اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی:

جشن تیرگان به صورت ملی برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از برگزاری جشن تیرگان در منطقه ذلف‌آباد فراهان در سطح ملی در سال آینده خبر داد.

جشن تیرگان به صورت ملی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، مجتبی رضوانی بعدازظهر امروز در مراسم آیینی جشن تیرگان اظهار داشت: نخستین جشنواره بزرگ ملی تیرگان سال آینده با حضور دیگر استان‌های کشور که آیین‌هایی مشابه با آیین‌های جشن آب پاشان و جشن برداشت گندم منطقه فراهان دارند، برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه جشن آب پاشان با این کیفیت که در منطقه فراهان برگزار می‌شود در نوع خود یکی از کم‌نظیرترین آیین‌های ملی معنوی است، افزود: جشن تیرگان ریشه در باورها و اعتقادات مردم فراهان دارد و بیانگر هویت مردم این منطقه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی ادامه داد: برگزاری این جشن در سطح ملی علاوه بر اینکه زمینه را برای معرفی این آیین ملی معنوی به استان‌های سراسر کشور فراهم می‌کند، می‌تواند راهکاری برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و مراسم آیینی استان به ویژه شهرستان فراهان باشد.

رضوانی اذعان داشت: این جشنواره ضمن معرفی آیین‌ها، آداب و رسوم اقوام مختلف کشور و شناخت فرهنگ و آداب و رسوم دیگر مناطق، خواستگاه پیوند فرهنگ‌ها و آداب و رسوم منطقه فراهان با آیین‌های بومی و محلی دیگر استان‌ها می‌شود و در ایجاد روحیه همبستگی ملی و هم افزایی داخلی و تقویت شاد زیستن و افزایش نشاط و شادابی مردم نقش مؤثری دارد.

وی، یکی از ابزارهای مهم توسعه گردشگری را داشتن تقویم نمایشگاهی و جشنواره‌ای عنوان کرد و افزود: علاقمندان به سفرهای گردشگری می‌توانند با توجه به این تقویم برنامه سفر خود را تنظیم کنند.

رضوانی خاطرنشان کرد: دفاتر و تورگردان‌ها نیز می‌توانند پکیج‌‌های خود را براساس تقویم نمایشگاهی و جشنواره‌ای و به صورت هدفمند برای استان و بالاخص شهرستان فراهان برنامه‌ریزی کنند.

نماینده مردم تفرش و آشتیان و فراهان در مجلس  شورای اسلامی نیز جشن تیرگان را جشن گرامیداشت تیشتر ستاره باران آور در فرهنگ ایرانی دانست.

عباس صلاحی بیان داشت: جشن تیرگان جنش نبرد بین نیکی و بدی است و در تواریخ سنتی تیرگان روز کمان‌کشیدن آرش کمانگیر و پرتاب تیر از فراز البرز است.

وی در پایان افزود: تیشتر یا تیر نام ایزدی است که به باریدن باران کمک می‌کند، همچنین در باور ایرانیان نام ستاره‌ای است که هرگاه در آسمان پدیدار شود مژده باریدن باران را می‌دهد.

انتهای پیام/87005/ذ30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول