اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اخطار کشورهای عرب جبهه پایداری به مصر

کشورهای عضو جبهه پایداری اعلام کردند اگر مصر به لیبی حمله کند آنان متفقا با مصر درگیر خواهند شد . این تصمیم در کنفرانس وزرای امورخارجه لیبی ، سوریه ، الجزایر ، یمن جنوبی و یک نماینده از سازمان آزادی بخش فلسطین در طرابلس اتخاذ شد .

اخطار کشورهای عرب جبهه پایداری به مصر

رخدادهای3 تیر 1359

چکیده

  • سازمان چریک های فدایی خلق در اطلاعیه ای اعلام کرد که 61 تن از گروگان های درگیری های اخیر کردستان را آزاد کرده است .
  • جمشید حقگو استاندار آذربایجان غربی که از یک سوء قصد جان سالم به در برده است ساعت 6 بعد از ظهر پس از مداوای اولیه در بیمارستان لشکر 64 ارومیه مرخص شد .
  • آیت الله خلخالی در اطلاعیه ای به رانندگان وسایط نقلیه عمومی و بنگاه های مسافربری اخطار داد که در صورت کشف مواد مخدر در وسیله نقلیه آنان با شدیدترین مجازات ها روبرو خواهند شد .
  • صادق قطب زاده وزیر امورخارجه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت : آمریکا باید برای کسب آزادی گروگان ها امتیازات اقتصادی و سیاسی به ایران بدهد .
  • هاشمی رفسنجانی گفت : از این جهت که اکثریت مجلس در یک خط هستند سرعت عمل مجلس را خوب می بینیم.
  • شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی که قبلا قرار بود تحت عنوان تلویزیون آموزشی آغاز به کار کند از روز شنبه به مناسبت نیمه شعبان کار خود را آغاز خواهد کرد .
  • رادیوی مسکو اعلام کرد یک لشکر از نیروهای شوروی به همراه 108 تانک در حال ترک افغانستان هستند .
  • کشورهای عضو جبهه پایداری اعلام کردند اگر مصر به لیبی حمله کند آنان متفقا با مصر درگیر خواهند شد .
  • علی اکبر معین فر وزیر نفت گفت : تولید نفت ما هم اکنون زیر دو میلیون بشکه در روز می باشد که حدود 800 هزار بشکه برای صادرات می باشد .
  • در پی انتشار خبر استعفای علی نقی خاموشی رئیس بنیاد مستضعفان وی گفت : متاسفانه در بنیاد اشخاصی وجود دارند که در چهارچوب یک خط مشخص کار نمی کنند .
سازمان چریک های فدایی خلق 61 گروگان خود را آزاد کرد

سازمان چریک های فدایی خلق در اطلاعیه ای اعلام کرد که 61 تن از گروگان های درگیری های اخیر کردستان را آزاد کرده است . چریک های فدایی خلق در این اطلاعیه خواستار پایان بخشیدن به محاصره اقتصادی کردستان ، اعلام آتش بس در تمامی جبهه ها و پذیرش رسمی اصول خودمختاری کردستان شده است . (1)

اعدام 15 تن از اشرار در خوی

15 نفر از اشرار و مفسدین فی الارض منطقه قطور به جرم شرکت در به شهادت رساندن فرماندار خوی و همچنین فرمانده عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این شهرستان و 5 درجه دار ارتش به رهبری سنار مامدی در دادگاه انقلاب اسلامی تبریز محکوم به اعدام شدند. حکم صادره امروز در شهرستان خوی به اجرا در آمد . (2)

هاشمی در پاسخ به سخنان حجتی کرمانی که گفته است مجلس نباید به حزب و گروهی وابسته باشد و دولت اسلامی دولت حزبی نباید باشد نیز گفت : حرف های حجتی کرمانی با واقعیات منطبق نیست ، جنبه های ایدئالیستی آن زیاد است .
استاندار آذربایجان غربی جان سالم به در برد

جمشید حقگو استاندار آذربایجان غربی که از یک سوء قصد جان سالم به در برده است ساعت 6 بعد از ظهر پس از مداوای اولیه در بیمارستان لشکر 64 ارومیه مرخص شد . گفتنی است در واقعه انفجار بمب در استانداری آذربایجان غربی که به مجروح شدن استاندار و همراهان وی انجامید دو نفر دیگر از جمله مهندس سعیدی نماینده نخست وزیر و معاون فرماندار ارومیه و یک خبرنگار آسیب دیدند . (3)

اخطار آیت الله خلخالی به رانندگان بنگاه های مسافربری

آیت الله خلخالی در اطلاعیه ای به رانندگان وسایط نقلیه عمومی و بنگاه های مسافربری اخطار داد که در صورت کشف مواد مخدر در وسیله نقلیه آنان با شدیدترین مجازات ها روبرو خواهند شد . (4)

فرانسه مواد اولیه کارخانه های ایران را تامین می کند

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه پس از پایان اجلاس کمیته دائمی بررسی مسئله افغانستان در ژنو به تهران بازگشت . قطب زاده در راه بازگشت از ژنو در فرانسه با بازرگانان و صاحبان کارخانجات این کشور پیرامون رفع کمبود مواد اولیه کارخانه های ایران مذاکراتی انجام داد ، بر اساس این مذاکرات توافق شد که بازرگانان و کارخانه داران فرانسه در اسرع وقت مواد اولیه مورد نیاز بعضی از کارخانه های ایران را که به همین دلیل با خطر تعطیل روبرو بودند را تامین کنند . (5)

قطب زاده از تصمیم گیری در مورد گروگان ها در چند هفته آینده خبر داد

قطب زاده همچنین در یک مصاحبه تلویزیونی گفت : آمریکا باید برای کسب آزادی گروگان ها امتیازات اقتصادی و سیاسی به ایران بدهد . وی ضمن اعلام خوش بینی خود به آینده بحران میان ایران و آمریکا اظهار داشت : یک تصمیم مناسب ممکن است بین چهار تا پنج هفته آینده در این زمینه اتخاذ شود . (6)

رئیس جمهور با شورای انقلاب میثاق وحدت بست

آیت الله هاشمی رفسنجانی عضو شورای انقلاب و نماینده مجلس در یک گفت و گوی مطبوعاتی از میثاق وحدت شورای انقلاب با رئیس جمهور خبر داد .  وی گفت : من از ترکیب مجلس راضی هستم ، ترکیب مجلس ترکیبی متجانس با روح انقلاب اسلامی است ، عده زیادی از نمایندگان اسلام شناس هستند و روح شان با بوروکراسی و قید و بندهای اداری و سنت های مضر گذشته فاصله زیادی دارد .

اکثریت مجلس در یک خط باشند بهتر است

هاشمی ادامه داد : از این جهت که اکثریت مجلس در یک خط هستند سرعت عمل مجلس را خوب می بینیم ، یعنی گاهی اگر چند تا اقلیت متفاوت داشتیم که برخورد عقاید شدید بود مسائل زیاد وقت می گرفت و مشکلاتی برای ما درست می شد ولی این ها اکثرا از نظر فکری و عملی در یک خط هستند لذا فکر می کنم مسائلی که آنجا [مجلس ] مطرح می شود سریعا می گذرد و اگر نقصی در مجلس باشد کم تجربگی بسیاری از نمایندگان است که این خیلی نمی تواند مانع کار بشود .

خاموشی رئیس بنیاد مستضعفان  : تاکنون 5 مرتبه استعفا داده ام که سه مرتبه آن در زمان آیت الله موسوی اردبیلی و بار چهارم نیز استعفای خودم را تقدیم آیت الله بهشتی کردم ، که در موارد فوق از من خواستند به کار خود ادامه دهم ولی این بار به علت مشکلات پیش آمده استعفای خود را تقدیم شورای انقلاب کردم .
سخنان حجتی کرمانی با واقعیت منطبق نیست

هاشمی در پاسخ به سخنان حجتی کرمانی که گفته است مجلس نباید به حزب و گروهی وابسته باشد و دولت اسلامی دولت حزبی نباید باشد نیز گفت : حرف های حجتی کرمانی با واقعیات منطبق نیست ، جنبه های ایدئالیستی آن زیاد است .

وی با اشاره به افشاگری روزنامه بنی صدر علیه  حسن آیت نیز گفت : ما با رئیس جمهور میثاق وحدت بستیم ، محور این میثاق قانون اساسی است اگر هر مسئولی بپذیرد که در محدوده قانون اساسی عمل کند وظایف همه آنجا معین است ، معلوم است رئیس جمهور چه اختیارات و تکالیفی دارد ، دولت چه اختیاراتی دارد و قوه قضائیه چه اختیاراتی ، فکر می کنم اگر در همین محدوده بخواهیم عمل کنیم اختلافات بروز نمی کند .

هاشمی در پاسخ به این سوال که چه سیاستی در قبال رئیس جمهور اتخاذ خواهندکرد نیزگفت : سیاست کلی حزب جمهوری اسلامی این است که با رئیس جمهور همکاری بکنیم  اگر حسن آیت در یک جلسه عمومی این سخنان را می گفت ما محکوم می کردیم ، ولی وی در یک جلسه خصوصی اظهار نظر کرده است و حق این نبود که از این جلسه نوار گرفته و پخش کنند . (7)

کشته شدن 12 مزدور عراقی

12 نفر از مزدوران رژیم بعث عراق بر اثر انفجار بمب ساعتی در منطقه باباجانی کشته شدند . این افراد تعداد زیادی بمب همراه خود آورده بودند تا در جاده های اطراف کار گذارند . یکی از بمب های ساعتی در چادری که افراد بعث مشغول نقشه کشی و تعیین محل کارگذازی بمب ها بودند منفجر شد و بر اثر آن 12 مزدور عراقی کشته شدند . (8)

شبکه دوم تلویزیون آغاز به کار می کند

شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی که قبلا قرار بود تحت عنوان تلویزیون آموزشی آغاز به کار کند از روز شنبه به مناسبت نیمه شعبان کار خود را آغاز خواهد کرد . از سال گذشته چندین بار از سوی مسئولان وقت صدا و سیما کوشش شده بود که شبکه دوم تلویزیون افتتاح شده و شروع به کار کند که هر بار بنا به دلایلی این امر میسر نشده بود . سرپرستی شبکه دوم تلویزیون را دکتر محمد مبلغی اسلامی بر عهده دارد . (9)

کاهش مجدد نیروهای شوروی در افغانستان

رادیوی مسکو اعلام کرد یک لشکر از نیروهای شوروی به همراه 108 تانک در حال ترک افغانستان هستند . ناظران نظامی غربی می گویند که از دسامبر گذشته شوروی 9 لشکر مرکب از 85 تا 100 هزار سرباز به افغانستان اعزام کرده بود . (10)

اخطار کشورهای عرب جبهه پایداری به مصر

کشورهای عضو جبهه پایداری اعلام کردند اگر مصر به لیبی حمله کند آنان متفقا با مصر درگیر خواهند شد . این تصمیم در کنفرانس وزرای امورخارجه لیبی ، سوریه ، الجزایر ، یمن جنوبی و یک نماینده از سازمان آزادی بخش فلسطین در طرابلس اتخاذ شد . (11)

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه پس از پایان اجلاس کمیته دائمی بررسی مسئله افغانستان در ژنو به تهران بازگشت . قطب زاده در راه بازگشت از ژنو در فرانسه با بازرگانان و صاحبان کارخانجات این کشور پیرامون رفع کمبود مواد اولیه کارخانه های ایران مذاکراتی انجام داد
ایران روزانه 800 هزار بشکه نفت صادر می کند

جلسه مشترک شورای انقلاب و هیئت دولت به ریاست مهدی بازرگان در ساختمان نخست وزیری تشکیل شد و پس از این جلسه علی اکبر معین فر وزیر نفت گفت : تولید نفت ما هم اکنون زیر دو میلیون بشکه در روز می باشد که از این مقدار یک میلیون بشکه آن مصرف داخلی و حدود 800 هزار بشکه برای صادرات بود که انشاء الله در ژوئیه بیشتر خواهد شد . (12)

علل استعفای رئیس بنیاد مستضعفان اعلام شد

در پی انتشار خبر استعفای علی نقی خاموشی رئیس بنیاد مستضعفان وی گفت : متاسفانه در بنیاد اشخاصی وجود دارند که در چهارچوب یک خط مشخص کار نمی کنند که این مسئله به علاوه گرفتاری ها و مشکلات برون مرزی و درون مرزی بنیاد و همچنین عدم همکاری ارگان های انقلابی بخصوص در شهرستان ها موجب به وجود آمدن مشکلات شده است .

وی ادامه داد : با آمدن هیئت منتخب به بنیاد مستضعفان ما امیدوار بودیم که نابسامانی ها رفع خواهد شد ولی از سوی این هیئت اطلاعیه ای صادر شد که در آن از نقل و انتقالات بنیاد جلوگیری می کرد که این مسئله برای ما بخصوص در شهرستان ها مشکلات زیادی به وجود آورده است .

خاموشی در ادامه گفت : تاکنون 5 مرتبه استعفا داده ام که سه مرتبه آن در زمان آیت الله موسوی اردبیلی و بار چهارم نیز استعفای خودم را تقدیم آیت الله بهشتی کردم ، که در موارد فوق از من خواستند به کار خود ادامه دهم ولی این بار به علت مشکلات پیش آمده استعفای خود را تقدیم شورای انقلاب کردم . (13)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 3 تیر 1359 ، صفحه 12

2- اطلاعات ، 3 تیر 1359 ، صفحه 11

3- اطلاعات ، 3 تیر 1359 ، صفحه 11

4- اطلاعات ، 3 تیر 1359 ، صفحه 11

5- اطلاعات ، 3 تیر 1359 ، صفحه 1

6- کیهان ، 3 تیر 1359 ، صفحه 13

7- اطلاعات ، 3 تیر 1359 ، صفحه 1 و 2

8- اطلاعات ، 3 تیر 1359 ، صفحه 1

9- اطلاعات ، 3 تیر 1359 ، صفحه 12

10- اطلاعات ، 3 تیر 1359 ، صفحه 12

11- اطلاعات ، 3 تیر 1359 ، صفحه 12

12- کیهان ، 3 تیر 1359 ، صفحه 13

13- کیهان ، 3 تیر 1359 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول