اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت غله کردستان:

534 هزار هکتار از اراضی کردستان زیر کشت گندم رفت

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان گفت: 534 هزار هکتار از اراضی زراعی استان در سال زراعی جاری زیر کشت گندم رفته است.

534 هزار هکتار از اراضی کردستان زیر کشت گندم رفت

جمال صالحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سنندج سطح زیر کشت گندم استان در سال زراعی 92-91 را 534 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: 500 هزار هکتار از این میزان زیر کشت دیم و 34 هزار هکتار نیز زیر کشت آبی قرار گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه هیچگونه مشکلی برای خرید گندم از کشاورزان استان وجود ندارد، تصریح کرد: تحویل گندم توسط مراکز خرید به مباشرین خرید از ششم تیرماه سال جاری آغاز شده است.

این مسئول از تشکیل کارگروه خرید گندم استان از اردیبهشت‌ماه امسال خبر داد و گفت: با برگزاری جلسات مختلفی با حضور کانون سیلوداران، مباشرین خرید و سایر ادارات ذی‌ربط به عنوان اعضای کارگروه خرید گندم تمهیدات لازم برای خرید گندم از کشاورزان اندیشیده شده و هیچ مشکلی در این راستا وجود ندارد.

وی تصریح کرد: آماده‌سازی تمام مراکز خرید اعم از امکانات آزمایشگاهی، کالیبره‌کردن (استانداردسازی) باسکول‌ها، ضد عفونی کردن انبارها و سیلوها و سایر تجهیزات مورد نیاز در امر خرید گندم اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده، عقد قرارداد با مراکز خرید گندم، تشکیل کارگاه‌های آموزشی ویژه خرید گندم با قیمت تضمینی دولت و همچنین تأکید بر نصب بنر و پلاک کارت در تمامی مراکز خرید گندم، تشکیل کمیته‌های حمل و نقل از مزرعه تا مراکز خرید گندم و نظارت مستمر بر خرید گندم از جمله اقداماتی است که در فصل خرید گندم در سطح استان صورت می‌پذیرد.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم براساس تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور خواهد بود، اضافه کرد: قیمت خرید تضمینی گندم با 4 درصد افت مفید و 2 درصد غیر مفید هر کیلوگرم 720 تومان تعیین شده است.

صالحی تصریح کرد: هر چه میزان گندم پاک‌تر یعنی درصد افت مفید آن بیشتر باشد، مبلغ بیشتری به کشاورزان تعلق می‌گیرد، به طوری که قیمت گندم صفر - صفر 734 تومان و 6 ریال است.

به گفته وی، براساس جدول، خرید گندم تا 10 درصد افت مفید و 7 درصد غیر مفید قابل تحویل از کشاورزان خواهد بود.

*افزایش 70 درصدی قیمت پایه خرید گندم

وی خاطرنشان کرد: امسال دولت به منظور حمایت از کشاورزان اقدام به افزایش بیش از 70 درصد قیمت پایه نسبت به سال گذشته کرده و در همین راستا بر اساس تفاهمنامه فی‌‌مابین شرکت دولتی ایران و سازمان تعاون روستایی کشور از ظرفیت تمامی مراکز شبکه‌های اتحادیه تعاونی روستایی در سطح استان که 96 مرکز بوده به منظور تحویل به موقع و جلوگیری از کاهش هزینه حمل گندم‌کاران استفاده شده است.

مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی از بانک سپه به عنوان بانک عامل نام برد و ادامه داد: براساس تمهیدات انجام شده در صورت تحویل به موقع فلاپی توسط مراکز خرید گندم به بانک در کمتر از 48 ساعت نسبت به واریز وجه به حساب کشاورزان اقدام خواهد شد.

*فعالیت 108 مرکز خرید گندم

صالحی سیاست اصلی این شرکت را خرید تضمینی و جلوگیری از خروج گندم به سمت خوراک دام و طیور عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 108 مرکز خرید گندم در استان فعالیت دارند که 96 مرکز آن مباشر خرید و 12 مرکز کمیسیون خرید است.

وی میزان ظرفیت ذخیره‌سازی را بیش از میزان برآورد شده عنوان کرد و گفت: میزان ظرفیت سیلوها و انبارهای دولتی در استان 160 هزار تن، سیلوهای خصوصی 260 هزار تن، شبکه‌های روستایی 150 هزار تن و کارخانه‌های آردسازی 148 هزار تن است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان به اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از ورود واسطه‌گران و دلالان در سطح استان اشاره کرد و افزود: استفاده از ظرفیت شرکت‌های روستایی به عنوان مباشر خرید گندم تضمینی از اقدامات شرکت غله و خدمات بازرگانی استان در این راستا است.

*برخورد قانونی با دلالان گندم

به گفته صالحی، با توجه به سهم‌دار بودن کشاورزان و اینکه مراکز خرید شبکه‌های روستایی امکان خرید گندم توافقی را ندارند و بر اساس تصمیم ستاد خرید گندم استان، واحدهای خوراک دام و طیور مجاز به استفاده از گندم مصرف انسانی نیستند و در صورت مشاهده افراد دلال در سطح استان توسط بازرسین سازمان برخورد قانونی با آنها صورت می‌گیرد.

وی در خصوص تأمین آرد خبازی‌ها نیز اظهار کرد: کارگروهی متشکل از سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه خبازان، فرمانداری استان، شرکت غله و خدمات بازرگانی و شرکت حمل و نقل خلیج فارس با توجه به ساعت کار خبازی‌ها، میزان آرد مصرفی، پراکنش جمعیتی و کیفیت نان اقدام به تأمین آرد مورد نیاز هر یک از واحدهای خبازی می‌کند‌.

به گفته مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان، به همین منظور شرکت خلیج فارس نیز به عنوان شبکه تأمین و توزیع آرد مصرفی خبازی‌ها در سطح شهر فعالیت می‌کند.

صالحی همچنین در خصوص تأمین آرد خبازی روستاها و خام‌پزان اظهار کرد: براساس جلسات کارگروه، آئین‌نامه اجرایی ماده 110 قانون برنامه پنجساله توسعه را به اتحادیه شرکت‌های تعاونی روستای واگذار کرده‌اند و موظف به رعایت قیمت‌های ابلاغی هستند.

*کمبودی در عرضه آرد نداریم

وی با اشاره به اینکه هیچگونه کمبودی در عرضه آرد نداریم، افزود: در صورت مشاهده عدم رعایت ساعت ‌کار، تعطیلی خود سرانه و یا کم‌فروشی و گران‌فروشی توسط بازرسین اتحادیه مربوطه و بازرسین سازمان برخورد قانونی انجام می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان، در صورت مشاهده هرگونه تخلف همشهریان می‌توانند با تماس با شماره 124 موضوع را به سازمان صنعت، معدن و تجارت گزارش دهند.

صالحی با بیان اینکه آرد کارخانجات استان دارای نشان استاندارد است، تصریح کرد: کار نمونه‌برداری از کارخانه‌های آردسازی استان ماهانه توسط اداره‌ کل استاندارد استان انجام می‌شود.

وی درصد بالای خاکستری (تیره بودن رنگ آرد) را مهم‌ترین ویژگی آرد مرغوب دانست و گفت: کیفیت نان بسته به مواد اولیه مرغوب، نیروی کار ماهر، ابزار و تجهیزات استاندارد در کارگاه دارد که در این راستا ضمن تأکید بر عرضه آرد با کیفیت مطابق استاندارد براساس تفاهمنامه آموزشی با مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان برابر قرارداد 5 ساله وزارت بازرگانی و وزارت کار تمام شاغلین نانوایی بر حسب نوع مهارت موظف به گذراندن دوره آموزشی هستند.

*انحلال اتحادیه ضایعات نان

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان در خصوص ضایعات نان نیز گفت: ضایعات نان نسبت به قبل از هدفمندسازی یارانه‌ها به لحاظ آزاد بودن خبازی‌ها در انتخاب نوع آرد، ایجاد فضای رقابتی بین واحدهای خبازی و مشتری‌مداری به میزان قابل توجهی کاهش یافته به طوری که موجب انحلال اتحادیه ضایعات نان شده است.

وی به کشاورزان توصیه کرد: در راستای جلوگیری از خروج گندم به سمت خوراک دام و طیور و مصارف غیرانسانی گندم را به مراکز خرید آن تحویل دهند.

انتهای پیام/79001/ز40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول