اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام دادگستری استان قم عنوان کرد

تلاش دستگاه قضایی برای پاسخگویی به مطالبات رهبر انقلاب

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان قم با مطلوب ارزیابی کردن عملکرد دستگاه قضایی بیان داشت: با این وجود تا رسیدن به آنچه که رهبر معظم انقلاب از دستگاه قضایی انتظار دارند فاصله بسیاری وجود دارد.

تلاش دستگاه قضایی برای پاسخگویی به مطالبات رهبر انقلاب

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین نورالله قدرتی ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه در سالن اجتماعات اداره کل دادگستری برگزار شد با اشاره به جایگاه قضات در دین اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: جایگاه «قضا و قضاوت» در اسلام و قانون موضوعه ایران بسیار ویژه است.

وی با اشاره به توصیه حضرت علی (ع) به شریح قاضی گفت: «ای شریح در جایگاه پیامبران نشسته‌ای» که این موضوع نشان‌دهنده این است که حضرت علی (ع) تا چه اندازه به جایگاه «قاضی و قضاوت» به عنوان امام نخست شیعیان اهمیت قائل بودند.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان قم به جایگاه قوه قضائیه در قانون اساسی اشاره کرد و ابراز داشت: اصول 156 تا 174 قانون اساسی به قوه قضائیه و وظایف این قوه توجه دارد.

وی با بیان اینکه ریاست قوه قضائیه را شخصی کاردان برعهده دارد تصریح کرد: بعد از تصدی آیت‌الله آملی لاریجانی دستگاه قضایی روند مطلوب‌تری به خود گرفت و ایشان برای جلوگیری از وقوع جرایم، معاونتی با همین عنوان برای رسیدگی و دقت بیشتر در قوه قضائیه تشکیل دادند که موجب کاهش آمار تخلفات و جرایم شد.

قدرتی به تبیین جایگاه قوه قضائیه از دیدگاه امام خمینی (ره) پرداخت و تصریح کرد: قوه قضائیه از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا باید حافظ مال و ناموس مردم باشد.

وی به نظر رهبر معظم انقلاب در ارتباط با جایگاه قوه قضائیه اشاره و بیان داشت: حد اعلی این است که مردم حس کنند که قوه قضائیه مرجع همه مظلومان است.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان قم با تاکید بر اینکه باید اعتراف کنیم هنوز تا جایگاهی که انتظار رهبر معظم انقلاب از دستگاه قضایی است فاصله داریم بیان داشت: هر چند هنوز نتوانسته‌ایم به صورت کامل مرجع همه مظلومان باشیم ولی تلاش کرده‌ایم در حد قابل قبولی مظلومان را یاری کنیم.

قدرتی با بیان اینکه سازمان بازرسی پروسه طولانی را برای رسیدگی به پرونده‌ها و تخلفات طی می‌کند گفت: این سازمان پروسه طولانی را برای رسیدگی به پرونده‌ها می‌گذراند و این موضوع موجب بروز برخی مشکلات می‌شود.

قائم مقام رئیس دادگستری استان قم با تاکید بر اینکه بودجه این سازمان باید به صورت اختصاصی دیده شود ابراز کرد: تامین بودجه این سازمان از استانداری، مشکلات فراوانی را برای این دستگاه نظارتی به دنبال داشته است.

وی اذعان کرد: امروز دستگاه قضایی در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد و افرادی مجتهد و قابل قبول در راس آن قرار گرفته‌اند و برای استخدام قضات نیز خود رئیس قوه قضائیه تصمیم‌‌گیری می‌کند که این مسئله جدیت در دستگاه قضا را می‌رساند.

قدرتی اضافه کرد: مجموعه ریاست دادگستری و دادستانی قم به نحو مطلوب مدیریت می‌شوند و تاکنون عملکرد قابل قبولی از خود ارائه کرده‌اند.

وی به تعداد کادر اداری دستگاه قضایی اشاره کرد و ابراز داشت: در حال حاضر 450 نفر به عنوان کادر اداری و 160 نفر به عنوان کادر قضایی فعالیت می‌کنند که با همکاران در شورای حل اختلاف مجموعه کارکنان دستگاه قضایی در استان قم حدود هزار نفر هستند که به همکاری با مجموعه قوه قضائیه می‌پردازند.

انتهای پیام/78005/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول