اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس خبر داد

بازگشت 4 میلیارد تومان سهم کتابخانه‌های فارس به تهران

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس گفت: با استنکاف شهرداری شیراز از پرداخت سهم کتابخانه‌های عمومی، چهار میلیارد تومان از سهم فرهنگی این شهر به تهران باز می‌گردد.

بازگشت 4 میلیارد تومان سهم کتابخانه‌های فارس به تهران

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام محسن اسماعیل‌پور ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بدون احتساب وام و اوراق مشارکت مجموع مبلغی که باید شهرداری به کتابخانه‌ها تخصیص می‌داد 4 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است.

وی افزود: در مجموع سال گذشته از 4 میلیارد تومان تنها  780 میلیون تومان به حساب کتابخانه‌ها واریز شده است.

این مسئول فرهنگی خاطرنشان کرد: ما چند مکاتبه با مسئولان شهرداری انجام و تذکر داده‌ایم که طبق مصوبه هیئت وزیران در صورت عدم پرداخت سهم کتابخانه‌ها، این مبلغ از سرجمع اعتبارات شهرداری کسر می‌شود.

اسماعیل‌پور اضافه کرد: شهرداری به تعهدات خود و صورتجلسه‌های امضا شده پایبندی نداشته و برخلاف مصوبات که باید اسفندماه سال گذشته این بدهی تصفیه می‌شد، این کار انجام نشد.

وی ادامه داد: شهرداری 4 میلیارد تومان از حق شهروندان شیرازی را برگشت داده است، چراکه قانونگذار اعلام کرده در شهرهایی که این مبلغ پرداخت نشود از خزانه به شهرهای دیگری که نیاز به کتابخانه داشته باشند پرداخت می‌شود.

اسماعیل‌پور بیان کرد: شهرداری شیراز تشخیص داده که باید نیم درصد پرداخت نشود و سال 90، 2 میلیارد و 180 میلیون تومان از حساب شهرداری کسر شد که با پیگیری ما تنها یک‌میلیارد تومان آن بازگشت.

وی خاطرنشان کرد: به عدم پایبندی شهرداری شیراز به قوانین و مقررات معترض و خواستار مداقه و توجه مسئولان نظارتی بر عملکرد مالی شهرداری شیراز در حوزه کتاب و مطالعه هستیم.

اسماعیل‌پور ابراز داشت: از سازمان‌های نظارتی و شورای شهر تقاضا داریم به آمار کارهای غیراصولی شهرداری شیراز در حوزه کتاب توجه نکرده و قانون را در این زمینه اعمال کنند.

وی این سئوال را مطرح کرد که چرا اعمال سلیقه باید در حدی باشد که در پرداخت حق کتابخانه‌ها از عوارض مردم، افراد عمرانی اظهار نظر کنند.

اسماعیل‌پور در ادامه گفت: اعمال سلیقه مسئولان غیرفرهنگی در مسائل فرهنگی قابل پذیرش نیست.

وی با ابراز انتقاد شدید خود از کم‌توجهی به مباحث فرهنگی در دارالعلم شیراز، ابراز داشت: ما برای ساخت کتابخانه‌های عمومی نقشه نیازمندی و جانمایی علمی تدوین کرده‌ایم؛ در حالی که شهرداری شیراز برخلاف اطلس کتابخانه‌های عمومی به سلیقه خود در یک بازدید به دلیل وجود چند معتاد در منطقه‌ای از شهر گفته است که کتابخانه باید در این نقطه ساخته شود.

وی تصریح کرد: 30 کیلومتر طولی در شهر شیراز فاقد کتابخانه بوده و این شهر با قدمت فرهنگی و ادبی خود به دلیل اعمال سلیقه مسئولان غیرفرهنگی در زمینه کتابخانه‌های عمومی دچار مشکل است.

اسماعیل‌پور تصریح کرد: بنابر استاندارد کتابخانه‌سازی باید هر کتابخانه با کتابخانه بعد سه کیلومتر فاصله داشته باشد در حالی که در مرکز تجمع کتابخانه‌ها در حوالی حرم مطهر حضرت احمدبن موسی (ع) اصرار بر ساخت کتابخانه دارند.

تمرکز فعالیت‌ها بر مسائل عمرانی، توسعه کاریکاتوری است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در ادامه گفت: حجم بسیار پروژه‌های عمرانی رشد کاریکاتوری به شیراز داده و امروز تمام دلسوزان فرهنگ و به ویژه عرصه کتاب از این وضعیت گله‌مند هستند.

وی افزود: مردم حق دارند از محل عوارض خود شاهد رشد مسائل فرهنگی در شهر باشند چنانکه در همین زمینه از مقام معظم رهبری استفتا کردند و ایشان پاسخ دادند خلاف قانون عمل کردن حرام است.

به گفته وی، هزینه ساخت یک زیرگذر بیش از 50 میلیارد تومان است و در شرایطی که چند پروژه این‌چنین در شیراز در حال انجام است 4 میلیارد تومان اندک از سهم فرهنگ‌سازی برای همان مردمی که می‌خواهند از زیرگذر استفاده کنند دریغ می‌شود.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، اعمال سلیقه غیراصولی در کار کتابخانه‌ها کمتر از کتاب‌سوزی نیست.

اسماعیل‌پور ادامه داد: بنابر قانون اگر اداره کتابخانه‌ها علاوه بر تجهیز و تعمیر کتابخانه‌ها مازاد داشته باشد می‌تواند وارد حوزه عمران نیز بشود اما به خاطر اینکه درآمد ما کفاف تعمیر و تجهیز را نمی‌دهد از ورود به احداث پرهیز داریم.

وی افزود: در حال حاضر 17 کتابخانه در سطح استان فارس آماده تجهیز و در شهر شیراز نیز چهار کتابخانه آماده تجهیز بوده که به علت نبود بودجه از افتتاح آن بازمانده‌ایم و درب آن بسته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با اشاره به رشد 56 درصدی در بخش امانت و 34 درصدی در بخش اعضا گفت: این رشد نشان می‌دهد مردم تشنه مطالعه هستند و این به غیر از فعالیت انجمن‌های ادبی و تشکل‌های مختلف است.

اسماعیل‌پور بیان کرد: در استان فارس به صورت میانگین 27 درصد کتابخانه‌ها به صورت تک‌شیفت اداره می‌شوند و مابقی دو شیفت هستند.

به گفته وی، این به معنای آن است که فضای کتابخانه‌ای موجود در فارس به بهره‌وری کامل نرسیده چراکه کتابخانه‌ها اگر شبانه‌روز نباشند حداقل باید دو شیفت خدمات بدهند.

این مسئول تصریح کرد: امروز به عنوان مدعی‌العموم حداقل 40 هزار عضو کتابخانه در شهر شیراز گله‌مندی خود را از عدم توجه شهرداری به حوزه کتاب و مطالعه اعلام می‌کنم.

وی تصریح کرد: امروز در شرایط جنگ نرم که نیاز داریم از تمام ظرفیت فرهنگی برای مقابله با دشمن استفاده کنیم حجم فعالیت بسیاری از کتابخانه‌های فارس تک‌شیفت است و برخی نیز رو به تعطیلی هستند.‌

مدیرکل کتابخانه‌های فارس در پایان از برگزاری جشنواره «مادر، کودک و کتاب» با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و انجمن‌های ادبی در اواخر هفته آینده خبر داد.

انتهای پیام/2448/ذ40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول