اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار خراسان‌رضوی:

7.7 درصد محصولات زراعی کشور در خراسان‌رضوی تولید می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری خراسان‌رضوی گفت: 7.7 درصد محصولات زراعی کشور در خراسان‌رضوی تولید می‌شود.

7.7 درصد محصولات زراعی کشور در خراسان‌رضوی تولید می‌شود

 به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان‌رضوی، رضا جمشیدی در مراسم تجلیل از کشاورزان و دامپروران نمونه خراسان‌رضوی اظهار کرد: سهم بخش کشاورزی از کل ارزش افزوده خراسان‌رضوی 13.2 درصد بوده و این در حالی است که در کشور، محصولات کشاورزی 9 درصد از تولیدات ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

وی وزن محصولات زراعی خراسان‌رضوی را بالغ بر 5 میلیون تن معادل 7.7 درصد از کل محصولات زراعی کشور اعلام و اضافه کرد: سالانه حدود یک میلیون تن معادل 6.4 درصد از تولیدات باغی کشور نیز در این استان تولید می‌شود.

معاون استاندار خراسان‌رضوی با بیان اینکه بیش از 80 نوع محصول زراعی و باغی در خراسان‌رضوی تولید می‌شود، اظهار داشت: زعفران از مهم‌ترین محصولاتی است که خراسان‌رضوی با تولید سالانه 196 تن در جایگاه نخست کشور و جهان قرار دارد.

جمشیدی با اشاره به قابلیت‌های استان در زمینه دامپروری، تولیدات استان در این حوزه را بالغ بر یک میلیون تن در سال دانست و خاطرنشان کرد: این میزان معادل 7.1 درصد از تولیدات دامی کل کشور است.

وی خشکسالی‌های پیاپی را از عمده‌ترین چالش‌های استان در حوزه کشاورزی بر شمرد و افزود: اقلیم گرم و خشک استان سبب اضافه برداشت 1.2 میلیارد متر مکعب آب منابع در این بخش شده است.

جمشیدی خاطرنشان کرد: 90 درصد از آب مصرفی استان مربوط به بخش کشاورزی است که این امر تغییر الگوی کشت و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

به گفته وی در همین راستا طی سال‌های 90 و 91 بالغ بر 560 میلیارد تومان تسهیلات به توسعه بخش کشاورزی استان اختصاص یافته است که عمده آن تاکنون پرداخت شده است.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری خراسان‌رضوی تاکید کرد: باید از ظرفیت نیروی جوان و متخصص استان در راستای توسعه کشت محصولات ارگانیک و گیاهان دارویی و افزایش صادرات محصولات بخش کشاورزی استفاده کرد.

در پایان این مراسم از 60 کشاورز و دامپرور نمونه استان تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/70001/ق20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول