اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ازدیاد توتیای دریایی تهدیدی برای مرجان‌ها و آبزیان خلیج فارس

بعد از پدیده کشند قرمز، رشد بی‌رویه توتیای دریایی تهدیدی برای مرجان‌ها و سایر آبزیان خلیج فارس است که در سکوت کامل پیشرفت می‌کند.

ازدیاد توتیای دریایی تهدیدی برای مرجان‌ها و آبزیان خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، نزدیک به 2 سال پیش بود که خبر آمدن کشند قرمز و آسیب‌های آن به خلیج فارس رسانه‌ها و حتی کوچه و بازار را هم گرفت و شاید بی‌ارتباط نباشد که زیاد شدن غیر طبیعی جمعیت توتیاهای دریایی در آب‌های خلیج فارس در سکوت کامل پیشرفت می‌کند و هر روز با قدرت بیشتری سایر گونه‌های آبزیان به ویِژه مرجان‌های دریایی را تهدید می‌کند.

پدیده زیست محیطی افزایش جمعیت توتیاهای دریایی که از سال 91 در سواحل استان بوشهر و هرمزگان آغاز شده، موجب نگرانی‌ را برای متخصصین اکولوژی و محیط زیست دریایی به وجود آورده است.

مجید افخمی کارشناس ارشد تکثیر و پرورش آبزیان در جمع خبرنگاران گفت: زمانی که گونه‌های توتیای آب‌های سطحی مناطق معتدل و گرمسیری (چه از نظر تجاری اهمیت داشته باشند و چه نداشته باشند) فراوان می‌شوند، ذخایر گیاهان دریایی تحت تأثیر قرار می‌گیرند که باعث برهم خوردن توازن اکوسیستم آبزیان دریایی می‌شود.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این بر هم خوردن توازن اکوسیستم آبزیان دریایی در صورت پیشرفت می‌تواند تمام چرخه‌های زیست محیطی آبزیان دریاها را تحت تاثیر قرار دهد و حتی ذخایر آبزیان نیز ممکن است از این پدیده زیست محیطی آسیب ببینند.

وی افزود: تولیدمثل این گونه‌ها معمولاً سالانه انجام می‌شود که برای گونه‌های مناطق معتدل، دوره‌های زمانی میان فصول تخم‌ریزی زیاد و برای گونه‌های گرمسیری، فصول تخم‌ریزی نزدیک به هم هستند که تنوع در جمعیت‌های توتیای دریایی می‌تواند به طور مستقیم بر شبکه‌های غذایی و احتمالاً گونه‌های ماهیان یا آبزیان پوسته‌دار مهم تجاری اثرگذار باشد.

افخمی در پاسخ به این سوال که چه عواملی می‌تواند در افزایش جمعیت توتیاهای دریای اثرگذار باشد، گفت: به طور کلی افزایش توتیای دریایی در آب‌های جهان به دلایلی از قبیل افزایش آلاینده‌ها، اختلال در سلامت مرجان‌ها و کاهش جمعیت آنها و یا کاهش جمعیت ماهیان همزیست آنها و دلایل جوی مانند افزایش گرمایش زمین اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: دلایلی همچون اثرات فعالیت‌های انسانی بر جوامع دریایی، تغییر ناگهانی هوا و توفانی شدن دریاها نیز باعث ایجاد بسترهای علفی و جمعیت‌های ناخواسته توتیا می‌شود.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه متذکر شد که افزایش غیرطبیعی یک گونه در اکوسیستم چرخه زندگی سایر گونه‌ها را تحت تأثیر قرار داده و به عنوان یک عامل خطر محسوب می‌شوند.

این کارشناس ارشد تکثیر و پرورش آبزیان با اشاره به اینکه وجود آلودگی‌های نفتی، ورود پساب‌های صنعتی و انسانی، افزایش ورود مواد آلی و نوترینت‌ها و فعالیت آب شیرین کن‌ها در خلیج فارس (این دریای نیمه بسته) سبب تغییر در پارامترهای فیزیک و شیمیایی آب این دریا می‌شود، گفت: این تغییرات در شرایط اکوسیستم می‌تواند با به وجود آوردن شرایط مناسب منجر به غالبیت برخی گونه‌ها و حذف گونه‌های دیگر شود که بی‌شک افزایش توتیای دریایی در صورت عدم کنترل چنین مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.

وی این موضوع را زنگ خطری برای اکوسیستم خواند و اظهار داشت: این مهم لزوم توجه جدی‌تر مسئولان برای حفظ محیط زیست دریایی و تنوع آبزیان و همچنین اقداماتی اساسی و فوری در این زمینه را می‌طلبد.

عضو انجمن تخصصی خارپوستان دریایی کشور پرتقال (CUMFISH) در پایان خاطرنشان کرد: البته موارد ذکر شده علت این پدیده اکولوژیک با در نظر گرفتن احتمالات و نتایج سایر مطالعات انجام شده در سایر نقاط جهان است و باید علت بروز این پدیده در خلیج فارس را با انجام مطالعات منسجم اکوبیولوژی بررسی نمود.

یادآور می‌شود توتیای دریایی یا خارپُشت دریایی یک جانور آبزی کوچک خاردار است که در تمام اقیانوس‌های جهان یافت می‌شود و تا کنون بیش از 900 گونه توتیای دریایی شناسایی شده  که توتیاهای دریایی بالغ، بسترنشین هستند و از مناطق جزر و مدی تا منطقه آبیسال (Abysal) با عمق 4000 تا 5000 متر و یا بیشتر با بستر سخت، مانند صخره‌ها و یا بستر نرم، مانند شن یا گل حضور دارند.

انتهای پیام/88001/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول