اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس خبر می‌دهد

آغاز کوچ عشایر به مناطق کوهستانی مازندران

با آغاز فصل تابستان، عشایر در حال عزیمت به مناطق کوهستانی استان مازندران هستند.

آغاز کوچ عشایر به مناطق کوهستانی مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، بخش‌هایی از مناطق کوهستانی همزمان با فرارسیدن فصل تابستان دارای زمینه مساعد برای چرای دام عشایر به شمار می‌روند از این رو دست یافتن به چراگاه‌های تازه تا فصل زمستان از اهداف این کوچ به شمار می‌رود.

بخشدار امامزاده عبدالله(ع) شهرستان آمل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آمل با اشاره به اینکه این عشایر به سمت مناطق کوهستانی نشل و خرم در حال کوچ هستند، اظهار داشت: این عشایر بیشتر از مناطق قشلاقی مهدی‌شهر سمنان به مناطق ییلاقی و کوهستانی دهستان چلاو از این بخش نقل مکان می‌کنند.

یحیی عسگری‌پور با اعلام اینکه چرای دام این عشایر از 20 تیرماه تا 20 مهر ماه ادامه دارد، افزود: 12هزار راس گوسفند در فصل گرم سال از چرای این مناطق استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هر ساله عشایر مهدی‌ شهر سمنان به شهرستان آمل و حوالی آن کوچ می‌کنند، بیان کرد: این عشایر به دماوند، فیروزکوه، لاریجان و بخشی از امامزاده عبدالله می‌آیند که تعداد عشایر مراجعه‌ کننده به این بخش به نسبت مناطق دیگر کمتر است.

این مسئول با بیان اینکه مناطقی که برای عشایر برای کوچ تابستانی لحاظ شده است در این بخش خود دارای مردمی دامدار با حدود هشت تا 10هزار راس دام است، یادآور شد: این دامداران یکجانشین نیز از این مراتع به عنوان چرای دام خود استفاده می‌کنند.

بخشدار امامزاده عبدالله در مازندران با تاکید بر اینکه مناطق هدف عشایر 98 کیلومتر با مرکز بخش فاصله دارد، تصریح کرد: 50 کیلومتر از این مسیر خاکی است که در سال گذشته با اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون تومانی در دست اقدام برای راه و پل‌سازی است.

وی تاکید کرد: این امر به منظور افزایش ماندگاری اهالی و دامداران در این منطقه صورت گرفته است.

عسگری‌پور افزود: این عشایر هر ساله در نمایشگاه عشایر کشور از منطقه نشل شرکت می‌کنند.

انتهای‌پیام/86011/ح20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول