اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل:

مهدی و القاب آن بیشترین نامگذاری‌ها در اردبیل است

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل گفت: نامگذاری نوزادان به نام مهدی و القاب مختلف آن حضرت در استان اردبیل رونق گرفته و جزو سه نام اول انتخابی مردم این استان می‌باشد.

مهدی و القاب آن بیشترین نامگذاری‌ها در اردبیل است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عبدالله امینی صبح امروز در جلسه مسئولان ثبت احوال در اردبیل اظهار داشت:‌ از بدو تأسیس ثبت احوال استان اردبیل نام مهدی به عنوان سه نام اول استان ثبت شده و گرایش به نام‌های ائمه اطهار روز به روز در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: در استان اردبیل اسامی تعداد یک‌هزار و 56 متولد شده در سال گذشته با نام مهدی، امیر مهدی و محمدمهدی ثبت شده و القاب ائمه اطهار (ع) در بین فراوانی نام بیشترین‌ها را به خود اختصاص داده است.

امینی خاطر نشان کرد: ‌اسم بخش مهمی از هویت شخص را در بر می‌گیرد و در واقع انسان‌ها با اسم خود زندگی کرده و رشد می‌کنند و با همین اسم هویت واقعیشان را به دست می‌آورند.

این مسئول اضافه کرد: ‌بر اساس همین اعتقادات و باورهای دینی در جامعه بالاترین فراوانی در نامگذاری را اسامی اسلامی تشکیل داده و والدینی که برای فرزندان خود نام‌های نامفهوم تعیین می‌کنند پس از مدتی برای تغییر اسامی برگزیده خواستار تغییر به اسامی اسلامی، ایرانی می‌شوند.

وی بیان کرد: از همین رو گرایش به انتخاب اسامی خارجی به شدت کاهش یافته و ما کمترین رغبت را در این زمینه از سوی مردم شاهد هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل ثبت احوال استان در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد:‌ بیش از 98 درصد ولادت و وفات در مهلت قانونی انجام می‌شود.

امینی گفت: ‌رشد ثبت ولادت در مهلت قانونی دو درصد و رشد ثبت وفات در مهلت قانونی نیز حدود سه درصد است.

وی عملکرد مورد انتظار سازمان ثبت احوال کشور در ثبت ولادت و وفات را در سال 91 به ترتیب 98.5 درصد و 98 درصد اعلام کرد و افزود: عملکرد واقعی ما در ثبت ولادت 98.6 درصد و وفات نیز 98.4 درصد است.

امینی در ادامه این موفقیت را مرهون زحمات بی‌شائبه مدیران و کارکنان ادارات ثبت احوال استان دانست و از تلاش‌های این مجموعه قدردانی کرد.

وی در ادامه سخنان خود از تغییر نام 996 موردی در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد:‌ علاوه بر آن سه هزار و 764 پرونده تغییر نام خانوادگی نیز مصوب شده و در سال گذشته تغییرات آن اعمال شده است.

امینی با یادآوری اینکه 199 هزار و 900 مورد خدمت ثبتی انجام شده است، خاطر نشان کرد: تغییر نام و نام خانوادگی از جمله مواردی است که پس از بررسی‌های لازم و انجام استعلام اعمال می‌شود.

وی اضافه کرد: در مجموع در یک سال گذشته رسیدگی به صدور رأی در سه هزار و 290 پرونده با بررسی اختلافات موجود انجام شده است.

امینی در پایان بیان کرد: در ایام انتخابات با فعال بودن کلیه دفاتر پیشخوان و ادارات، ما موفق شدیم برای 184 مورد ابلاغ شماره ملی در ادارات و 75 مورد ابلاغ شماره ملی در دفاتر پیشخوان دولت صادر کنیم که از این بابت از تلاش‌های این مجموعه قدردانی می‌کنیم.

انتهای پیام/62007/ک40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول