اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

شهدای مبارزه با قاچاق چرا گمنامند

این بار شهدایی از جنس و سلوک راد‌مردان جبهه‌های جنوبی به پاخواسته و بار دیگر برابر گزند و هجوم دشمنان در عرصه جنگ نرم ایستادگی و پافشاری می‌کنند.

شهدای مبارزه با قاچاق چرا گمنامند

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا استان قزوین، ششم تیرماه، هر ساله برابر با 26 ژوئن با تصویب سازمان ملل متحد در سال 1987 به نام روز جهانی مبارزه با پدیده شوم اعتیاد و مواد مخدر نام نهاده شده است.

عبارت مخدر در تعاریف اصلاحی و عامی به معنی ماده تخدیرکننده و متغییر سیستم عصبی و روانی از حالت عادی به حالت غیرطبیعی و در حد جنون آمده است که این تعاریف در تمامی کشور‌ها که با این پدیده شوم خانمان‌سوز دست و پنجه نرم می‌کنند، ثقلی است که تقریباً تمام افراد نسبت به آن آگاهی داشته و می‌دانند.

مخدر‌ها در دنیای کنونی و در کشور‌های مختلف انواع و اشکال مختلفی را داشته و شیوع یافته‌اند.

کشور‌های در حال توسعه در حال حاضر در معرض شدید نفوذ و شیوع این پدیده شوم و نامبارک قرار داشته و جوانان آسیب‌پذیرترین قشر جوامع شمرده می‌شوند.

کشتزارهای انبوه تولید، پرورش و برداشت محصول خشخاش (ماده اولیه و لازمه تولید تریاک و بسیاری از مخدرها) در مزارع کشاورزی شهرهای مختلف کشور افغانستان امروز عامل تولید و صادرات این پدیده خانمان‌سوز شده است و تأسف‌‌برانگیزتر اینکه افغان‌ها به علت فقر، مشکلات شدید اقتصادی، ناامنی و عدم ثبات اقتصادی شدید و بحرانی به صورت اجبار و گسترده در مزارع خود این محصول را به طور انبوه تولید و عرضه می‌کنند.

البته نباید این مسئله را نادیده گرفت که نیروهای نظامی حاضر در میان شهرهای مختلف افغانستان از نیروهای ناتو گرفته تا شبه نظامی‌ها نیز تأثیر گسترده‌ای را در چند برابری و رشد مضاعف‌تر کشت و برداشت محصول خشخاش در این کشور داشته و خشخاش‌کاران را به تشویق بیشتر برای کشت این محصول وا داشته و با قیمت‌های اندک محصول خشخاش را از خشخاش‌کاران افغان خریداری کرده و به این ترتیب زمینه بروز مفاسد را با این اقدام در کشورهای مختلف‌ به ویژه در جوامع هم‌نشین و همسایه با افغانستان فراهم می‌کنند.

شیوع و نفوذ فضاحت‌بار و تأسف‌برانگیز مخدرهایی مانند تریاک، حشیش و هروئین که جزو بنیادی‌ترین عوامل نابودی و ریشه‌کنی اقشار پرنشاط و نوپای جوان در جوامع مختلف از جمله جامعه کنونی ایرانی محسوب می‌شوند، زنگ خطر و وضعیت هشدار را برای اینگونه جوامع سال‌های متمادی است که به طور جدی روشن کرده است.

در طول هفت هشت سال اخیر جوامع درگیر با پدیده زشت و ناهنجار اعتیاد با واژه‌‌های جدیدی به نام مخدر‌های صنعتی و نیز مواد افیونی برخورد کرده و روبه‌رو شده‌اند که بنابر گفته محققان، کارشناسان آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد این نوع مخدر‌ها و مواد جدید که به صورت دست‌ساز و توسط دستگاه‌های غیرمجاز این ماده در لابراتوار‌های زیرزمینی تولید می‌شوند، بدترین نوع تهاجم و برهم‌زننده آرامش و افکار خاطر عمومی جامعه به حساب می‌آیند.

عرصه مبارزه و مقابله با کشت، برداشت و توزیع مواد مخدر در سطح جهان در طول سه دهه اخیر یعنی از حدود 30 تا 40 سال اخیر شکل جدی گرفته و مأموران پلیس در قالبی جدید به نام مأموران مبارزه با مواد مخدر در حال اثر‌گذاری بر امر کاهش خرید و فروش این مواد خطرناک هستند.

سازوکارهای متعددی که تا به این سال‌ها در سطح جوامع دارای قشر معتاد با هدف مقابله با پدیده اعتیاد به وجود آمده و اجرایی شده تا حدودی قابل توجه نه در امر منع کشت و تولید، بلکه در امر خرید و فروش شهری این ماده توانسته تأثیراتی را گذارده و موج هجوم برای خرید و فروش این پدیده را با ترفند‌های گوناگون بگیرد که البته شایسته تقدیر و توجه است.

گردانندگان پنهان و مافیای پرقدرت تریاک، حشیش، انواع مخدر‌ها و مواد افیونی که امروز ارقام و پول‌های کثیف میلیاردی را از راه خرید و تجارت این مواد از کشور‌های فقیر‌تر مانند افغانستان بدست آورده و جیب‌های خود را پر از سود‌های غیر‌قانونی و حرام می‌کنند، مسببان فلاکت، رنج، مصیب و انحطاط جوامع را مهیا کرده و قشرهای یک جامعه از جمله جوانان و نوجوانانی که نشاط و انگیزه پاک و فطری خود را باید پرورش بدهند درآوردگاه یک سقوط همیشگی قرار می‌دهند.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از بدو تأسیس در سال 71 تا به امروز تنگ‌ترین عرصه‌ها را برای قاچاقچیان وارد‌کننده و پخش مواد مخدر و افیونی فراهم کرده است و چنگال تیز قانون را بر گلوی منحوس و نکبت‌بار این ظالمان که بر جوانان میهن ظلم روا می‌دارند، فرو کرده است.

مرز‌های شرقی جمهوری اسلامی به ویژه در استان سیستان و بلوچستان به عنوان دور‌ترین استان جنوب شرقی کشورمان در طول سال روزی نیست که آوردگاه نبرد مسلحانه و حتی در بسیاری از مواقع جنگ شهری و تن به تن میان قاچاقچیان خائن تریاک و مواد افیونی با غیور دلاوران و سربازان جان برکف پلیس مبارزه با مواد مخدر و هنگ‌های مرزی جمهوری اسلامی نباشد.

طی حدود 20 تا 25 سال گذشته نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در راه حفظ میهن سراسر اسلامی و دفع شر، سیطره و نفوذ قاچاقچیان مواد مخدر بیش از 3 هزار و 500 لاله نیروی خود را فدای مرز‌های اعتقادی و دینی این جوانان و نوجوانان کرده است،

شهدای سرفراز نیروی انتظامی که هر از چند گاهی از رادیو و تلویزیون مصیبت غم‌بار و حزن‌اندوه شهادت یک، دو و یا دست‌جمعی تعدادی از دلاوران سرباز و یا نیروهای رسمی انتظامی را شنیده و به راحتی و ذره‌ای ناراحتی و حزن قلبی از کنارش به راحتی گذر کرده و عبور می‌کنیم.

باید دانست این لاله‌های فدایی وطن که امروز در مسیر پاسداری از خاک مقدس جمهوری اسلامی همچون سرو‌های دراز قامت ایستاده و دراز‌دستی اشرار و خائنان به نظام مقدس جمهوری اسلامی به مرز‌های کشور را با اهدای خون‌های پاک خویش دفع می‌کنند. یادگاران و تمثیل‌های ارزنده دلاوران خاک‌های نرم جنوب هستند که پیمایش راه آنان را افق خود قرار داده و خالصانه فدایی ولایت و میهن اسلامی می‌شوند.

والدین و همسران شهدای مبارزه با مواد مخدر امروز در اوج غیرت، وفاداری و خون دل خوری ذره‌ای گلایه از بی‌عنایتی‌ها به فرزندان و همسران شهید خود نداشته و گمنام در گوشه‌ و کنار نقاط این میهن ایام را با داغ جگرگوشه‌های خونین‌بال خود سپری کرده و به جزو اندکی مقامات پایه و ارشد نیروی انتظامی کمتر هم‌میهنی سراغی از این خانواده‌های شهید سرافراز نگرفته و یا بسیار کم می‌گیرد.

امید آن است با نگارش این چند خط گلایه‌نامه یادبودی در وصف شهدای سرفراز مبارزه با مواد مخدر ذره‌ای جوشش متولیان برای گرامیداشت مضاعف‌تر و تکریم جانانه‌تر خاندان شهدای نیروی سرافراز انتظامی جمهوری اسلامی و جمیع وفاداران به این نیرو شکل مضاعف‌تر و درخشان‌تری به خویش گرفته و تجلیل شایسته‌تر از این قشر از خانواده‌ها حتی شده با مزین روزی در تقویم به پاس گرامیداشت خاطره شهدای دفاع از کشور در عرصه مبارزه با مواد مخدر به رشد و تعالی فرهنگی جامعه کمکی کرده و مؤثر واقع شویم.

========

رسول رامندی

========

انتهای پیام/77005/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول