اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از خطرات شنا در رودخانه‌ها

ساحل رودخانه؛ خطری که همیشه در کمین است

گرمای بالای خوزستان باعث می‌شود تا بسیاری از مردم با وجود خطرات در کمین نشسته رودخانه‌ها، برای گذران زمان و تفریح، ساعتی از روز را در کنار سواحل سپری کنند.

ساحل رودخانه؛ خطری که همیشه در کمین است

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، آب‌تنی و حضور در کنار ساحل رودخانه در سال‌های گذشته خاطرات بسیار تلخی را در یاد مردم استان حکاکی کرده است به نحوی که در سال گذشته بیش از 50 نفر در سواحل رودخانه‌های خوزستان جان خود را از دست داده‌اند و طعمه آب رودخانه شده‌اند.

بر اساس نظرات کارشناسان در این باره بسیاری از غرق شدگی‌ها در رودخانه‌های خوزستان تنها به دلیل ناآشنایی به رودخانه و شتاب آب بوده است و به این دلیل افراد زیادی در شهرهای شوشتر و دزفول جان خود را از دست داده‌اند.

یکی از شهرهایی که در افزایش چشمگیر تعداد غریق‌های خوزستان نقش بسیار زیادی داشته است شهرستان شوشتر است زیرا در سال‌ گذشته 10 نفر در این شهرستان طعمه رودخانه شده است.

تلاش‌های زیادی برای به کارگیری نیروهای ادارات برای بسیج و حفاظت از ساحل رودخانه در این شهرستان انجام گرفته است ولی هماهنگی لازم میان دستگاه‌های دولتی ایجاد نشده است و امکان این تجمیع وجود ندارد زیرا شهرداری در این باره سکان‌دار اصلی شده و مسئله را هدایت می‌کند.

*مشکلی برای حفاظت از ساحل رودخانه وجود ندارد

سواحل رودخانه‌‌های شهرستان شوشتر بسیار زیاد است به نحوی که بیش از 80 کیلومتر از ساحل رودخانه در شاخه‌های گرگر و شطیط این شهرستان که هر دو شاخه‌هایی از رودخانه کارون هستند وجود دارد. این گستردگی باعث می‌شود تا حفاظت از این سواحل به امری دشوار تبدیل شود.

شهردار شوشتر در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: گستردگی سواحل رودخانه‌های شوشتر باعث شده است تا حفاظت از این سواحل امری دشوار شود و به این دلیل راهی جز تعیین و معرفی مناطق شنای آزاد نداریم.

آرش دُر، درباره نحوه مدیریت ساحل رودخانه در شوشتر خاطر نشان کرد: برای مدیریت ساحل رودخانه بر اساس قانون سواحل رودخانه در محدوده شهر در اختیار شهرداری هستند و به این دلیل این محدوده را برای حفاظت به تیم‌های در اختیار تحویل داده تا از غرق شدن مردم در رودخانه جلوگیری کنند.

شهردار شوشتر با اشاره به اینکه شهرداری شوشتر تنها در برابر شنا در این مناطق اعلام شده مسئولیت می‌پذیرد، تاکید کرد: شنا خارج از این محدوده از مسئولیت تیم حفاظت ساحلی خارج و شهرداری در این باره هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات دیگری غیر از به خدمت‌ گرفتن تیم‌های حفاظتی در این باره انجام شده است، افزود: برای جبران خسارت‌های احتمالی وارده به خانواده‌ها در صورت غرق شدن افراد همه سواحل رودخانه‌های شوشتر بیمه شده‌اند تا در صورت غرق شدن فرد یا افرادی بیمه در این باره جبران خسارت کند.

وی با اشاره به اینکه در این باره با نهادهای مرتبط در حال رایزنی هستیم، تصریح کرد: برای رفع مشکلات در این زمینه و استفاده از غریق‌نجات‌های خبره تلاش شده است تا با هیئت شنای شهرستان شوشتر وارد مذاکره شویم تا این هیئت برای حفاظت از سواحل رودخانه با شهرداری شوشتر وارد قرارداد شود و در قابل اخذ وجه از سواحل رودخانه شهر شوشتر حفاظت کند.

*نجات جان یک نفر هم مهم است

شورای اسلامی شهر شوشتر در زمینه اعطای مجوز برای به خدمت گرفتن پیمانکار برای حفاظت از رودخانه‌های شوشتر در کمترین زمان ممکن اقدام کرده است و این اقدام شورای اسلامی شهر شوشتر بسیار تحسین برانگیز است.

رئیس شورای اسلامی شهر شوشتر نیز در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: شورای اسلامی شهر برای نجات جان یک نفر هم ارزش قائل است و می‌کوشد تا حتی یک نفر را از مرگ نجات دهد.

حمید سالم‌پور با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر در این باره هیچ کوتاهی را نمی‌پذیرد، خاطر نشان کرد: تلاش کرده‌ایم تا از همه ظرفیت قانونی خود برای کاهش تلفات جانی در سواحل رودخانه‌های شوشتر استفاده کنیم و باید در این زمینه شهرداری از همه توان خود در سرعت بخشیدن به مراحل قانونی اخذ قرارداد استفاده کند.

شاید تعجیل و اقدامات ضربتی شورای اسلامی شهر و شهرداری شوشتر برای انعقاد قرارداد با پیمانکار تعیین شده برای برخی جای سئوال باشد ولی این دو نهاد می‌کوشند تا شاید دیگر صدای شیون مادری کنار سواحل رودخانه شوشتر شنیده نشود و خانواده داغداری برای از آب گرفتن پیکر بی‌جان فرزندشان از رودخانه نذر و لابه نکنند.

******************

گزارش: مجتبی نارنج‌پور

******************

انتهای پیام/72006/ر40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول