بهشتی دانست و تصریح کرد: به دلیل صبوری و شکیبا بودن در برابر تیره‌اندیشان و پاسبانی نظام، ایشان را کلیددار و تولیت نظام می‌دانیم و در واقع شهید بهشتی آیینه تمام‌نمای اجرایی شدن ساختار انقلاب اسلامی است.

وی داشتن صحه صدر کامل، تحمل اندیشه‌های مخالف، اقتدار برای تفکر اسلام ناب محمدی و پرچمداری خط امام راحل را از دیگر ویژگی شهید بهشتی عنوان کرد و درباره وجود داشتن افرادی همچون شهید بهشتی در انقلاب اسلامی نیز گفت: اینکه فکر کنیم با رفتن شهید بهشتی نمی‌توان مانند ایشان در انقلاب اسلامی تولید کرد، تفکر درستی نیست و در واقع یک نوع مرده‌پرستی است.

شهید بهشتی استمرار دارد

رنجبر گفت: باید بدانیم که شهید بهشتی استمرار دارد و با رفتن وی جریان شهید بهشتی متوقف نشده است، شهید بهشتی مولد حوزه علمیه قم و اندیشه‌های امام راحل است و قابلیت این شهید را می‌توان در جلوه‌های مقام معظم رهبری و شاگردان امام در عرصه‌های سیاسی و دینی متجلی دید و در عین حال معتقد نیستم که ایران پر از شهید بهشتی و یا خالی از ایشان شده است.

نخستین شاگرد شهید بهشتی در استان مازندران درباره حضورش در کلاس‌های درس دانشگاهی شهید بهشتی به عنوان یک دانشجو نیز اظهار داشت: در اواخر سال 58 و ابتدای سال 59 به مدت شش ماه در یک دوره آموزشی در محضر ایشان نشستیم و ایشان شناخت اسلام را برای ما تدریس می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه کلاس ما در این مدت روزهای یک‌شنبه و دوشنبه بود، افزود: در این کلاس‌ها در زمینه جهان‌بینی تفکر نو و برداشت جدیدی از فقه سنتی از محضر ایشان بهره‌ بردیم و در واقع شهید بهشتی مصداق فقه زمان و مکان بود و معتقد بود که جامعه با فرهیختگان نسل پویا درست می‌شود و از طرفی به اندازه کافی اگر تعبد داشته باشیم دشمن قادر به نفوذ در ما نخواهد بود.

رنجبر با بیان اینکه این شهید به شناخت اسلام در بعد تئوری و علمی می‌پرداخت، یادآور شد: شهید بهشتی در این کلاس‌ها در کنار مباحث تئوری محض با تربیت نسل جدید برای انقلاب کادرسازی می‌کرد.

 شهید بهشتی پیوسته در کلاس‌های درس حضور می‌یافت 

این شاگرد شهید بهشتی با یادآوری این نکته که شهید بهشتی به صورت منظم و پیوسته در کلاس‌های درس حضور می‌یافت، گفت: این شهید بزرگوار بعد از تدریس 45 دقیقه در کلاس می‌ماند و در این مدت مراجعه‌های شخصی را بی‌پاسخ نمی‌گذاشتند و در واقع با این سیره عملی اندیشه‌های اسلام ناب محمدی در ما جلوه‌گر می‌شد به طوری که 32 سال بعد از آن واقعه هرگز ثانیه‌ای در خودم احساس عدول و افت نمی‌کنم.

وی درباره اینکه آیا در دانشگاه و حوزه در حال حاضر همان اندیشه‌ها حاکم است یا خیر اظهار داشت: دانشگاه‌ها و حوزه برای تقویت و رسیدن به آنچه که شهید بهشتی مد نظر داشتند نیازمند تقویت محتوا است و همچنان که مقام معظم رهبری درباره وضعیت علوم انسانی ابراز نگرانی کردند باید عنوان شود که وضعیت علوم با آنچه که مورد نیاز جامعه اسلامی است فاصله دارد و در این زمینه باید با تجدید منابع و تزریق اساتید قوی گام برداشت.

دانشگاه و روش تدریس دانشگاه‌های ما بهشتی‌پرور نیست

رنجبر با بیان اینکه دانشگاه و روش تدریس دانشگاه‌های ما بهشتی‌پرور نیست، متذکر شد: چون وضعیت تدریس در دانشگاه مبتنی بر مباحثه، مناظره، تحلیل محتوی نیست و در واقع در این زمینه نیازمند یک تغییر جهت برای تجلی حضور اندیشه‌های آرمانی افرادی همچون شهید بهشتی هستیم.

این استاد دانشگاه که افتخارش را شاگردی کردن در محضر استادی همچون شهید بهشتی عنوان می‌کند درباره خاطره‌ای از این استاد می‌گوید: بزرگ‌ترین خاطر من این است که شاگرد کسی بودم که ظرفیت روانی تحمل اندیشه‌های مخالف را داشت، به هیچ وجه برآشفته نمی‌شد و تعرض به سمت طراح سئوال‌های مخالف از ایشان نمی‌دیدیم، همیشه با تبسم وارد پاسخگویی به سئوال‌ها می‌شد و با شکل بنیادی پاسخگوی سئوال‌ها بود و ابهام‌زدایی می‌کرد.

شهید بهشتی در زمان حضور در کلاس یک دقیقه هم تاخیر نداشت

وی با بیان اینکه این استاد ارزشمند با اندیشه‌های ناب و عمق مطالعاتی که از تسلط وی در پاسخگویی به سئوال‌های می‌شد، احساس کرد، به تبیین اندیشه‌های اسلام ناب محمدی می‌پرداخت، خاطرنشان کرد: شهید بهشتی در آن زمان که رئیس قوه قضاییه و دیوان عالی کشور بودند به عنوان یک استاد دانشگاه، منظم سر کلاس حاضر می‌شدند و حتی یک دقیقه هم تاخیر نداشتند.

رنجبر با تاکید بر این نکته که در کلاس درس در چهره شهید بهشتی جلوه مسئولیت در نظام دیده نمی‌شد، اظهار داشت: ایشان در کلاس درس، معلم صرف بود و ادبیات تحکمی و اقتدار را نداشتند، متواضعانه برخورد می‌کردند و این نشان‌دهنده این بود که شهید بهشتی قدرت تفکیک دو شخصیت علمی و سیاسی را در خود داشتند.

وی در پایان با اشاره به اینکه باید اندیشه‌های شهید بهشتی به مقتضیات زمان ارائه شود، گفت: توجه به احکام ثانویه و پردازش نو به مسئله از مواردی است که باید به آن توجه شود چون بعضی مواقع اتکا به تفاسیر قدیمی ممکن است منجر به انحراف شود.

===============

گفت‌و‌گو از مهرانگیز عباسی

 

===============

انتهای پیام/86003/ی40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول