اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کمیته امداد کردستان خبر داد

ایجاد بانک اطلاعات خیرین در کردستان/ هدف‌گذاری برای جمع‌‌آوری 10 میلیارد تومان زکات

مدیرکل کمیته امداد کردستان از ایجاد بانک اطلاعات خیرین در تمامی حوزه‌های معاونت مشارکت‌های مردمی این نهاد در استان خبر داد.

ایجاد بانک اطلاعات خیرین در کردستان/ هدف‌گذاری برای جمع‌‌آوری 10 میلیارد تومان زکات

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، قنبر موسی‌نژاد چهارشنبه‌شب در جمع مسئولین دبیرخانه شورای زکات استان در سنندج اظهار کرد: رویکرد کمیته امداد در زمینه جمع‌اوری زکات با سال‌های گذشته متفاوت است.

وی با بیان اینکه معادل‌سازی زکات در سال‌جاری با مدیریت کمیته امداد در استان صورت می گیرد، تصریح کرد: باید در راستای انجام درست این رسالت با تعامل و همفکری گام برداریم و مهم‌ترین اولویت ما هدایت زکات به سمت زکات فقرا باشد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی کردستان خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر در بحث ساخت و ساز و تعمیر مساجد از محل زکات اقدامات خوبی صورت گرفته تا جایی‌که بیش از ظرفیت نیز در این حوزه کار شده است.

موسی‌نژاد افزود: اختصاص 70 درصد از زکات جمع‌آوری شده به امور فقرا با توجه به نیازهای موجود از سیاست‌های اصلی دبیرخانه شورای زکات مرکز است و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: زیربنای زکات در سال 84 در این استان بنا شده و طراحی آن به گونه‌ای است که تغییر دادن در آن مشکل بوده و نیاز به جدیت و تلاش مضاعف دارد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی کردستان افزود:‌ تغییر در این رویه از سال گذشته در برخی از شهرستان‌های استان آغاز شده ولی روند حرکت بسیار ضعیف است.

موسی‌نژاد با بیان اینکه بازکردن فصلی از زکات برای رفع مشکلات روحانیون نیز مورد توجه قرار گرفته است، گفت: باید بخشی از زکات برای رفع مشکلات و نیازهای ضروری مبلغین، عاملین و روحانیون که در حوزه ترویج و احیا زکات اختصاص داده شود.

وی از جذب اعتباری برای زکات غیرپروژه‌ای از طریق شورای مرکزی امداد خبر داد و گفت: این اعتبار با توجه به عملکرد هر کدام از شهرستان‌ها اختصاص داده می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی کردستان تصریح کرد:‌ هدایت زکات به سمت فقرا به این معنی نیست که زکات پروژه‌ای صفر شود بلکه در این زمینه نیز با جدیت کار می‌کنیم.

موسی‌نژاد افزود:‌ باید زکات پروژه‌ای را به سمت اجرای پروژه‌های مورد نیاز مردم همچون ساخت راه، مجتمع‌های آبرسانی، خانه عالم و غیره سوق داده شود.

وی خواستار ارائه گزارش در زمینه میزان همکاری دستگاه‌های عضو شورای زکات در شهرستان‌های مختلف استان شد و گفت: حضور فعال اعضای شورای زکات در جلسات نیز باید به صورت جدی مورد توجه دبیرخانه زکات در شهرستان‌ها قرار گیرد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی کردستان از حضور رئیس شورای زکات بعد از ماه مبارک رمضان در استان خبر داد و بیان داشت: تا پایان رمضان گزارش عملکرد شورای زکات شهرستان‌ها باید به صورت تفکیک شده آماده شود.

موسی‌نژاد اعلام انتظارات به دستگاه‌های عضو شورای زکات قبل از آغاز ماه رمضان را ضروری دانشت و بیان داشت: دبیرخانه شورای زکات با ابلاغ شرح وظایف هر کدام از ادارات عضو در پایان رمضان جمع‌بندی اقدامات انجام شده را در کوتاه‌ترین مدت به دبیرخانه شورای زکات استان اعلام کند.

وی در مورد انتخاب مبلغین زکات نیز اظهار کرد: مسئولین دبیرخانه شورای زکات باید در انتخاب مبلغین کارشناسانه‌تر عمل کنند و از افرادی که توانایی بیشتری دارند در این راستا استفاده کنند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی کردستان افزود: افزایش تعامل هرچه بیشتر با مبلغین و افراد معتمد در موسی‌نژاد مستندسازی اقدامات انجام شده را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: این کار ضمن ایجاد یک بانک اطلاعاتی از خیرین موجب می‌شود در کوتاه‌ترین زمان با افراد خیر ارتباط برقرار کرد.

* ایجاد بانک اطلاعاتی خیرین

وی با بیان اینکه بانک اطلاعات خیرین باید در تمامی حوزه‌های مشارکت‌های مردمی امداد با اولویت زکات تشکیل شود، تصریح کرد: شفاف‌سازی در زمینه نحوه هزینه‌کرد زکات نیز از مهم‌ترین اولویت‌های است که می‌تواند در تشویق و ترغیب مردم به پرداخت زکات از طریق امداد داشته باشد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی کردستان نقش اطلاع‌رسانی و تبلیغات را در ترویج و احیای فریضه الهی زکات در جامعه کلیدی دانست و بیان داشت: حرکت به سمت تبلیغات نوین و جدید و خلاصه نکردن تبلیغات در حد نصب یک پلاکارد ضروری است.

موسی‌نژاد ایجاد شبکه های نیکوکاری در سطح استان را از دیگر برنامه‌های مهم این نهاد در سال‌جاری عنوان کرد و گفت: برگزاری جلسات توجیهی با حضور ماموستایان مساجد اولین گام در راستای ایجاد این شبکه‌های نیکوکاری در شهرستان‌های استان باشد.

وی به ظرفیت‌های استان در راستای افزایش زکات مال‌التجاره اشاره کرد و گفت: باید با برنامه‌ریزی دقیق از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی کردستان خاطرنشان کرد: باید با تشکیل کارگروه اصناف با محوریت بازرگانی صنوف مختلف را به پرداخت زکات مال‌التجاره در استان تشویق و ترغیب کنیم.

وی شناسایی نقاط ضعف در راستای تحقق اهداف را ضروری دانست و گفت: شناسایی نقاط ضعف و برطرف کردن آن نقش مهمی در تحقق اهداف هر نهاد و سازمانی در حوزه‌های مختلف دارد. 

* هدف‌گذاری جمع‌آوری 100 میلیارد ریال زکات

موسی‌نژاد با اشاره به برنامه‌ریزی و هدف گذاری برای جمع‌آوری 10 میلیارد تومان زکات در سال‌جاری در این استان گفت: خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های امسال ظرفیت لازم برای جمع‌آوری و تحقق این میزان زکات و حتی بیشتر از آن در استان فراهم است.

به گفته وی، با وجود توفیقات خوبی که در بحث جمع‌آوری زکات نسبت به گذشته به دست آورده‌ایم، اما در حقیقت توانسته‌ایم تنها 20 درصد از ظرفیت های زکات موجود در استان را احصا کنیم و باید برای جذب 80 درصد دیگر نیز با جدیت تلاش کنیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی کردستان در پایان افزود: اگر بتوانیم تمام ظرفیت‌های زکات را در استان احصا کنیم مبلغی که بدست می‌آید می‌تواند ضمن رفع بسیاری از مشکلات و محرومیت‌ها زمینه توانمندسازی مددجویان را فراهم کند.

انتهای پیام/79002/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول