اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره امور عشایری سمیرم:

هر چادر عشایری یک کارگاه تولیدی است / نگاه ویژه دولت جدید به امور عشایری

رئیس اداره امور عشایری سمیرم با اشاره به نقش تاثیرگذار جامعه عشایری در رشد اقتصادی کشور گفت: هر چادر عشایری یک کارگاه تولیدی است که سالانه علاوه بر تولید گوشت و مواد پروتئینی، صنایع دستی استان اصفهان را تولید می‌کنند.

هر چادر عشایری یک کارگاه تولیدی است / نگاه ویژه دولت جدید به امور عشایری

ایرج دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سمیرم با اشاره به اینکه 51 درصد عشایری استان اصفهان در سمیرم هستند، اظهار کرد: از تعداد 9هزار و 233 خانوار عشایر استان اصفهان، تعداد 4هزار و 750 خانوار عشایری در قالب 25هزار و 90 نفر ییلاق خود را در شهرستان سمیرم سپری می‌کنند.

وی افزود: عشایر ایل  قشقائی شش طایفه هستند که طایفه دره شوری، عمله، شش بلوکی و فارسیمدان ایل قشقائی در فصل ییلاق به ترتیب در مناطق بخش وردشت، غرب سمیرم، اطراف شهر حنا و بخش دنا کوه سمیرم کوچ می‌کنند.

رئیس اداره امور عشایری سمیرم ادامه داد: عشایر شهرستان سمیرم با دارا بودن 600 هزار راس دام مولد با تولید سالانه 85هزار تن گوشت قرمز یک سوم گوشت قرمز استان و یک پنجم گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند.

وی همچنین از عشایر با عنوان یک جامعه پویا یاد کرد و گفت: زندگی عشایر مبتنی بر دام و به شیوه سنتی است و از طریق دام امرار معاش می‌کنند و عشایر برای تامین علوفه دام به مناطق ییلاق و قشلاق کوچ می‌کنند.

دهقان به نقش مهم و تاثیرگذار جامعه عشایری در رشد و توسعه اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: هر چادر عشایری یک کارگاه تولیدی است که سالانه علاوه بر تولید گوشت و مواد پروتئینی، سالانه بیش 24 هزار و 500 متر مربع صنایع دستی استان اصفهان را تولید می‌کنند.

وی با طرح این سوال که آیا دولت جدید دولت عشایر هم است یا فقط دولت جامعه شهری و روستایی ادامه داد: بخش عظیمی از تولیدات ما توسط عشایر تامین می‌شود و ضروری است که در دولت جدید توجه ویژه‌ای به این قشر زحمتکش شود.

رئیس اداره امور عشایری سمیرم اضافه کرد: با توجه در زمان ثبت نام سهام عدالت عشایر در منطقه حضور نداشتند هنوز تعداد بسیاری از جامعه عشایری ثبت نام نشده‌اند که امیدواریم دولت جدید به این قشر نگاه ویژه داشته باشد.

وی اضافه کرد: از بین رفتن ایل‌راه‌ها، آلودگی محیط‌های زندگی عشایری، مشکلات صدور مجوز حفر چاه‌های کشاورزی، طرح کنترل ورود دام عشایر از دیگر مشکلاتی بود که دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس مطرح کرد.

انتهای پیام/2301/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول