اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به ‌مناسبت هفته جهاد کشاورزی

تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی خراسان جنوبی تجلیل شدند

به ‌مناسبت هفته جهاد کشاورزی تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی مورد تجلیل قرار گرفتند.

تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی خراسان جنوبی تجلیل شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، نورالله شعبانی، 50 ساله و جانباز 25 درصد طبسی، دارای تحصیلات دیپلم، موفق به کسب عنوان تولیدکننده نمونه خرما در استان خراسان جنوبی شد.

نکته حائز اهمیت این است که این کشاورز طبسی با وجود جانبازی و مشکلات جسمانی توانسته است به این موفقیت مهم دست یابد.

میانگین عملکرد خرمای تولیدی وی 22 تن در هر هکتار است که از جمله مهمترین علل موفقیت این خرماکار می‌توان به انجام هرس و تکریب به‌موقع، تنک کردن خوشه خرما، عملیات بهداشتی خرما از قبیل پوشش خوشه‌ها و برداشت، درجه‌بندی و بسته‌بندی در ظروف مناسب، مدیریت صحیح مصرف کودهای آلی و شیمیایی، و استفاده از توصیه‌های فنی کارشناسان جهاد کشاورزی اشاره کرد.

حسین طالبی‌مقدم تولیدکننده نمونه سبزی استان خراسان جنوبی

حسین طالبی‌مقدم دیگر کشاورز طبسی نیز با 60 سال سن و تحصیلات ابتدایی، تولیدکننده نمونه سبزی استان خراسان جنوبی با تولید 37 تن در هکتار شد.

رعایت اصول آیش و تناوب زراعی، رعایت مصرف بهینه کودهای آلی و شیمیایی قبل از کاشت، میزان بذر مصرفی مناسب، مبارزه صحیح و به‌موقع با آفات و امراض گیاهی، تهیه بستر مناسب کشت بذر و استفاده از رقم مناسب، و رعایت زمان کاشت از دلایل موفقیت طالبی‌مقدم در تولید سبزی است.

اسماعیل نجفی تولیدکننده نمونه زعفران استان خراسان جنوبی

اسماعیل نجفی نیز جوان 29 ساله طبسی و دارای تحصیلات فوق لیسانس است که با عملکرد 14.5 کیلوگرم زعفران خشک در هکتار به‌عنوان تولیدکننده نمونه زعفران در استان خراسان جنوبی معرفی شده است.

از جمله مهمترین دلایل موفقیت وی می‌توان به تغذیه مناسب گیاهی و استفاده از کودهای آلی، روش آبیاری مناسب، رعایت نکات فنی و توصیه‌های کارشناسان، و استفاده از پیاز مناسب، و عمق کاشت و تراکم مناسب بوته در واحد سطح اشاره کرد.

ایجاد اشتغال در واحد تولیدی، بازاریابی محصول تولیدی، و نوآوری و خلاقیت در جریان تولید نیز از دیگر اقدامات مطلوب این کشاورز نمونه طبسی است.

علی قاضی پرورش‌دهنده نمونه ماهیان گرم‌آبی استان خراسان جنوبی

علی قاضی از شهرستان طبس هم با وجود 68 سال سن و تحصیلات سیکل، موفق به کسب عنوان پرورش‌دهنده نمونه ماهیان گرم‌آبی در استان خراسان جنوبی شد.

عملکرد تولید وی 12 تن در 35 هزار متر مربع در طول یک سال پرورشی بوده است.

آماده‌سازی استخرها طبق دستورالعمل سازمان دامپزشکی، مدیریت کیفیت آب، استفاده از تجهیزات و لوازم اندازه‌گیری و آزمایشگاهی، ثبت اطلاعات و مشخصات لازم، مدیریت تغذیه، بهداشت و پیشگیری بیماری‌ها، بکارگیری کارشناسان در مزرعه و نظارت مداوم، و بهره‌گیری از فناوری روز و نوآوری از دلایل موفقیت قاضی است.

محمدرضا الله‌زاده مجری نمونه تجهیز و نوسازی شبکه آبیاری و زهکشی استان خراسان جنوبی

محمدرضا الله‌زاده از شهرستان طبس نیز با 60 سال سن و تحصیلات ابتدایی به‌عنوان مجری نمونه تجهیز و نوسازی شبکه آبیاری و زهکشی در استان خراسان جنوبی معرفی شد.

وی طرح خود را در سطح 45 هکتار اجرا کرده است.

علل موفقیت وی، شرکت فعال در کلاس‌های آموزشی ترویجی، نوسازی و یکپارچه‌سازی اراضی در سطح، اعمال مدیریت فنی به‌منظور ارتقای بهره‌وری و انتقال و مصرف آب، جلوگیری از اتلاف انتقال آب و رعایت مدیریت آب در مزرعه، حفاظت از منابع آب و سیستم‌های انتقال آب، و بهره‌گیری از دانش فنی و نوین در روند تولید است.

الله‌زاده به‌عنوان مددکار ترویجی نیز فعالیت مطلوبی دارد.

تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی طی همایشی در بیرجند و با دریافت لوح تقدیر و هدایایی از دست استاندار خراسان جنوبی، مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام/90001/ط30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول