اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری فارس:

9 هزار زندانی استان فارس متأهل هستند

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: 9 هزار زندانی این استان متأهل هستند.

9 هزار زندانی استان فارس متأهل هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، ذبیح‌الله خداییان عصر امروز در مجمع سالانه انجمن حمایت از زندانیان شیراز اظهار داشت: خانواده زندانیان فراموش‌شدگان جامعه هستند، چراکه اگر فردی جرمی مرتکب شده باشد، خانواده وی گناهی ندارند، چه رسد به زمانی که افراد جرائم غیرعمد و مالی دارند.

وی افزود: در خانواده‌هایی که هم زن و هم مرد شاغل هستند، مشکلات اقتصادی فراوانی وجود دارد و باید اندیشید که این روزها و در شرایط سخت اقتصادی خانواده زندانیان چه می‌کنند.

خدائیان ادامه داد: نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی توان محدودی در حمایت از خانواده‌های بی‌سر‌پرست دارند و در شرایطی که مسئولان و مردم نیز این خانواده‌ها را رها کنند، احتمال در افتادن آنها به فساد و گناه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: چگونه می‌شود از کسی که شام شب ندارد، انتظار داشت به سمت فساد نرود.

این مقام قضایی بیان کرد: به محض آنکه جرمی اتفاق می‌افتد برخی از دستگاه قضایی انتظار دارند، بگیرد، ببندد و اعدام کند؛ بدون اینکه فکر کنند در پی هر اعدام مسائلی به وجود می‌آید.

خدائیان ابراز داشت: در استان فارس پدر خانواده‌ای در درگیری با مأموران کشته شده، پسر وی دوباره به همان راه رفته و اکنون خبر می‌رسد نوه نیز پا به راه پدر بزرگ و پدر گذاشته است.

به گفته وی، تکرار جرم در یک خانواده به دلیل نبود مسائل حمایتی از خانواده و پیگیری مشکلات آنها توسط مسئولان ذیربط است.

خدائیان در ادامه گفت: تا چه زمان می‌توان اعضای یک خانواده را اعدام کرد؛ بدون توجه به اینکه در پس هر اعدام بدون در نظر گرفتن مسائل حمایتی اعدام دیگری لازم می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر پس از همان برخورد نخست، مسئولان حمایتی، آموزشی و رفاهی و اشتغال به سراغ خانواده فرد مجرم می‌رفتند و آنها را رها نمی‌کردند، جلوی اعدام بعد گرفته می‌شد.

خدائیان با اشاره به زندانی بودن 9 هزار فرد متأهل در فارس تصریح کرد: خانواده این افراد نیاز به سرکشی دارند و به گفته پیامبر اسلام(ص) اگر مسلمان روزی را به مشکلات دیگران اهتمام نورزد، از اسلام خارج شده است. 

فیلم‌هایی در بیان مشکلات خانواده زندانیان ساخته شود

رئیس کل دادگستری فارس در ادامه با انتقاد شدید از برنامه‌های صدا و سیما و رسانه‌ها گفت: در فیلم‌ها خانه‌های قصر مانند مجرمان را نشان می‌دهند و اینکه خانواده جانیان مانند خود آنها در جرم شریک هستند، در حالی که واقعیت این‌گونه نیست.

وی افزود: بسیاری از افراد به سبب نوسانات اقتصادی در جرائم غیرعمد مانند تصادف، دیه یا مهریه زندانی می‌شوند و نمی‌توان آنها را جانی دانست؛ ضمن اینکه حتی اگر خود فرد گناهکار باشد خانواده فرد هیچ گناهی ندارد و بسیاری از این خانواده‌ها نه در قصر که در بیغوله زندگی را ادامه می‌دهند.

خدائیان ادامه داد: ستاد دیه سال گذشته 598 زندانی را از زندان آزاد کرد که مجموعه جرائم مالی و دیه این افراد حدود 64 میلیارد تومان بود که با مبالغی کمتر از طریق سازش و رفع اختلاف رضایت شاکیان جلب شد.

به گفته وی، مردم ایران دل‌رحم هستند و زمانی که تنگدستی فرد را ببینند به مبالغ کمتر نیز راضی می‌شوند، اما باید افراد خیری باشند که همان مبالغ کمتر را به ستاد دیه کمک کنند.

وی تصریح کرد: زمانی که حدود 70 درصد طلب شاکیان بخشیده شده به معنای آن است که حتی شاکیان بسیاری از کسانی که امروز در زندان هستند آنها را مجرم نمی‌دانند.

این مقام قضایی در ادامه بیان کرد: این امر برای تمام کسانی که در امر مدرسه‌سازی، بیمارستان‌سازی و ... فعال هستند تلنگری است که در زمینه آزادی زندانیان نیز وارد شوند.

انتهای پیام/2448/ذ40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول