اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سال گذشته صورت گرفت

احداث 18 کتابخانه خیر‌ساز در فارس

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس گفت: سال گذشته 18 کتابخانه در سطح فارس به صورت خیرساز از صفر تا 100پیگیری و احداث شد و نهاد کتابخانه‌ها پس از ساخت اقدام به تجهیز آنها کرد.

احداث 18 کتابخانه خیر‌ساز در فارس

حجت‌الاسلام محسن اسماعیل پور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: مجموعه فعالیت‌هایی که در بخش خیرین انجام شد شامل محورهای ساخت، توسعه و تجهیز بود.

وی افزود: در برخی اماکن نیاز نبود کتابخانه ساخته شود بلکه باید کتابخانه موجود تعمیر و یا تجهیز می‌شد.

اسماعیل پور ادامه داد: در این بخش انجمن خیرین کتابخانه‌ساز به صورت مستقل و با تصمیم هیئت مدیره عمل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سعی ما بر این است که اهداف شرعی و قانونی خیرین را در ساخت و ایجاد کتابخانه‌ها رعایت کنیم.

کمک به چاپ کتاب‌های مفید و اهدای آن به کتابخانه‌ها

وی در ادامه سخنان خود در بخش خیری افزود: یک زمینه فعالیت که سال گذشته انجام نمی‌شد اما امسال در دستور کار انجمن خیرین کتابخانه‌ساز قرار گرفت کمک به چاپ کتاب‌های مفید برای اهدا به کتابخانه‌ها است.

اسماعیل پور ادامه داد: نوع فعالیت‌های انجمن خیرین کتابخانه‌ساز بیشتر عمرانی بود اما در حال حاضر افراد خیر را به این سمت نیز سوق داده‌ایم که از کتب مفید در دست انتشار ناشران دینی حمایت کنند تا در نهایت این کتاب‌ها به کتابخانه‌های شهر منتقل شود.

فعالیت 200 تشکل مرتبط با کتاب در فارس

وی اضافه کرد: دفتر جذب مشارکت‌های مردمی و تشکل‌های اداره کل کتابخانه‌ها به طور مستمر طرح‌هایی را پیشنهاد و اجرا می‌کند به گونه‌ای که یکی از فعال‌ترین بخش‌های اداره کتابخانه‌ها بخش مشارکت‌های مردمی آن است.

به گفته وی، در حال حاضر نزدیک به 200 تشکل مرتبط با نهاد کتابخانه‌ها در استان فارس فعال هستند که این میزان در کشور کم‌نظیر است.

بنا داریم هر کتابخانه را یک تشکل مردمی اداره کند

این مسئول فرهنگی خاطرنشان کرد: ما به این سمت می‌رویم که هر کتابخانه را یک تشکل مردمی اداره کند، تشکل‌هایی که بومی یک منطقه و محله بوده و با خط مشی محله‌محوری فعالیت‌های فرهنگی منطقه را در دست بگیرند.

وی بیان کرد: تنها موردی که برای نهاد کتابخانه‌ها مهم بوده فعال شدن کتابخانه‌ها برای استفاده عمومی است و اگر تشکلی مردمی بتواند این کار را انجام دهد، فضا و امکانات را در اختیار آن قرار می‌دهیم.

اسماعیل پور تصریح کرد: برخی تشکل‌ها تخصصی هستند که به‌طور مثال در زمینه کودک فعالیت می‌کنند بنابراین می‌توانند در موارد تخصصی مانند راه‌اندازی بخش کودک همکار ما باشند.

وی بیان کرد: 80 طرح منتخب و مصوب از دل تشکل‌های مردم‌نهاد پذیرفته شد که این به معنای پایش حدود 300 طرح ارسالی به دبیرخانه است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس ابراز داشت: بخش ایجاد علاقه در سیستم اداری و سازمانی برای ترویج مطالعه به نسبت بخش مردمی، بسیار کند است و تاثیر بوروکراسی اداری باعث شده گفتمان‌سازی برای ترویج مطالعه در ادارات به کندی پیش رود.

به گفته وی، در این زمینه با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس جلسات نقد کتاب ماهانه برگزار می‌شود اما تمرکز فعالیت‌ها بر بخش مردمی است.

استقرار قفسه کتاب در 20 مطب پزشک شهر شیراز

اسماعیل پور در ادامه گفت: یک طرح جدید داریم که با نصب قفسه در مطب پزشکان، بیماران منتظر بتوانند کتاب‌های در دسترس را مطالعه کنند.

به گفته وی، این کار همت جامعه پزشکان را می‌طلبد و از سوی دیگر عموم مردم نیز می‌توانند کتاب‌هایی که دوست دارند دیگران نیز مطالعه کنند به دبیرخانه اداره کتابخانه‌ها در میدان اطلسی تحویل دهند تا پس از ارزیابی در قفسه‌ها قرار گیرد.

اسماعیل پور اضافه کرد: این قفسه‌های ثابت و شکیل را خیران تهیه کرده‌اند و پزشکان دیگر نیز می‌توانند درخواست خود را در این زمینه به دبیرخانه اداره کتابخانه‌ها ارسال کنند.

وی تصریح کرد: خیران می‌توانند با اهدای هر چند جلد کتاب که در توان دارند به اداره کل کتابخانه‌ها در اجرای این طرح ما را یاری کنند.

سامانه پیامکی و اینترنتی کتابخانه‌ها فعال شده است

مدیرکل کتابخانه‌های فارس در ادامه این گفت‌و‌گو به خبرنگار فارس گفت: سایت اینترنتی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس و سامانه پیامکی دو طرفه فعال شده است.

اسماعیل پور افزود: مردم در آمایشی که انجام شد از نحوه اطلاع‌رسانی دستگاه‌های اداری گلایه داشته و عنوان کردند ما از برنامه‌هایی که اتفاق می‌افتد مطلع نمی‌شویم.

وی تصریح کرد: برای رفع این مشکل سعی کردیم چند گام برداریم که یک مورد آن راه‌اندازی سامانه پیامک کوتاه اداره کل کتابخانه‌های فارس است.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های فارس، سامانه پیام کوتاه اداره کل کتابخانه‌های فارس با هدف فرهنگ‌سازی مطالعه مفید و سوق دادن افراد به سمت افزایش مطالعه، جملات منتخب با موضوع کتاب و مطالعه از امام خمینی، مقام معظم رهبری، علمای عظام و اندیشمندان داخلی و خارجی را به افراد ارسال می‌کند.

اسماعیل پور خاطرنشان کرد: این سامانه همچنین داستان‌های کوتاه با موضوع کتاب و کتابخوانی را از طریق سامانه به افراد پیامک می‌کند و در آینده نیز اعلام برنامه‌های نهاد از طریق همین سامانه پیامکی صورت می‌گیرد.

این مسئول فرهنگی در این گفت‌و‌گو همچنین اظهار داشت: بنا داریم با رفع موانع در مورد امانت کتاب، امکان استفاده کارت عضویت هر کتابخانه در کتابخانه‌های دیگر را فراهم کنیم یا کارتی به عنوان «همراه‌کارت مطالعه» برای برخی اقشار فرهنگی در نظر بگیریم که بتوانند در تمام کتابخانه‌های فارس به مطالعه بپردازند.

مدیرکل کتابخانه‌های فارس در پایان این گفت‌وگو در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد کتابخانه مرکزی شیراز بیان کرد: کار احداث این کتابخانه بر عهده ما نیست و نهاد کتابخانه‌ها تنها وظیفه نظارت بر کار را دارد اما به اعتقاد ما روند فعالیت احداث کتابخانه مرکزی قابلیت بهبود دارد.

انتهای پیام/2448/ح40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول