اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره امور عشایری سمیرم خبر داد

از بین رفتن ایل راه‌ها مشکل اصلی کوچ عشایر

رئیس اداره امور عشایری سمیرم گفت: از بین رفتن ایل راه‌ها، مشکل تامین آب و علوفه مورد نیاز دام و گرمای شدید دلیل کوچ زود هنگام عشایر به مناطق ییلاقی است.

از بین رفتن ایل راه‌ها مشکل اصلی کوچ عشایر

ایرج دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سمیرم اظهار کرد: عشایر ایل قشقایی با پیمودن 500هزار کیلومتر مسیر رفت و برگشت بزگ‌ترین مسیر کوچ عشایر کشور را دارند.

وی با استناد به آخرین آمارگیری جامعه شناسان، جمعیت عشایری کشور را یک میلیون و 186هزار و 398 نفر اعلام کرد و افزود: 32میلیون هکتار(36درصد) از عرصه‌های مرتعی کشور در دست عشایر است که جوابگوی این تعداد جمعیت عشایری است و باید برای سرزیر جمعیت عشایری نیز چاره‌ای اندیشیده شود.

رئیس اداره امور عشایری سمیرم به اجرای طرح کنترل ورود دام عشایر توسط منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: از بین رفتن ایل راه‌ها، مشکل تامین آب و علوفه مورد نیاز دام و گرمای شدید دلیل کوچ زود هنگام عشایر به مناطق ییلاقی است.

وی تصریح کرد: در مناطق قشلاقی علوفه‌ای به نام بهمن رشد می‌کند که سریع خشک می‌شود و چنانچه وارد دستگاه تنفس دام شود دام به شدت آسیب می‌بیند.

دهقان ادامه داد: توسعه شهرها و روستا، ایجاد پادگان‌ها، مناطق مسکونی، توسعه اراضی کشاورزی، صنعتی، قرق مراتع و توسعه راه‌ها همه این عوامل سبب از بین رفتن ایل راه‌ها شده و مسیری که عشایر باید دو ماه طی کند و اواخر اردیبهشت به سمیرم برسد متاسفانه به دلیل از بین رفتن ایل راه‌ها از طریق جاده اصلی طی کند و به همین خاطر زودتر از موعد به منطقه ییلاق می‌رسند.

وی به مشکل عشایر محدوده دنا با محیط زیست اشاره کرد و گفت: در حدود 50 خانوار عشایری با حدود 25 پروانه چرا در محدوده دنا از طریق دامداری امرار معاش می‌کردند که محیط زیست در سال 70 چند پلاک مرتعی در محدوده دنا را ملی اعلام کرد و ورود عشایر به آن منطقه ممنوع شد.

این مسئول اضافه کرد: در سال 80 کارشناسان دادگستری و محیط زیست حق عشایر در آن منطقه را 620 میلیون تومان برآورد کردند که محیط زیست کهکیلویه و بویر احمر باید به عشایر پرداخت می‌کرد که متاسفانه با سال‌ها تاخیر با پیگیری عشایر بالاخره در تیرماه سال گذشته پرداخت شد.

وی تصریح کرد: هر کدام از عشایر شهرستان که کوچک‌ترین منابع آبی عشایر را داشتند اقدام به کشاورزی کردند در صورتی که عشایر محدوده دنا با وجود آب فراوان متاسفانه به دلیل ممانعت محیط زیست از دسترسی به منبع درآمد دوم محروم ماندند.

به گزارش فارس، شهرستان سمیرم با 4 هزار و 750 خانوار عشایری کوچ‌رو بزرگ‌ترین شهرستان ییلاقی استان اصفهان است که در فاصله 160 کیلومتری جنوب اصفهان واقع است.

انتهای پیام/2301/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول